DANSK DESIGN

Kan du se forskel på luksus og budget?

Originale designermøbler og -ting er manges drøm, og den kan faktisk godt blive til virkelighed, hvis man er villig til at lade sig nøje med knap så kendte danske designere. Se med, og gæt, hvad der er luksus- og hvad der er budgetversionen af 6 ting.

De fleste af os kender følelsen af at åbne et dyrt magasin og se alle de smukke kjoler, møbler, huse, biler m.m., som koster spidsen af en jetjager. Og vi ved også, at for flertallet af os bliver det ved drømmen om at eje de dyre luksusting. Men af og til kan man være heldig at finde noget, der i udtryk, stil, materiale eller design minder ganske meget om den ’ægte’ og meget dyrere luksusvare.

Så hvor meget betyder navnet for prisen, hvis funktionen eller det æstetiske udtryk stort set er det samme? Er det rent snobberi, mærke-designer-fascination og tryghed at købe noget, som andre ved har været dyrt? Eller er det, fordi kvaliteten og designet bare ER bedre og mere originalt, når en ting er formgivet af en anerkendt designer, der måske endda opnåede stor international berømmelse for sin stil?

PRØV DE UKENDTE

Incitamenterne for at købe smukke, gedigne, brugbare, historiske, finurlige antikviteter til hjemmet er mange. En god tommelfingerregel er altid at købe dét, som hjertet begærer og pengepungen tillader. Og skulle tingen så være steget i værdi den dag, man vælger at sælge, er det en ekstra bonus. Men den store gevinst ligger i, at man daglig har en smuk ting at se på og bruge i sit hjem.

Er man samler af en bestemt designer, duer det naturligvis ikke at gå på kompromis. Men hvis man f.eks. drømmer om et møbel fra midten af 1900-tallet, et skønvirkesmykke eller er forelsket i Cobra-kunstnernes friske farver, så kan man måske blive lige så glad for en lignende ting fra den rigtige periode og med samme udtryk, men af en ukendt formgiver, som for en genstand designet af en anerkendt formgiver. Og muligheden for at have erhvervet en ting fra en endnu ukendt designer, der måske i løbet af 5-10 år bliver det nye hotte, kan nok også motivere til, at man kigger på andet end de kendte, sikre og ofte dyrere navne og kunstindustri. 

Hertil kommer, at selv de kendte designere kan have formgivet genstande, der ikke lever op til deres vanlige standard. Og en ukendt formgiver kan have skabt et helt fantastisk design, som måske blev hans eller hendes eneste virkelig gode værk, og derfor opnåede lige dén designer ikke national og international anerkendelse.

SE MED HÆNDERNE

Præcis som i dag, hvor modefirmaerne kopierer hinanden, så efterlignede arkitekter, formgivere og designere også hinanden i de forgangne århundreder. Her kan man kan tale om, at trenden ligger i tiden både med hensyn til æstetisk udtryk og med hensyn til behov, form og funktion. Kopier er et kapitel for sig. Det kan være rigtig svært at se på en genstand, om den er fra tiden, eller er dét, man kalder en stilkopi.

Auktionshuse og museer, hvor tingene som udgangspunkt bliver korrekt beskrevet, kan være gode steder at begynde at skaffe sig viden eller få hjælp. De erfarne specialister undersøger altid ting med hænderne, fordi de på den måde kan mærke mange års slitage, eventuelle reparationer, skår, uregelmæssigheder etc. Det kræver naturligvis træning, men for hver gang, man undersøger en ting med hænderne, bliver man bedre til at finde små indikatorer på alder og ophav.

Jo mere man ser og har mellem hænderne, jo nemmere bliver det at se og mærke forskel på originaler og kopier. Kig med herunder, hvor vi viser to versioner af tingene - én af kendt designer, og én af mindre kendte. Svarerne finder du nederst i artiklen.

 

20.000 TIL FORSKEL

Smukt patinerede lædersofaer er populære i nutidens indretning. Især Børge Mogensens sofaer udført hos Fredericia Furniture opnår gode priser på auktion. Men der findes mange lignende, både i design og materiale. Her ses to trepersoners sofaer med stel af hhv. mahogni og kirsebærtræ, begge med lyst patineret skind. Børge Mogensen-sofaen blev solgt for 24.000 kr., mens Kai Lyngfeldt Larsen-sofaen gik for for 4.000 kr.

TRUET TRÆSORT

Man skal i dag søge om tilladelse til at sælge møbler af palisander, men oftest er det en formalitet, da møblerne beviseligt skal være fremstillet før 1992, og de fleste af de palisandermøbler, man i dag ser på auktion og i handlen, er fremstillet i 1950-60’erne. Sæt på seks palisanderstole med skind. Udført hos J.L. Møller i Højbjerg, tegnet af møbelsnedker Niels O. Møller (1920-81). Solgt for 11.000 kr. Seks stole af palisander, sæder polstrede med blåt stof. Udført hos dansk møbelproducent. Solgt for 2.300 kr.

LIG LABERT

Et møbel, der de senere år igen er blevet vældig populært, er day-bed’en – en slags sofabriks uden ryglæn. Her er to udgaver, begge med smukt patineret skind, men med en væsentlig prisforskel. Poul Kjærholms berømte og kostbare daybed, PK80, med kernelæder blev solgt for imponerende 270.000 kr. Som kontrast hertil gik daybed’en af ukendt designer med stel af stål og sæde udspændt med patineret kernelæder for 7.500 kr.

LÆS OGSÅ: Dansk designs ukendte Finn Juhl

EFTERTRAGTEDE

Dansk og skandinavisk keramik har fået en renæssance indenfor de sidste årtier og er eftertragtede samlerobjekter både i Danmark og i udlandet. Især Axel Salto opnår høje priser. Salto-vasen blev solgt for 120.000 kr., mens Gunnel Nyman-vasen med to små hanke, udført hos Rörstrand, fik et hammerslag på 1.850 kr.

LYSENDE DESIGN

De sidste mange år har PH-lamper været utrolig populære og eftertragtede samlerobjekter. Men der findes også andre smarte lamper og designere, der har udformet gennemtænkte lyskilder. Disse er udført i kobber og messing. Den ene er fremstillet hos Louis Poulsen og den anden hos Fog & Mørup. Poul Henningsens Tallerken/Langelinie-pendel, formgivet 1958, af kobber, blev solgt for 5.400 kr. Carl Thore- pendel af messing, fremstillet hos Fog & Mørup, gik for 550 kr.

PRAKTISKE STAGER

Lysestager går sjældent af mode, og lave stager er desuden praktiske, fordi de ikke tager for meget plads i højden. Begge par stager er udført af sølv og med stiliseret bladværk. Det ene par er udført af Evald Nielsen i første del af 1900-tallet. Pris: 19.000 kr. Det andet par er dansk arbejde fra 1937 og blev solgt for 800 kr. Evald Nielsen-stagerne er fra Borella Antik, Gl. Holebyvej 12, 4960 Holeby.

GÆTTEDE DU RIGTIGT?

Her får du svarene på, hvilke ting, der er den dyre version, og hvilken der er "budget"-versionen.

20.000 TIL FORSKEL

Luksus: nr. 2

TRUET TRÆSORT

Luksus: nr. 1

LIG LABERT

Luksus: nr. 1

EFTERTRAGTEDE

Luksus: nr. 1

LYSENDE DESIGN

Luksus: nr. 1

PRAKTISKE STAGER

Luksus: nr. 2