Opskrift på ris af blomkål
MADTRENDS

Lav din ris af blomkål

Hvis du gerne vil snige flere grøntsager ind i din kost, prøve den nyeste madtrend, eller er du bare godt træt af ris, couscous eller bulgur, så er ris af blomkål løsningen. Få opskriften her!

Ris af blomkål lyder måske umiddelbart som en skør helsetrend, men det er slet ikke så dumt, som det lyder. Faktisk er det en virkelig smart måde at få sine grøntsager, variere hverdagsretter og prøve noget nyt. Vi har i hvert fald lagt vores skepsis over for blomkålsris på hylden efter, vi har prøvesmagt den.

Prøv: Lav libanesisk tabbouleh med ris af blomkål

Hvordan smager ris af blomkål

Ris, couscous og bulgur smager ikke af særlig meget, men kan få en rets øvrige ingredienser til at spille sammen og sørge for, at alle bliver mætte – sådan er det faktisk også med ris af blomkål! Når blomkålen bliver hakket i små fine korn-lignende stykker, så smager den meget mildt af det, den i virkeligheden er. Hvis du bruger den revede eller hakkede blomkål uden at gøre mere ved den, så er smagen mere intens og konsistensen er lidt ”al dente” og minder mest om bulgur, hvorimod den bliver luftig og blød ligesom ris, hvis du lige giver den en hurtig omgang på panden eller med kogende vand.   

Prøv: Lammeskank a l'orange med ris af blomkål

Hvordan laver man blomkålsris

Der findes fem måder at tilberede sin blomkålsris på:

  • Du kan rive den og nyde den rå.
  • Rive den og give den en tur på panden sammen med olivenolie/smør.
  • Rive den, komme den i en finmasket si/dørslag og overhælde den med spilkogende vand lige inden servering.
  • Rive den, komme den i en skål, dæk skålen med mikroovn-venlig husholdningsfilm, og giv den omkring 3 minutter i mikroovnen.
  • Rive den, sprede den ud på en bradepande med olivenolie, og lad blomkålsrisen stege ved 200 grader i ca. 12 minutter.

Vi kan bedst lide den på panden, men du kan prøve dig frem. Her er en...

Opskrift på ris af blomkål på pande

Det skal du bruge til blomkålsris til to personer:

  • 1 blomkålshoved
  • 1 spsk olivenolie eller smør
  • Salt efter smag og behag
  • En kniv
  • En food processor eller et rivejern
  • En paletkniv
  • En pande med låg

Sådan laver du ris af blomkål:

  1. Skær blomkålshovedet i store stykker, og fjern stilken.
  2. Riv blomkålsstykkerne på den grove side af et gammeldags rivejern, eller kom dem i en food processor og blend, indtil massen er ensartet og ligner korn.
  3. Stop her, brug den rå blomkålsris i salater eller som koldt tilbehør, eller fortsæt for at få den fulde ris-effekt ved at varme blomkålsrisen på panden.
  4. Varm en skefuld smør eller olivenolie op på middelvarme, og hæld blomkålsrisene over på panden. Strø lidt salt over, og lad blomkålsrisene stå under låg og ved svag varme i ca. 5-8 minutter. Vi anbefaler, at du jævnligt tjekker konsistensen for at finde den, der passer til dine smagsløg.

Prøv også: Sunde havregrynskugler

Hvad kan man spise blomkålsris sammen med

Blomkålsris kan erstatte ris, couscous, bulgur, kartoffelmos og andet i hverdagsretter. Hvis du vil gøre den ekstra lækker, kan du blande den med friske krydderurter såsom mynte, koriander eller dild og toppe den med frisksnittede forårsløg. Du kan også mikse noget tørret chili eller koriander i dine ris af blomkål, inden du steger dem. Kun fantasien sætter grænser…