Annonce
SOVEVÆRELSE

5 tips - der får dig til at sove bedre

Sover du dårligt om natten? Få eksperternes råd til, hvordan du forbedrer din nattesøvn og livskvalitet.

Vi bruger 1/3 af vores liv på at sove, og vores nattesøvn har derfor en altafgørende betydning for vores vågne timer.

Får du ikke sovet godt og nok, kan det have negative konsekvenser for blandt andet din koncentration, vægt og dit humør. Med for lidt og dårlig søvn skal du altså kæmpe dig igennem hverdagen med humøret i bund og en stigende trang til sukker.

En god nattesøvn kan sikre dig et stabilt energiniveau og højt humør hele dagen.

Ønsker du at forbedre din søvnkvalitet? Så læs med her, for vi har samlet 5 ekspertråd, som med garanti vil få dig ind i drømmeland.

1. Luft ud i soveværelset

Det er en rigtig god idé at få luftet ud i soveværelset engang imellem. Faktisk er det ideelt, hvis du kan gøre det til en vane at åbne vinduet i 10 min., inden du skal i seng. På den måde er du sikker på, at der er frisk luft i soveværelset og et godt indeklima, når du skal sove.

2. Brug ikke sengen til opbevaring

Mange bruger pladsen under sengen til opbevaring, men dette medvirker til, at der samles støv, som blandt andet kan forårsage støvallergi. Et godt tip er derfor at lade være med at fylde alt for mange ting ind under sengen – og ind i soveværelset generelt.

3. Giv din dyne og hovedpude luft

Sørg for at ryste din dyne og pude, så det er friskt og lækkert. Der samles meget støv i soveværelset, og det sætter sig også i sengen.

Hæng derfor både dyne og pude ud til luftning med jævne mellemrum, men undlad at gøre det, når det er højt solskinsvejr. Hvis du lægger din dyne direkte ud i solen, har det nemlig en negativ effekt på dunet.

4. Vent med at rede sengen

Vi sveder ca. ½ liter hver nat, derfor er det en god ide at sørge for at din dyne kan komme af med fugten, inden du reder den. Du kan med fordel folde dynen tilbage, mens du er i bad og rede sengen, når du er i tøjet.

Undgå sengetæppe, da det holder på varmen. Hvis du meget gerne vil have det på, så kan du dække halvdelen af sengen.

5. Vælg den dyne og pude, der passer til dig

Der er stor forskel på, hvor varmt vi har det, når vi sover, og derfor kan vi ikke alle bruge den samme slags dyne. Ringsted Dun har udviklet et dynevælgerkoncept, som gør det nemt for dig at vælge lige præcis den dyne, der passer til dig. 

Om du er kold, varm eller midt i mellem, så skal du ikke gå på kompromis med din dyne og søvn. Dyner fra Ringsted Dun kan nemlig fås i tre versioner: sval, lun og varm. Find dyneguiden her.

Sov godt med omtanke

Som de første nogensinde præsenterer Ringsted Dun en serie af dundyner og -puder, der er gennemført økologiske, svanemærkede og anbefalet af Dyrenes Beskyttelse.

Serien hedder OMTANKE og fokuserer på, at du skal kunne lægge dig til at sove med god samvittighed overfor dig selv og den klode, du sover på.

Eksperter i god nattesøvn

  • Ringsted Dun er et anerkendt dyne- og pudemærke med mere end 70 års erfaring.
  • Ringsted Dun har dets eget søvnlaboratorie, Sleep Lab, hvor man tester, hvordan man opnår den mest optimale nattesøvn. 
  • Med hjælp fra et klimarum og en højtudviklet mannequin, som har 28 censorer, er det muligt at simulere forskellige kropstemperaturer og klimaer. På den måde kan de undersøge, hvordan man opnår den bedst mulige søvn.   
  • Resultaterne fra de mange test bliver derefter brugt til at designe de ideelle dyner og puder. 

Bliv klogere på søvn og Ringsted Duns dyner og puder her!

 

Læs mere om: