Boligtrends
TRENDS & NYHEDER

3 boligtrends, du ikke kan komme udenom

Farvel til velour og røgfarvede glas. Se her, hvilke 3 megatrends der lige nu præger vores tid.

Engang var nordisk askese det hotteste i boligen, så kom den dekadente bølge. Ligesom med kjolelængden i og uden for krigstid ændrer vores indretning sig også ud fra nogle større strømninger i samfundet.

De kaldes megatrends og er de kræfter, der sætter dagsordenen for både nutidens og fremtidens omverden. Megatrends er verdensomspændende mønstre i vores adfærd, bevægelser og miljø.

De kan være svære at se, mens man står midt i dem, men alligevel giver kreativ chef i Pej gruppen Rikke Skytte et bud på tre megatrends, der tegner den tid, vi lever i lige nu.

SE OGSÅ: Sådan kommer vi til at bo i fremtiden

Ærlig snak!

– Jeg vil pege på begrebet tillid som et stort nøgleord i 2018. Vi skal have tillid til produktet og hungrer efter ærlighed i en tid med Donald Trump og den ekstreme politikerlede generelt, siger Rikke Skytte. 

– I den forbindelse bliver et rigtig vigtigt parameter, hvordan tingene eksempelvis er produceret. Det er en bevægelse, vi har set længe i restaurant- og caféverdenen, hvor vi fra barstolen med vores egne øjne kan se, hvordan kaffen bliver ristet, malet og brygget, og på mange restauranter er der direkte udsigt til køkkenet, hvor kokkene tilbereder maden – det er naturligvis en iscenesat synlighed, hvilket vi godt ved, men den er alligevel ærlig og gør det trygt.

- For vi har efterhånden erkendt, at fx bæredygtigheds-begrebet er en underlig og ekstrem kompliceret størrelse, som er svær at gennemskue. Vi får at vide, at bambus er bæredygtigt, men ved, at det skal fragtes fra Asien, siger Rikke Skytte.

Boligtrends

Det er vigtigt for os forbrugere at have tillid til produkter og brands, og vi vægter bæredygtighed og kvalitet højt. Derfor viser det danske familiefirma Brdr. Krüger gerne, hvordan dets møbler bliver håndlavet af uddannede snedkere i Danmark.

Derfor ser vi ifølge Rikke Skytte også flere og flere konceptbutikker over hele verden, der guider os og hjælper med at vælge ud i en uoverskuelig verden af valg og komplekse mekanismer. Fx Kaktus København, hvor du kun kan købe sukkulenter og kaktusser.

SE OGSÅ: Her er de mest populære ting til stuen

Farvel til velour

Efter en lang periode, hvor vi har haft nok i at tage vare på os selv i krisetider, er det nu fællesskabet og det sanselige, der banker på.

– Det uformelle, fællesskabet, nærheden og det sanselige er vigtige begreber i tiden lige nu. Det afspejler blandt andet en generel dårlig samvittighed over den forbrugsfest, der har præget den vestlige verden siden 1960'erne, hvor alle med ét skulle have køleskab og en masse andre ting, siger Rikke Skytte.

Boligtrends

Vi bevæger os væk fra de varme metaller og de tunge velour-tekstiler i mørke farver og går mod et lettere og lysere univers. Det nordiske og dekadente smelter sammen som her, hvor alle ting på billedet er fra Menu.

Under finanskrisen kiggede vi indad, og stilen new nordic blomstrede med sit minimale udtryk og de basale, lokale materialer. Da vi så begyndte at komme til penge efter finanskrisen, bevægede vi langsomt blikket ud i verden.

– Vi omfavnede velour og et dekadent udtryk med varme metaller som kobber og messing. Det var et modsvar på tendensen under finanskrisen, hvor vi kiggede indad og gik helt basic. Nu er vi ved at finde et leje og går væk fra det helt dekadente med guld- og bordeauxfarvede tunge tekstiler, fortæller Rikke Skytte.

Glas og lethed

Og så er det ifølge Rikke Skytte slut med de farvede og røgfarvede glas, som gennem lang tid har været meget populære.

– Vi vil se en tilbagevenden til det transparente. Klart glas og lethed frem for det tunge stentøj. Det skal være let som en sæbeboble. Vi kommer også til at sige farvel til de tunge plankeborde og vil hellere have eksempelvis de lette, runde borde. Vi går lidt tilbage til form frem for funktion – den bevægelse har vi ikke set siden 1960'erne, siger hun.

Boligtrends

I en lang periode har det været populært med farvet og røgfarvet glas og tungt stentøj. Nu er det klare glas tilbage som symbol på, at forbrugere vil have gennemsigtighed i en kompliceret verden. Bordet Folio er fra Glas Italia.

Hvor krisetider får os til at skære ind til benet, hive ned i kjolen og vælge alt det sjove fyld fra, giver den gode økonomi os modsat mod og lyst til at vælge ting, der er lidt mere kunstneriske, runde, mere menneskelige og bløde. Der er ved at opstå en mere rebelsk tilgang til tingene, hvor former og farver bevæger sig væk fra det konservative, fortæller Rikke Skytte.

Og sidst, men ikke mindst kommer lys og lamper ifølge Rikke Skytte til at spille en meget større rolle. 

– Lys er ikke længere bare lys, men skal understøtte, at hjemmet skal være vores helle – et sted, der lindrer. Lys skal være noget, der er lys-
terapi og sætter en stemning, siger hun.