Sådan tjekker du dine bryster for knuder
Foto: AOP
SUNDHED & TRÆNING

Knæk Cancer | Sådan undersøger du dine bryster for knuder

Bryst er den kræftform, der hyppigst rammer kvinder. Sådan her undersøger du dine bryster for knuder hver måned.

Hele oktober måned sættes der spot på brystkræft – den mest hyppige form for kræft, der rammer kvinder. Den bedste metode til at opdage brystkræft er ved mammografiscreening, og der findes intet videnskabeligt bevis for, at der er sammenhæng mellem selvundersøgelse og flere opdagede knuder. Alligevel kan det være en god idé, at kende sine egne bryster. Man bør altid være opmærksom og gå til lægen, hvis man lægger mærke til nogle forandringer i brystet.

Sådan undersøger du dine bryster for knuder

Undersøg dine bryster hver måned – helst et par dage efter din menstruation. Det er vigtigt, at du undersøger dine bryster på samme tid hver måned.

Stil dig foran spejlet og kig på dine bryster. Læg mærke til, om der er nogle forandringer i formen eller på huden. Sæt hænderne på hofterne. Skyd brystet frem, og læn dig forover. Er der ændringer nu?

Begynd herefter at systematisk mærke dine bryster i ring om brystvorterne – som en slags spiral. Føl med flad hånd, og husk at komme helt op til armhulen, hvor brystvævet ender.

Efterfølgende gentager du processen, imens du ligger på ryggen.

Læg også mærke til brystvorten. Ligner den sig selv?

Husk, at de fleste forandringer er helt harmløse, men at du altid skal gå til lægen, hvis der er en forandring, der bekymrer dig. Der er særligt fem forandringer, du skal være særligt obs på.

Gå til lægen, hvis:

… du mærker en knude eller fortykkelse i brystet eller i armhulen.

… der kommer blod fra brystvorten.

… du opdager ændringer i brysterne – for eksempel en indtrækning i huden.

… du få sår/eksem på brystvorterne.

… du oplever betændelseslignende rødme, varme eller hævelse.

LÆS OGSÅ: Støt brysterne & Knæk Cancer | Shop og støt den gode sag

5 ting, der øger risikoen for kræft

Rygning
Der er langt færre, der ryger i dag end for 50 år siden. Rygning er dog stadig årsag til cirka 20 procent af alle kræfttilfælde, så der er god grund til at stoppe.

Alkohol
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at kvinder ikke drikker mere end syv genstande om ugen (mænd 14 genstande). For mange danskere er socialt samvær dog lig med alkohol, og det kan være anbefalelsesværdigt at se sine vaner efter og måske prøve alkoholfri alternativer indimellem.

Usund kost
De fleste danskere er gode til at spise grøntsager hver dag. Undersøgelser siger dog, at vi spiser for meget kød. Forarbejdet og firbenet (fra okse, svin og lam) kød øger risikoen for visse former for kræft, og det anbefales, at man spiser maksimalt 500 gram af det om ugen.

Inaktivitet
Kontorjob og Netflix-maratoner er generelt ikke godt for din sundhed, men inaktivitet øger faktisk også risikoen for kræft. 30 minutters motion om dagen kan være med til at beskytte mod kræft.

Sol
Solens UV-stråler øger risikoen for modermærke- og hudkræft. Kræftens Bekæmpelse anbefaler, at man følger de basale solråd: Ophold dig i skyggen mellem 12 og 15, brug solhat og beskyttende tøj og husk solcremen.

Kilde: Kræftens Bekæmpelse og Sundhedsstyrelsen

Køb 6 nr. af IN og få en DAY taske med - kun 348 kr. SPAR 63%

 

Læs mere om: