Lamborghini Urus: Verdens første Super SUV
FART PÅ

Lamborghini Urus: Verdens første Super SUV

Lamborghini er kommet med deres første familie-SUV, der også er verdens første SSUV. Hermed har de gjort det umulige og forenet en praktisk familiebil med en firhjulstrækker og en supersportsvogn.

Hvad er det?

Italienske Lamborghinis første egentlige forsøg på at lave en familie-SUV, så hele familien kan komme med på en højhastighedstur til Dolomitterne. I den nye tyr er der nemlig plads til fire personer og godt med bagage omme bagi. Med Urus er Lamborghini desuden de første på markedet med en såkaldt ’SSUV’, der står for Super Sports Utility Vehicle, der netop forener superbilens egenskaber med den komfortable og praktiske familiebil.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Navnet

Lamborghini har altid brugt kendte tyre og tyrefægtere i deres navngivning af bilmodeller, men Urus er faktisk undtagelsen fra den regel. Urus er nemlig en kvægrace fra fortiden, som eksisterede i Sydeuropa.

Hvorfor skal jeg købe den?

Fordi du har lyst til at sidde højere end alle de andre, have flere hestekræfter end alle andre, og fordi du elsker at tæmme en frådende tyr. Selvom Lamborghini har løftet deres nye familiemodel op fra jorden og lavet sportsvognen om til en familievenlig SUV, så går det kompakte, kantede og veltrænede design igen ligesom hestekræfterne og den legesyge køreglæde.

Hvad er dens party trick?

Dens partytrick er, at du kan komme ligeså hurtigt afsted i overhalingsbanen på asfalten, som du kan fræse sidelæns gennem et stykke skov i Sydsverige, mens sten, grus og jord slår op i skærmkasserne. Urus er nemlig lige dele sportsvogn og lige dele firehjulstrækker.

Hvem er konkurrenterne?

Når vi taler om biler i luksusklassen med plads til hele familien og som stadig kan sparke hesterkræfter afsted, så indskrænker feltet sig. Og da Lamborghini er de første på markedet med en SSUV, så er sammenligningen svær. Men to bud, som du også bør kigge på, hvis du overvejer en Urus er de nyeste modeller fra Porsche Cayenne og Bentley Bentayga, hvor begge også fås som hybrid. Porschen kan du få til godt det halve alt afhængig af udstyr, mens Bentleyen ligger på nogenlunde samme pris.  

LÆS OGSÅ: Porsche Cayenne | Flere kræfter, mere miljøvenlig og sikret til fremtiden

Hvad koster?

Er du faldet pladask for Urus, skal du hive 3.995.000 kr. op ad lommen for at få et eksemplar. Hvis du er ligesom de fleste af Lamborghini’s kunder, vil du dog nok gerne have lidt ekstraudstyr, og så stiger prisen yderligere. Man skulle tro, at der derfor kun vil blive solgt en håndfuld på vores breddegrader, men ifølge rygterne er der allerede solgt næsten 60 eksemplarer alene i Norden.

LÆS OGSÅ: Bentley Bentayga Hybrid | Første grønne Bentley med design af Phillippe Starck

Hvornår kommer den?

Urus er allerede på gaden nu, og du kan bestille den hos Lamborghini Copenhagen. Hvis du ikke kan vente på at få leveret din nye Urus, kan du i stedet vælge at investere pengene i modellens forgænger, som er en yderst sjælden kæmpe ved navn LM002. Den blev egentlig skabt som et militært projekt men endte i stedet med at blive populær i ørkenstaterne i Mellemøsten. Det var også de eneste, som havde råd til at fylde dens brændstoftank, som var på 240 liter.

Lamborghini Urus

  • 650 hk
  • Fra 0 – 100 km på 3,6 sek.
  • Topfart 305 km/t
  • Km pr. liter 8,1 km/l
  • Antal personer 4
  • Længde bredde højde 511/202/164 cm
  • Klasse Luksus-SUV

Se den nye Lamborghini Urus i galleriet herunder sammen med dens forgænger LM002, der faktisk var Lamborghinis første SUV.

Lamborghini Urus

Læs mere om: