Smugkig i det nye IN
MODEMAGASINET IN

Nyt IN | Smugkig i august-nummeret

En ny sæson er lige rundt om hjørnet og den er mere interessant end nogensinde. Kreativiteten blomstrer hos de danske designere: du får 361 nye kjoler, bukser, tasker, jakker, sko og smykker i det nye IN. Der er er mange stjerner på den danske designhimmel, men lige nu er der én, der stråler over dem alle: Anine Bing, som du kan møde i det nye IN. Med 300 ansatte og 10 butikker i eget navn fordelt i USA og Europa - og over en halv million følgere på Instagram, overgår hun mange andre brands. Det er godt gået! Du får også gode tips og tricks til at holde fast i din sommer-zen langt ind i efteråret, og læs om, hvordan du kan lære alt på en måned, hvis du vil. God fornøjelse!

Dansk mode er også business

Copenhagen Fashion Week kører på fuld skrue to gange om året – sommer og vinter. Hver gang udspiller det samme cirkus sig: Influencers, bloggere og kendisser skifter tøj — ofte mod betaling — flere gange i timen for at fange linserne på det omrejsende cirkus af streetstyle-fotografer, der rejser rundt til verdens modebyer for at spotte original stil.

Modepressen møder talstærkt op til shows og redaktionerne optager ofte hele bænkerækker, for mode interesserer danske kvinder — heldigvis.

LÆS OGSÅ: Caroline Fleming: Der er mange, der tror, at mit liv er nemt

At være formidler af mode til danske kvinder og mænd er i mine øjne et betroet erhverv, og vi må aldrig glemme vores plads i økosystemet, men det kan ske for selv den bedste, når der er bobler i glasset og solstråler i solbrillerne, at vi glemmer, at dansk mode også er livsvigtig business for designere, store spillere som Bestseller og DK Company, butikkerne og det danske samfund.

Der er arbejdspladser og milliarder af eksportkroner på spil, hver gang fløjten lyder for en ny modeuge. Det er et nervepirrende game, fordi alt afhænger af, om det nye design frister danske og udenlandske indkøbere i en grad, så de åbner for pengepungen og lægger en ordre.

Mød Anine Bing i denne måneds IN:

Hvordan vi gør til modeugen

‘Hvorfor skriver du ikke om, hvordan IN gør det?’, lød det fra en aktør i modebranchen, og det gør jeg så med fare for at træde nogen over tæerne. Det er ikke meningen — vi har alle vores gode grunde til at gøre det, vi gør, og det skal jeg ikke være dommer over. Jeg deler blot, hvad der ligger bag, at IN ofte kun beder om en eller to billetter, så vi kan dække shows live og på sociale medier.

Nogle tror måske fejlagtigt, at Danmarks originale modemagasin ikke prioriterer og værdsætter designernes hårde arbejde, fordi vi ikke ruller ind som en lille hær, der bruger modeshowsene som baggrundstæppe for vores egen profilering. Det forholder sig lige modsat. Vi respekterer netop dansk mode i så høj grad, at IN hellere vil skabe plads til en indkøber end bede om ekstra pladser, så hele redaktionen kan komme med til show.

Vi ved og anerkender alvoren i, hvad der er på spil for den danske modebranche, som først i de senere år har genrejst sig fra den lange globale økonomiske krise og lige nu får blå mærker af nordmændenes faldende tøjkøb i takt med olieprisens fald.

Andre klippeskær venter forude for de fysiske butikker, som mister terræn over for de netbutikker – nu også snart Amazon i Danmark – og det generelt faldende tøjforbrug i verden.

Lad os alle sammen støtte de danske designere på den måde, som vi finder bedst. For moden strutter igen af kreativitet og talent, som vækker genklang i udlandet. Se blot modeserien på side 66-89 i dette nummer af IN.

God fornøjelse med magasinet,

Anne Axholm,
Chefredaktør

Få en smagsprøve på, hvad du kan forvente af denne måneds magasin i galleriet, og husk at du også kan købe magasinet til din telefon eller tablet HER

Smugkig i INs august-nummer

LÆS OGSÅ: Sommer i København - det skal du opleve