DANSK DESIGN

Poul Kjærholms 3 bedste værker

I dag kan hammerslaget sagtens lande på 700.000 kr., hvis man vil have en sjælden daybed af Poul Kjærholm. Den danske møbelsnedker søgte det perfekte, og hans kærlighed til den gennemarbejdede detalje bliver stadig værdsat af designelskere verden over. Vi sætter fokus på tre af hans bedste værker.

Hvis der skulle laves en kanon over de vigtigste danske designere og arkitekter, ville Poul Kjærholm være at finde i top 10. I løbet af sin karriere tegnede han en række minimalistiske møbler, der i dag er kendt verden over for deres enkle stil og gennemførte design. Poul Kjærholm var detaljens mester i en grad, der fik ham til at rynke på næsen ad de kolleger, han ikke mente lavede fuldt gennemarbejdede møbler. En stol skulle være lige så formfuldendt at se på, når man vendte bunden i vejret på den, som den var ovenfra.

Poul Kjærholms designproduktion indeholder både forskellige møbeltyper og brugskunst, men det er især stolene og hans daybeds, der er berømte i dag.

STOLEN

Poul Kjærholms bedst kendte design er nok stolen PK22. I sin opbygning minder den lidt om en anden kendt stol, Barcelonastolen, og det er da heller ingen hemmelighed, at Poul Kjærholm var stor beundrer af ophavsmanden til Barcelonastolen, Mies van der Rohes minimalistiske modernisme.

Læs også: Finn Juhls 6 bedste boligtips

TABURETTEN

PK91 er en foldetaburet, som Poul Kjærholm skabte i 1961. Taburetten er især anerkendt, fordi den er en – vellykket – nyfortolkning af Kaare Klints skammel fra 1933. Poul Kjærholm ville vise, at man kunne lave skamlen i metal i stedet for træ. I 2008 blev der solgt et eksemplar af taburetten med kanvassæde til 150.000 kr. hos Bruun Rasmussen.

BRIKSEN

PK80 Poul Kjærholms briks – eller daybed for at bruge et finere ord – er et designikon, der er let genkendeligt trods sin superenkle form. Den er rektangulær og polstret med læder og knapper, der giver daybeden sit mønster. Intet andet, men utrolig virksomt. PK80 står blandt andet på MoMa i New York.