3 højdepunkter i Bitte Kai Rands karriere
INTERVIEWS

3 højdepunkter i Bitte Kai Rands karriere

Bitte Kai Rand tilhører den eksklusive klub af kvindelige danske designere, der både har holdt sig på toppen og i stavnen for sit eget modebrand i snart fire årtier. Tvivlen har været en fast følgesvend til det kreative pulsslag, og hun har skullet lære at begribe, hvad det faktisk er, hun kan. Bitte Kai Rand har inviteret indenfor i sit smukke hjem og deler tre højdepunkter fra et liv i toppen af dansk mode.

Bitte Kai Rand har aldrig været bange for at vise sig selv frem, som hun er. Men det var først i en høj alder, at hun også lærte at omfavne sine unikke kreative evner. Og det skete kun, fordi en god ven gav hende et kærligt skub.

Det er det første private højdepunkt, som Bitte Kai Rand deler fra sit liv i dette interview, hvor hun fortæller åbent om et liv i toppen af dansk mode, hvor brands visner, bliver købt af andre eller må bukke under for store tøjkæder.

LÆS OGSÅ: Bitte Kai Rand: Mere overflod og frækhed, tak

Bitte Kai Rand slipper firmaet og alle tanker om forretning, så snart hun træder ind i indkørslen derhjemme.

Blå bog: Bitte Kai Rand

  • Bitte Kai Rand er født i 1956. Hun grundlagde sin design­virksomhed i eget navn i 1981 som 25-årig, nyuddannet beklædningsdesigner fra Danmarks Designskole, og i dag er Bitte Kai Rand-brandet et af Danmarks førende modehuse.
  • Bitte Kai Rand lancerer seks kollektioner om året, og brandet sælges fra konceptbutikker i Skandinavien og Europa og fra mere end 400 forhandlere spredt over 15 lande.
  • Hendes mand, Michael Rand, har siden 1983 været direktør i Bitte Kai Rand, mens hun selv har taget titlen kreativ direktør og designer.

Bitte Kai Rand: 3 højdepunkter i min karriere

1. Turde eje succesen 

— Da jeg fejrede mit 20-års jubilæum (i 2001, red.) sagde en ven, at når jeg kom ind på scenen og sagde tak efter modeopvisningen, skulle jeg række armene i vejret som en sportsmand. Sådan her, fortæller Bitte Kai Rand og armene flyver op i vejret som raketter.

Et af showets overraskelser var bl.a. et 20 mand stort trommeorkester fra Sydafrika lånt ud af ærkebiskop og menneskerettighedsforkæmper Desmond Tutu, der på det tidspunkt gæstede Danmark.

— Jeg havde haft svært ved at tage ind, at jeg havde noget at gøre med brandets succes og alt det, som skete rundt om os. Så jeg lovede min ven at prøve – og jeg gjorde det. Det var en sjov oplevelse for mig, fordi jeg kunne nyde det. Jeg var flov. Jeg var glad – men for første gang havde jeg modet til at tage det ind. Det var et kæmpe øjeblik, fordi jeg turde indrømme over for mig selv, at det egentlig var meget godt gået. Jeg er opdraget til, at jeg ikke skulle tro, at jeg var noget – opdraget til at være ydmyg og ikke tro godt om mig selv, fordi det var ikke pænt.

'Numser er portrætter af kvinder, fordi man kan læse meget ud af, om folk er glade for sig selv eller går langs væggen. Det er derfor, at jeg begyndte at arbejde med ler ... Det er enormt dejligt for mine hænder at formgive numser', Bitte Kai Rand

Bitte Kai Rand har aldrig været bange for at fejle. Måske fik omgivelserne hende til at føle, at hun allerede havde fejlet som ordblind, der med hendes egne ord hverken ‘kunne læse eller gøre noget’.

— Jeg var klovnen, der altid fik de andre i familien til at grine. Det fik jeg næring af. Jeg har aldrig været bange for at udstille mine mangler eller sige, hvad jeg føler, fordi jeg har ikke noget andet at have det i. Jeg kan ikke tænke mig frem til noget. Jeg kan slet ikke finde ud af at være udspekuleret. Det går ikke gennem hovedet – det går gennem maven, fortæller hun.

Som barn fik Bitte Kai Rand lov til at sidde i fred og klippe morens stoffer i stykker. ‘Lad hende dog sy’, lød det overbærende – næsten opgivende − fra forældrene, der gav lille Bitte længere snor som den mindste, fordi de fire ældre søskende – to søstre og to brødre – var i gang med at indløse familiens intellektuelle ambitioner i skolen og senere blev jurister, ingeniører og korrespondenter.

Bitte Kai Rand har opbygget sit eget modehus, men når hun er hjemme, tænker hun på alt andet end forretning.

Ingen regnede med, at Bitte Kai Rand ville drive klipperiet i stoffer til noget som helst. Men forældrene og mange andre tog fejl. Bitte Kai Rand opbyggede noget så sjældent som sit eget modehus. 

— Der var en vis trods i at vise, at jeg også gerne ville et eller andet, snarere end jeg havde en stor plan om, hvor jeg skulle nå til. Jeg havde heller ikke tænkt mig, at jeg skulle være en slider – det greb bare om sig.

Bitte Kai Rands mor var hjemmegående med de fem børn i Charlottenlund, mens faren videreførte familieforretningen med at sælge sand og grus fra et kontor på Islands Brygge i København. Samme bygning blev også det første kontor for Bitte Kai Rand-brandet, og lageret lå i en af bropillerne på Langebro.

I dag har den ene af hendes sønner, Carl Kai Rand, 33 år, bådudlejningsfirmaet Go Boat samme sted med to venner og Rand Boats med broren Oscar Kai Rand, 31 år, så matriklen har været grobund for flere generationers drivkraft i familien. Men Bitte Kai Rand var ikke alene om det.

2. ‘Michael hev mig fremad’

Bitte Kai Rand var kæreste med en fyr, fra hun var 15 til 23 år, som er vigtige år for at bygge et fundament op for ens personlighed. Men i hendes tilfælde lod hun murerskeen ligge i kærestens hænder.

— Ham gemte jeg mig solidt bagved. Jeg var en, der ikke helt turde tro på mig selv. Han var stor i det og kunne også godt lide, at jeg gik et skridt bagved.

Farver og mønstre er som ilt for Bitte Kai Rand, og hun elsker at vælge farver til sine kollektioner.

Hos fælles venner mødte Bitte Kai Rand Michael Rand, som hun nu har koralbryllup – 35 år – sammen med, og så var det slut med at gå bag en mand.

—Michael blev ved med at trække mig frem. ‘Kan du så komme ud – du skal ikke gå bag mig. Du skal frem’. Jeg kunne ikke have skabt Bitte Kai Rand uden ham, fortæller hun.

Efterhånden havde Bitte Kai Rand erfaring fra Margretheskolen – respekteret syskole for det bedre borgerskab – og Danmarks Designskole med i rygsækken. Hun nåede også et år som designer hos et firma, hvor bossen gang på gang afkrævede hende svar på, hvor hun havde set samme farvetoner, mønstre eller facon henne og ville høre brandnavne.

LÆS OGSÅ: Kom med til event med Bitte Kai Rand i København og Aarhus

Når Bitte Kai Rand næsten stolt svarede ‘ingen steder – det har jeg selv fundet på’, raslede tøjet ned i chefens anseelse som en aktie på en dårlig dag på fondsbørsen. Hun forlod jobbet og begyndte for sig selv. I to år styrede hun alle opgaverne som en kinesisk tallerkenkunstner i et cirkus, som snurrer alle tallerkener rundt hele tiden.

Imens var Michael Rand hos AIM Markedsanalyseinstitut, men han drømte i virkeligheden om at få sit eget firma. Han manglede blot et produkt at sælge. Michael Rand fandt produktet i Bitte Kai Rands tøj og har været med siden.

Bitte Kai Rand vil gerne male flere vægge i huset med tavlemaling, så hendes nyfødte barnebarn kan udfolde sin kreativitet.

Men på et tidspunkt fik Bitte Kai Rand tunge skuldre og syntes hverken parløbet eller firmaet var sjovt længere. Så i 2006 trak hun sig tilbage og var væk i halvandet år. Jobbet med at designe tøj blev overladt til andre, som undervejs trak firmaet i en retning, der stadig sender rystelser gennem Bitte Kai Rands krop. For designet kom for langt væk fra hendes principper om, at tøj skal være behageligt at gå i – ikke være en spændetrøje. Men pitstoppet væk fra firmaet havde hun brug for.

— Min mand var stadig i firmaet, men jeg læste gestaltterapi og lavede ler. Jeg lærte, at jeg ikke skulle være terapeut, men jeg havde brug for selvudvikling – og især den terapiform, som hedder keramik, fortæller hun.

Bitte Kai Rand var glad for at formgive numser – for nogle måske et overraskende valg af objekt, men i hendes tilfælde giver det god mening.

— Numser er musik. Det var meget musisk at lave numser, siger Bitte Kai Rand og klapper højlydt på begge lår og laver en lille afrikansk trommedans.

— Numser er portrætter af kvinder, fordi man kan læse meget ud af, om folk er glade for sig selv eller går langs væggen. Det er faktisk derfor, at jeg begyndte at arbejde med ler. Det giver mening, fordi jeg har gået op i at lave bukser, som sidder godt, og det mest interessante for mig er det smukke svaj i ryggen, som er så lækkert. Det er enormt dejligt for mine hænder at formgive numser. Jeg skal i gang igen, fordi jeg skal på farmor-barsel. Min chefdesigner er lige kommet tilbage fra sin barsel, og nu er det min tur. Jeg har ikke haft gang i leret i nogle år på grund af travlhed, siger hun.

Bitte Kai Rand er lige blevet farmor og kvækker lige så højt af glæde som frøerne i brunst i den lille sø i haven. Hun har bl.a. fået lavet en farmor-ring med en stor akvamarin for at fejre barnebarnets fødsel, og en dag skal den gå i arv til pigen, der i skrivende stund er 10 dage gammel.

Bitte Kai Rand er allerede i gang med at planlægge, hvilke vægge i huset som skal males med tavlemaling, så den lille kan udfolde sine kreative evner.

LÆS OGSÅ: Bitte Kai Rand: Efterårets største trend er din personlige stil

3. ‘Jeg er god i modgang’

At holde sig på toppen og stadigvæk være relevant for kvinder, der er modige og nysgerrige og ikke er bange for et fejlkøb, fordi det kun understreger deres risikolyst i livet, kræver sin kvinde.

Bitte Kai Rand har overlevet skiftende trends, forbrugsvaner og samfundsøkonomiske kriser uden at gå konkurs, blive opkøbt af andre eller hugge en hæl eller klippe en tå for at tækkes markedet. 

— Jeg er god i modgang og til at trodse tyngdekraften. Jeg er ikke så god i medgang, siger Bitte Kai Rand.

Lige nu er hun optaget af, hvordan de nye vinde blæser inden for detailhandlen, og hvordan hendes ni butikker skal genopfinde sig selv.

Men hun er god til at slippe firmaet i indkørslen til privaten. Hvor Michael Rand kan tale forretning hele tiden, tænker Bitte Kai Rand på alt muligt andet og suger inspiration.

— Det er sikkert derfor, at Michael godt kan lide at tale forretning, mens jeg laver mad, fordi så afbryder jeg ham ikke. Han nyder at få kvalificeret modspil, men nogle gange er det også rart at få taletid, siger hun.

Bitte Kai Rand har netop lagt sidste hånd på valg af farverne til forår- og sommerkollektionen 2019. Muser for kollektionen, ‘Artistic Souls’, er tekstildesigner-legenden Iris Apfel, der altid går i stærke farver og mange mønstre, og kunstneren Yoko Ono, der går klædt i sort og elfenbensfarvet.

For Bitte Kai Rand er det ren terapi at arbejde med ler og skabe figurer.

Ordene kommer ud af munden i et højere gear og falder næsten over hinanden, når hun skal fortælle om processen. Det er ilt for Bitte Kai Rand – og lige præcis det, hun mestrer som få andre. 

— Jeg græder næsten, når vi skal vælge farver. Jeg elsker det. Vi siger ikke ord – vi siger lyde, fordi vi føler farverne så stærkt, siger hun og klapper med hænderne som for at sætte tryk under legen og kærligheden til håndværket.

Men der er nogle toner, som Bitte Kai Rand ikke mestrer i sit eget liv.

— Jeg ser alting meget sort/hvidt: Mennesker er dumme eller søde, ting er grimme eller pæne. Det er ikke altid godt, men det er sådan, mit verdensbillede er. Jeg skal lære at være lidt mere i de grå toner.

LÆS OGSÅ: Vincent Beier: Det skal være slut med 'hans' og 'hendes'