13 sunde tips fra Julie Zangenberg
INTERVIEWS

13 sunde tips fra Julie Zangenberg

Julie Zangenberg er 29 år, og skuespiller og tv-vært. Netop nu er hun aktuel med kogebogen ‘Kærligheden til mad’ og ‘hyggetøj’-kollektionen Cozy by Julie Zangenberg. Her deler hun ud af sine 13 bedste sundhedstips.

Sundhed ifølge Julie Zangenberg

Hvad er sundhed for dig?
Det er vigtigt. Jeg har som de fleste også perioder, hvor jeg ikke får prioriteret sund mad og træning, og jeg bliver så træt, lettere syg, kroppen vokser på steder, man bliver træt af, og jeg bliver humørsyg. Det er jo klart ikke at foretrække – jeg vil have det godt i min krop. Så jeg forsøger at holde disciplin og få de ting ind, der holder min krop sund. Så er der også lidt mere plads til den kage eller den omgang rødvin, der nogle gange også hjælper med at holde hovedet sundt.

Hvornår føler du dig allermest sund?
Når jeg er inde i en god træningsperiode – for mig er det hver anden dag – og spiser efter 80/20-princippet: 80 procent af det, jeg spiser i løbet af dagen, er forholdsvist sundt, de sidste 20 procent er lige, hvad jeg har lyst til. Og så føler jeg mig sund, når jeg får sovet og også slappet af i en tosset hverdag.

Hvornår føler du dig usund?
Når jeg arbejder for meget, ikke træner og bare kaster et eller andet stresset måltid indenbords.

LÆS OGSÅ: Thomas Herman og Julie Zangenberg i køkkenet

Hvad er dit bedste sunde råd?
Hav altid en vandflaske med dig. Træn. Sæt dig ind i, hvad de gode og mættende grøntsager er. Få masser af superfoods. Men først og fremmest: Søg viden og ny viden – lige så ofte som du tjekker, hvornår butikkerne får nye kollektioner – inden for sundhed og træning fra dem, der er uddannet inden for det og dygtige til det.

Hvad er din (hemmelige) usunde last?
Jeg har masser! Daim-is. Cheeseburger fra McDonald’s, ostepops, Kinder-mælkesnitte. Ha ha, nu er der nogle, der kommer efter mig!

Hvordan har dit forhold til sundhed udviklet sig?
Jeg skulle ikke tænke på min vægt i teenageårene. Men lige så snart jeg kom forbi 21 år, begyndte det at sætte sig tydeligt. Derudover har jeg oplevet en del sygdom i min familie. Så normal forfængelighed og ønsket om at styrke min krop og eventuelt forebygge sygdom gjorde, at jeg begyndte at træne mere og spise sundere. Men det var først, da jeg fandt nogle, der rent faktisk vidste noget om træning og kost, og jeg hyrede dem til at hjælpe mig, at der rigtigt kom resultater.

Hvad er dit forhold til slankekure og diæter?
Kan ikke finde ud af det. Ender med, at man går amok. En generel sund balance er det, der fungerer for mig.

Hvilken form for motion dyrker du?
Træner kardio og styrke i et fitness-center og dyrker boksetræning med min træner, Jesper Bregengaard.

Er der en sundhedstrend, du har lyst til at prøve?
Kunne godt tænke mig at få taget den store test om, præcis hvilke fødevarer der er gode for mig, og hvilke jeg ikke reagerer godt på.

Er der en sundhedsdille, du synes er fjollet?
Juicekur.

LÆS OGSÅ: IN har testet juicekur-trenden, her er dommen!

Hvordan stresser du af?
Med film, teater, ballet eller tv. Træning. Madlavning. I mit hjem. Med så få mennesker som muligt. Telefon på lydløs.

Hvordan har du det med din krop?
I øjeblikket er jeg ærlig talt lidt irriteret. Der har været for travlt, og jeg har ikke haft tid til at passe ordentligt på mig selv. Men sådan er det jo nogle gange – så må man bare op på hesten igen. Jeg forsøger at være meget bevidst om, at sådan er livet, og ikke blive alt for påvirket.

Hvordan har du det med din alder?
Jeg elsker at blive ældre i mit hoved. Og forsøger at hjælpe kroppen med, at det nødvendigvis ikke går lige så hurtigt der. Jeg bliver 30 næste år, og det gør mig ikke ked af det. Hvis jeg ikke havde opnået nogle af mine mål, kunne det være, det var anderledes, men jeg synes, jeg har kæmpet pænt, opført mig pænt og kan kigge mig selv stolt i spejlet. 30. OK. Det har ikke været kedeligt. Lad os se, hvad vi kan se og opleve herfra!

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER