Andrea Rudolph: Jeg går efter det, jeg vil have
INTERVIEWS

Andrea Rudolph: Jeg går efter det, jeg vil have

Andrea Rudolph er en succesrig forretningskvinde, der høster erhvervspriser på stribe og leverer millioner på bundlinjen. Men den tidligere radiovært er langt mere end det.

Andrea Rudolph skiftede rollen som radio- og tv-vært ud med det usikre liv som iværksætter og grundlægger af det økologiske skønhedsbrand Rudolph Care. I dag er hun succesrig forretningskvinde, der høster erhvervspriser på stribe og leverer millioner på bundlinjen.

Men Andrea Rudolph er langt mere end det. For mange af de 89.000 fans på Instagram er Andrea Rudolph også en menneskelig gps, som viser biveje og hovedveje til det gode liv som kvinde. Mød Andrea Rudolph.

LÆS OGSÅ: Sådan bliver du skøn som Andrea Rudolph

Blå bog: Andrea Elisabeth Rudolph

  • Født i Vejen 1. juli 1976. Har en lillesøster på 30 år og to mindre brødre på 40 år og 28 år samt en halvsøster på 50 år og halvbror på 46 år.
  • Hun arbejdede mange år på Danmarks Radios ungdomsredaktion og var blandt DR’s unge talenter. Undervejs fik hun dog papir på sin journalistiske kunnen fra Danmarks Journalisthøjskoles toårige tillægsuddannelse.
  • Hun var i flere sæsoner vært på ‘Vild med dans’ på TV 2 i perioden 2005-2009 og igen i 2012-14. Samtidig var hun en af tre morgenværter i programmet ‘Morgenhyrderne’ på den kommercielle Radio 100FM fra 2003 til 2006.
  • Mor til tre børn – Isolde (2006), Alfred (2015), Arthur Elias (2017). De to små er Claus Møller Jakobsen far til, mens Isoldes far er tv-direktør Jacob Houlind. Andrea er også bonusmor til Oskar og Alma, der bor i Aarhus.

Andrea Rudolph har allerede haft flere liv i ét. Lige nu stormer hun frem som direktør for skønhedsbrandet Rudolph Care.

Andrea Rudolph kommer ind ad døren. Straks spotter medarbejderne, at der er sket noget med de traditionelle hvide høretelefoner til iphonen, da hun piller dem ud af ørerne. Den hvide ledning er dækket af perler i legesyge farver som på en lodret perleplade.

– Hvor er den fra? spørger medarbejderne, mens de nysgerrigt nærstuderer perlerne.

Andrea Rudolph pipper af stolthed og fortæller, at det er hendes 11-årige datter Isoldes værk. Hun har planer om at kickstarte en lille business med skræddersyet, farvestrålende iphone-tilbehør til dem, der ikke gider den kedelige hvide løsning. Mor og datter har talt perlerne op på ledningen, timeforbrug og beregnet en kostpris ud fra, hvad en kasse med perler koster. Endnu hænger den lille forretningsmodel ikke helt sammen.

– Jeg har sagt, at hun i begyndelsen lige bliver nødt til at bruge nogle af sine lommepenge og investere i perlerne for at få det op at køre – og så må hun se, hvordan det går, genfortæller Andrea Rudolph den lektion, som Isolde har fået, men som ikke står på skoleskemaet i folkeskolen endnu.

Andrea Rudolph ved af egen erfaring, at der skal knofedt, endeløse timer, likvide midler og mod til at få en forretning op at køre. At have en god idé og give alt af sig selv er ingen forsikring imod bump, økonomisk modvind og omverdenens skepsis. Det ved hun også.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Født til selvstændighed

Som tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen har sagt, kan ‘journalistikken føre til meget, hvis blot man forlader den i tide’. Det er både han og Andrea Rudolph levende eksempler på. Hun kom ind i Danmarks Radio som helt ung praktikant og blev senere en del af DR’s håndplukkede unge talenter sammen med bl.a. stand-up-komikeren Simon Jul, som hun trofast heppede på under den sidste sæson ‘Vild med Dans’, hvor han dansede.

Det program, hvor Andrea Rudolph selv var populær vært gennem flere sæsoner og underholdt over en million seere foran tv-skærmen fredag aften. På hverdagsmorgener var hun vært på Radio 100FM. Undervejs i DR fik Andrea Rudolph også tid til at få papir på sin faglige kunnen på den toårige journalistiske efteruddannelse, fordi ‘det var for fluffy bare at være et talent.’

Andrea Rudolph har arbejdet i DR og på Radio 100FM. Hun bruger sit journalistiske drive og nysgerrighed til at række ud til andre mennesker i dansk erhvervsliv, som hun slet ikke kender, for at høre deres mening og lære af deres erfaringer.

– Tv tror jeg ikke, at jeg vender tilbage til foreløbig. Men radiomediet kan jeg mærke, at jeg ikke er færdig med, fordi der er jeg ‘på’ live og giver lytterne en oplevelse. Det kan jeg godt lide, siger hun.

Det ville ikke komme bag på en sociolog, at mediebranchen kun blev en afstikker i Andreas Rudolphs liv, fordi forretningssans og drive er en del af familiearven i det adelige bagland, som træder igennem i hendes liv som et vandmærke.

Både far og mor er selvstændige og har haft tøjbrands og modebutikker ved siden af produktionen af juletræer og landbruget på familiestedet i Vejen. Andrea Rudolphs far er oprindeligt uddannet fotograf, mens Andrea Rudolphs mor overtog morfarens forretning inden for jernindustrien. Lysten og modet til egen business og fraværet af angst for at skifte vejbane i livet ligger til familien, og Andrea Rudolph kører bare videre ad den vej.

– Jeg er vokset op med, at du skal kunne lide det, du laver – og arbejde hårdt. Du skal gøre dig umage og hele tiden vokse som menneske. Jeg er ikke vokset op i et hjem, hvor alting bare var jævnt o.k. Barren var sat højt. Og jeg lærte at tænke stort – at gå efter det, som jeg ville, fortæller hun.

Bedsteforældrenes arv

Andrea Rudolph er også omringet af konkrete minder om familiens dna på kontoret: Det er bag morfarens Nanna Ditzel-skrivebord, hun sidder som direktør for skønhedsbrandet Rudolph Care, som begyndte med otte produkter og nu er vokset til en portefølje på 40 produkter – alt produceret fra bunden i Danmark.

Mange af Andrea Rudolphs følgere på Instagram ser hende som en moderne powerkvinde, fordi hun har lige høje ambitioner på privat- og arbejdsfronten. Selv prøver Andrea Rudolph bare at inspirere andre, og hun føler sig langtfra perfekt.

Skrivebordet er også stedet, hvor hun skriver under på nye ansættelseskontrakter – og dem har der været en del af i de seneste to år. Firmaet er vokset fra en enkelt – hende selv – til gennem årene at tælle seks medarbejdere og nu, efter et kanonregnskab, 13 ansatte. Andrea Rudolph regner med snart at skulle ansætte i hvert fald et par stykker til for at kunne følge med efterspørgslen fra danske forbrugere og udvikle firmaet yderligere.

På kontoret står også mormorens speciallavede ekstra lange sofa, som smyger sig langs hele væggen. Her sov Isolde til middag, da hun var lille, og Andrea Rudolph var alene om at bære alle arbejdskasketter i firmaet. Hun var enlig mor i de uger, Isolde var hos hende, og hentede ofte tidligt fra børnehaven for at kunne være sammen med hende, mens hun gjorde arbejdet færdigt. Isoldes far er tv-direktør Jacob Houlind.

– Isolde er vokset op i firmaet. Hun var kun 15 dage gammel, da hun var med til det første møde, fortæller Andrea Rudolph og giver dermed selv svaret på, hvorfor datteren i en alder af bare 11 år er ved at springe ud som mikro-iværksætter og har holdninger til konventionelle vs. økologiske fødevarer. Det ligger i generne.

Køb 6 nr. af IN og få en DAY taske med - kun 348 kr. SPAR 63%

Andrea Rudolph er ikke typen, der sætter forbud op for børn om, at slikket fx skal være økologisk, eller en læbepomade ikke må dufte af slikkepind. Men hun glæder sig da over, at datteren ikke bruger læbepomaden efter købet eller fortæller moren, at der ikke var de gode æg i Irma, hvor hønsene ikke blot får øko-foder, men også har plads til at bevæge sig på. Derfor kom der ingen æg med hjem i nettet.

Følte sig kaldet

Da Andrea Rudolph blev gravid med Isolde, delte hun nyheden med radiolytterne som de første, ud over den tætte familie. Hun var en del af de prisbelønnede og populære ‘Morgenhyrderne’ på Radio 100FM som et blad af trekløveret med standupkomikerne Lasse Rimmer og Lars Hjortshøj.

– At være med i ‘Morgenhyrderne’ på Radio 100FM lærte mig, at et team er ikke bare et team. Det var virkelig ‘1 +1=3’. Vi gjorde hinanden bedre og var stærkere som hold, end vi ville have været hver for sig. Det var sammensætningen af holdet, som gjorde en forskel – og det har jeg taget med mig i Rudolph Care. At du får noget andet med et sammensat hold. Så rykker tingene på en ny måde, siger hun.

– Jeg stoler virkelig på min mavefornemmelse. Den har altid ret, siger Andrea Rudolph.

Jobbet som vært sagde Andrea Rudolph op på Kvindernes internationale kampdag, 8.marts, fordi hun var utilfreds med radiostationens barselsordning. Under graviditeten sagde Andrea Rudolph ja til en invitation fra Greenpeace om at teste sporbarheden af skadelige stoffer i blodet. Andre kendisser blev testet, men Andrea Rudolph bon’ede helt ud på skalaen i Rigshospitalets laboratorium. Skadelig kemi fra bl.a. makeup, bodylotion, shampoo og andre produkter, som hun havde brugt hele sit pige- og kvindeliv rullede videre rundt i blodbanerne. Historien er blevet fortalt vidt og bredt til events, i dameblade og aviser gennem årene, og ordene, pointerne og tonefald falder rutineret ud af Andrea Rudolphs mund – næsten som en popsang. 

Mange mistænkte dengang den kendte tv-vært fra ‘Vild med Dans’ for at skulle have endnu en platform at sætte sit navn og ansigt på, ligesom andre kendisser, der skriver koge- og helsebøger eller får deres navn på modetøj, strømper og undertøj.

– Nej, jeg følte mig kaldet. Det var et wakeupcall. Der var masser af jobs – også tv-jobs inden for det, som jeg nu lavede. Men pludselig virkede tv-branchen ikke ligeså interessant. Tidspunktet for at skifte spor var det rigtige, siger hun og fortsætter:

– At høre om resultaterne fra eksperterne på Rigshospitalet var meget abstrakt. For hvor kom de skadelige stoffer, som var i blodet, fra?

I virkeligheden fra et helt liv: Livet i storbyen, sminken, maden og fx bodylotionen, som Andrea Rudolph har brugt litervis af som ung, fordi hun var svømmepige og fik tør hud af klorvandet.

Køb et abonnement på IN og spar 50 % - KØB HER

Modspil til mastodonterne

Andrea Rudolph er helt med på, at hun hverken er kemiker eller hudlæge – og det giver hun sig heller ikke ud for. Tværtimod er hun hver dag på skolebænken og lærer hele tiden nyt om, hvordan forbrugere og professionelle ikke taler samme sprog, og hun står som en brobygger midt imellem. Når en forbruger siger, at en creme skal være federe, så er en kemiker i tvivl om, hvorvidt der ønskes en tykkere konsistens eller om den skal være rigere på olier og aktive ingredienser.

– Jeg har forstand på hud. Jeg ved, hvordan tør hud føles. Alle ved, hvad der føles rart. Det er ikke svært. Det handler om at mærke efter, siger hun.

Det er altså det personlige kompas, Andrea Rudolph styrer efter, og hun ved godt, at nogle i skønhedsbranchen mener, at hun er kommet let til succesen, fordi hun var et kendt ansigt fra tv-skærmen, formiddagsaviserne og de kulørte blade.

– Jeg ved godt, at nogle kalder os for konkurrenter, men jeg kalder os altså for kollegaer. Det er ikke andre danske grønne brands, som jeg vil slå. Vi har forskellige filosofier, men kæmper jo langt hen ad vejen for det samme. Min ambition er, at Rudolph Care bliver så stor, at vi sammen kan give de internationale mastodonter modspil. Det gælder om at udvide mulighederne for forbrugerne og give forbrugerne adgang til så mange lækre grønne produkter, at man ikke længere skelner og bare køber en shampoo, som ikke er skadelig for ens sundhed.

Hun skruer op for tempoet i stemmen som et tegn på, at det langtfra er første gang, at der bliver sat to streger under, at hun kommer med fred og gode hensigter i en branche, hvor konkurrencen om forbrugernes gunst og pengepung er benhård.

Andrea Rudolph har altid haft en svaghed for gamle bilers sjæl, men i dag står bilen i garagen. Tiden går med at skabe en god arbejdsplads for de ansatte i Rudolph Care. – Vi er stolte af det, som vi laver. Vi gør det sammen.

Rød læbestift i skuffen

I dag lever Rudolph Care op til de mest ambitiøse mærkningsregler inden for bæredygtighed og økologi. Hvert produkt tager år at udvikle, fx tog shampooen to-tre år, fordi de rette ingredienser ikke fandtes på markedet, men tiden og folkeånden er blæst i Andrea Rudolphs retning for bedre og renere ingredienser og mere transparens om, hvad stofferne og produkterne indeholder.

Med Greenpeace-afsløringerne tog hele Andrea Rudolphs liv en anden drejning – ikke kun karrieremæssigt. Hun begyndte at udforske, undersøge og udfordre alt i sit liv: Hvor kommer stofferne fra i rengøringsmidlerne? Hvad gør de? Hvad med malingen på væggene og børnemøblerne, tungmetallerne i de elektriske apparater og sandkassen, som er fyldt med tungmetaller fra storbyens trafik? Pludselig var der lurende giftige landminer alle vegne, og Andrea Rudolph begyndte langsomt at luge ud i køle-, køkken- og klædeskabe og købe ind efter, hvad hun ville – og skulle – undvære i sit liv for at give sine børn en sundere fremtid uden at gå på kompromis.

LÆS OGSÅ: 10 Leveregler fra Gun-Britt Zeller

– Vi har en pligt til at udfordre produkterne omkring os som forbrugere og kræve, at der ikke bliver pyntet på sandheden. Men vi skal også selv være vågne. Det nytter ikke, at T-shirten er i økologisk bomuld, hvis der så er et plastiktryk på fyldt med ftalater. Så det har mine børn ikke fået. Isolde har fået en strikket Hello Kitty-bluse, siger Andrea Rudolph.

Hun står selv på mål for sine holdninger ved ikke at ‘skrive bullshit’ på produkterne, og der er tænkt over fremstillingen af plakater, foldere og emballage i overensstemmelse med god skik for genbrug og afskaffelse. Det nytter ikke, at cremen er ufarlig, hvis emballagen så smitter af på produktet, så der er fx heller ikke pumper af metal på produkterne.

– Alt bliver tjekket i hoved og hale, siger hun.

Hun er vild med kombinationen af Svanemærket og den økologiske certificering Cosmos (tidligere Ecocert), fordi både tilblivelsen af produktet og nedbrydningen af det er med i ligningen. Rudolph Care-produkterne lever op til begge dele. Mærkerne er stærke lygter, som viser os forbrugere frem til en grønnere hverdag.

Men Andrea Rudolph har selv gemt en knaldrød læbestift, som hun ikke har smidt ud. Den bliver bare ikke brugt så tit. Hun har heller ikke brugt parfume siden Greenpeace-artiklen, men har beholdt flakonerne, fordi de er så smukke – og nu har hun selv løst problemet med at dufte ekstra godt ved at skabe verdens første parfume, som både bærer Svanemærket og er øko-certificeret.

Andrea Rudolph gør sig umage med ikke at være fanatisk, fordi livet bliver både for kompliceret og for dyrt.

– Livet skal ikke være svært, synes hun.

En professionel forretning

Præcis den livsindstilling er mange af hendes følgere faldet for på hendes Instagram-profil, @andrearudolph. I Danmark er der nogle gange en tendens til, at livet helst skal mærkes på den hårde måde, så vi føler, at vi lever – måske en del af vores protestantiske kulturarv: En uldtrøje skal helst kradse for at være en rigtig trøje, men hvorfor ikke vælge kashmir, der er blødt mod huden og stadig holder en varm?

Andrea Rudolph har tydeligvis valgt kashmirvejen og finder sig godt til rette i, at hun ikke længere er alene om at bære ansvaret for alle opgaverne, som da hun begyndte sin forretning. Hendes kontor ligger på førstesalen i et baghus på Frederiksberg. Her har hun ro til at tænke visionære tanker, udforske nye internationale markeder og tænke over sin rolle som leder, mens medarbejderne bruger de andre rum til møder og snak.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

– Mine medarbejdere er dygtigere til det, de laver, end mig. Jeg prøver til gengæld at få dem til at blomstre og få det bedste frem i dem. Nu er jeg på barsel og er her ikke i det daglige, men jeg er ikke bange for at gå forrest også i forhold til at vise sårbarhed. Vi vil noget med Rudolph Care. Vi har et højere formål, så vi arbejder, så sveden springer, lyder det.

En af hendes opgaver er bl.a. at dulme nerverne hos en medarbejder, når en i farten har truffet en forkert beslutning. Andrea Rudolph tager det ofte mere roligt end den ansatte, for ‘det er bare et arbejde’, men prøver at inspirere personen til at få det bedste ud af oplevelsen, så det ikke sker igen.

Føler du dig ikke som en guldfugl i et bur, fordi du er ansigtet på firmaet, og virksomhedens succes er bygget op om dig selv?

Hun griner ad billedet. Det passer slet ikke på hende. Hun er lige, hvor hun skal være – og har det scenevant med eksponeringen. Hun kan godt lide at være ‘på’, og derfor var hun så populær en tv- og radiovært.

– Vi er lige startet. De ansatte og jeg har forskellige kompetencer, og derfor får vi tingene til at ske, og vi fokuserer på det, som vi hver især er gode til. Jeg er fx meget dårlig til mails og sms’er. Hvorfor bliver der ikke opfundet en autoreply-funktion til sms’er? Jeg er også meget dårlig til bagudrettede ting, fx administration, så her er det medarbejderne, som holder styr på mig, siger Andrea Rudolph.

Til gengæld har hun fra tiden som journalist indført redaktionsmøder i Rudolph Care, hvor hun sammen med teamet drøfter de gode historier, som enten skal formidles til pressen, følgerne på de sociale medier eller føres ud i livet.

Fra begyndelsen i 2009 har Andrea Rudolph kørt et professionelt setup for Rudolph Care med fx bestyrelsesmøder. Tricket opsnappede hun fra forældrene, som gjorde det i deres virksomheder, og det ser Andrea Rudolph selv i dag som en af hemmelighederne bag sin succes. Moren er også et langvarigt medlem af bestyrelsen og var bl.a. den, der trådte til med økonomisk støtte, da Rudolph Care var udfordret på likviditeten på et tidspunkt, hvor banken ikke ville hjælpe. I bestyrelsen sidder også Jørgen Meyer, tidligere koncerndirektør fra Deloitte, der i dag er professionelt bestyrelsesmedlem i flere virksomheder.

Køb 6 nr. af IN og få en DAY taske med - kun 348 kr. SPAR 63%

– Han er mere end et bestyrelsesmedlem. Jørgen Meyer er et menneske, som jeg holder meget af personligt. Han er min læremester og min klippe. Han tog med mig i banken, og han har i det hele taget lært mig meget om, hvordan jeg gebærder mig: Show it – don’t tell it og underbyg med data. Jeg har lært at være rolig i den slags situationer og i det hele taget ikke sige så meget. Han er god til at give mig en tro på, at jeg kan det, som jeg skal – og altid kan meget mere, fortæller Andrea Rudolph.

Kan selv, vil selv

Andrea Rudolph bruger også et journalistisk værktøj – nysgerrigheden – til at række ud til mennesker, som hun finder spændende eller nogle, der kan lære hende noget – også selv om hun ikke kender dem. Sådan har hun fået en relation til modefirmaet IC Companys eksdirektør, Niels Mikkelsen, og til Jytte Møller, der er tidligere indkøbschef for Magasin. Andrea troppede op med moodboards og laboratorieprøver før der faktisk var et færdigt produkt og talte med Jytte Møller om prisfastsætningen og brandet.

– Jeg rækker ud efter andre. Det gør jeg bare. Jeg spørger dem til råds, fordi jeg synes, at de har gjort det godt, og det vil de fleste godt fortælle om, siger hun.

Den største lektie, som Andrea Rudolph har lært, er at sætte pris på fællesskabet, som løfter i flok. Selv om det nok er lidt i strid med hendes sande natur. Hun har altid været en solorytter. Både som svømmer, på hesteryggen eller ned ad pisterne, da hun var ‘skibums’ – og i øvrigt optog alt, hvad hun foretog sig i døgnet på sin medbragte radiobåndoptager og sendte hjem til Danmarks Radios ungdomsredaktion. Gruppearbejde har aldrig sagt hende noget – heller ikke i skolen. Hun lavede det bare selv.

– Nu har jeg ansat personer, der kan selv. Det er de rigtige og har en holdning til en masse ting, så vi bliver uenige. Nogle gange får jeg min vilje – andre gange får de deres vilje. For første gang spiller jeg på et hold, selv om jeg her er det største ego. Og jeg er opmærksom på, at jeg er træner eller anfører for det hold, siger hun.

- Mine medarbejdere er dygtigere til det, de laver, end mig. Jeg prøver til gengæld at få dem til at blomstre og få det bedste frem i dem.

Den svære kommunikation

Andrea Rudolph læner sig op ad sin mand, den tidligere professionelle håndboldspiller Claus Møller Jakobsen, der i dag kommenterer sport på TV 2. Han har to børn fra et tidligere ægteskab, Alma og Oskar, der bor i Aarhus.

Så turen går fast mellem København og Aarhus for at være sammen med hele familien, som ud over Isolde også tæller Alfred på to år og Arthur Elias fra april 2017. Familien kører alting selv uden hjælp fra en au-pair, men får hjælp til rengøring og et par hjælpende hænder, når Claus Møller Jakobsen er på kommentatorjob i Jylland.

– Claus er så god til mennesker. Han er dygtig til at kommunikere. Dygtigere end mig. Jeg kan nogle gange godt virke for direkte, og det kan virke overvældende på mine omgivelser. Jeg siger ikke altid tingene på den mest diplomatiske måde, men jeg øver mig i at blive bedre til kommunikation og omgangen med mennesker, siger Andrea Rudolph.

Det bedste, hun ved, er at komme hjem til familien, men det er godt for dem – og hende – hvis hun også får bevæget sig og får lidt frisk luft. Andrea Rudolph er godt klar over, at hun kan være en stor mundfuld at være gift med, fordi hun har en stor portion energi og temperament. Hvor andre vil have en lur på sofaen, vil Andrea Rudolph hellere bevæge sig. Hun bor kun 10 minutter fra Rudolph Cares kontorer, og hun ville ikke have noget imod at gå en længere tur hjem, fordi hun afrimer arbejdsdagen, inden hun træder ind ad døren. Claus Møller Jakobsen har også en aktie i, at Andrea Rudolph er et forbillede på, hvordan et moderne arbejds- og familieliv kan stå i vater for en kvinde anno 2018.

– Claus er meget generøs som menneske. Han er glad, når jeg er glad. Og jeg er selv ualmindelig bevidst om, hvad der virker for mig – at jeg får tid til mig selv, siger hun.

LÆS OGSÅ: Andrea Rudolph: Passion for skønhed

Hertil og ikke længere

På Instagram deler Andrea Rudolph morgenbadeture, hjemmelavet, sund morgenmad, langsomme morgener i dynerne, private yogasessioner og hjemme-spa i badekarret. Visuelle opskrifter på at overleve i en crazy verden, hvor det moderne menneske er ‘på’ hele tiden og har en tendens til at glemme selvomsorg. 

Tænker Andrea Rudolph på, at hendes liv kan fremstå perfekt og give andre kvinder stress-sved på panden, fordi deres liv ikke kan leve op til den idyl, som hun selv viser frem?

– Jeg prøver ikke at skabe et perfekt billede. For nylig bagte jeg en brunsviger til min søns fødselsdag, som blev til en kagebold, som ikke kunne spises, og jeg måtte løbe ned i Lagkagehuset for at købe en færdiglavet. Jeg er ikke perfekt. Jeg kan heller ikke flette hår. Når jeg ser nogle, der har flettet hår på deres datter, spørger jeg altid undrende: Hvordan får du tid til at flette hår? fortæller hun og fortsætter:

– Jeg ved godt, at mange kan være misundelige på min badeværelseshylde, men det er en arbejdsfordel, at jeg skal teste produkter. Jeg håber da ikke, at nogen bliver stresset over at følge med i mit liv. Jeg håber, at de finder noget dejlig inspiration. Men jeg kan da også godt synes, at livet er udfordrende.

Der er også klare røde linjer for privatlivet. Andrea Rudolph viser aldrig hele hjemmet på Instagram. Det er sofaen, noget af bordet – brudstykker. 

– Mit hjem er vores hjem. Det er privat. Det er ikke, fordi folk ikke må se, at der er roder. Det er bare vores sted, siger hun.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Hun har ingen strategi for sin aktivitet på Instagram. Facebook interesserer hende overhovedet ikke. Når Andrea Rudolph lægger et billede op af sin sunde morgenmad med æg og kål ristet på en pande, spørger folk tit til opskriften på, hvordan hun når det.

– Jeg deler bare ud af, hvad jeg selv gør. Jeg tager mig tid til at stege grøntsagerne om morgenen i kokosolie, for jeg bryder mig ikke om at spise noget med mælk på. Det går lige så hurtigt som at riste et stykke brød. Og så er jeg vild med æg i alle afskygninger. Vi spiser masser af grøntsager og knap så meget rødt kød, som vi har gjort – men vi spiser kød og kylling en gang imellem. Mine børn får ordentlige madpakker med små overraskelser i, fx en kokostop, siger hun.

Rudolph Care

  • Rudolph Care blev stiftet af Andrea Elisabeth Rudolph, efter hun som gravid var med i en stor undersøgelse arrangeret af Greenpeace i 2006.
  • Hun havde flest kemikalier i blodet af alle otte deltagere, selv om hun var den næstyngste. Det blev kickstarten til, at hun skabte sine egne skønhedsprodukter uden skadelige ingredienser.
  • De første år var Rudolph Care en underskudsforretning, men i 2012 landede virksomheden sit første overskud – og i 2016 steg overskuddet med to millioner kroner i forhold til året før og landede på overskud efter skat på 6,6 millioner kroner. Rudolph Care har tre år i træk vundet dagbladet Børsens Gazelle-pris for vækst og solid bundlinje.

Alenetid hver dag

Andrea Rudolph har en ambition om hver dag at nå en halv eller hel time for sig selv – om det er at få en omgang akupunktur, en privat yogalektion, gå på café eller lave mad fra bunden.

– Jeg er god til at skabe tid til mig selv. Og jeg har brug for at være alene for at kunne mærke efter. Jeg kan kun mærke efter, når jeg har ro – men så kan jeg også virkelig lytte til min mavefornemmelse. Den har altid ret. Lige nu kan jeg ikke give mig selv en dag i ugen, men måske en time om dagen. Selv om det heller ikke er hver dag, at jeg når alt, hvad jeg sætter mig for. Men bare lige at være mig selv gør mig godt, forklarer hun.

– Jeg kunne aldrig lave Rudolph Care alene. I firmaet har vi en kemi, hvor vi gør hinanden bedre. Jeg vil aldrig være én, der brokker mig, som jeg oplevede kollegaer gøre i DR. Det dræner og er negativt.

Med to små drenge på under to år er der ikke tid til at læse en bog eller bare den daglige avis, så hun glæder sig til igen at blive mere herre over sin egen tid og få en vitaminindsprøjtning til sproget. Andrea Rudolph skal koncentrere sig om at læse. Hun er ikke ordblind, men det tager bare tid. Hendes journalistgen kan godt lide at få inspiration til at variere sproget, som skal holdes ved lige og i live og bruges fx i radioen.

Utålmodigheden næsten rykker i Andrea Rudolph. To små børn tager mange kræfter, men det har ikke stoppet hende fra at lancere parfumen, som slår verdensrekord i at være den første økologiske og svanemærkede parfume, eller rykke ind i 42 butikker i Norge under sin barsel.  

– Jeg skal have noget ud af det her liv. Jeg er nysgerrig og oplevelsessyg, og jeg elsker at lægge nye planer. Men lige nu går tiden hurtigt med noget andet, fordi børnene står øverst på den liste, og så er der en masse andre ting, som står på standby.

Det er svært at forestille sig hvad – ud over at læse bøger og den daglige avis.

LÆS OGSÅ: Andrea Rudolph: Jeg køber legesygt tøj i H&M