Anine Bing: Føles det rigtigt, så gør det
INTERVIEWS

Anine Bing: Hvis det føles rigtigt, så bare gør det

Herhjemme får hendes navn måske ikke klokkerne til at ringe hos alle, men amerikanerne har for længst taget Anine Bing og hendes cool design til sig. Den danskfødte designer har taget udgangspunkt i sine egne behov og guidet efter sin mavefornemmelse. Det betyder, at hun som 35-årig allerede kan se tilbage på en karriere, hvor hun altid har holdt fast i sig selv.

Anine Bing er...

  • ødt den 30. november 1982 i Lyngby i Danmark og opvokset i Järna i Sverige.
  • Startede som 15-årig som model og flyttede som 20-årig til Los Angeles, hvor hun i dag bor sammen med sin mand, Nico Bing, og deres to børn, Bianca på syv år og Benjamin på fem.
  • Har været forsanger i bandet Kill Your Darlings og indtil sidste år haft modeblog i eget navn.
  • Er i dag kreativ direktør i sit eget tøjmærke Anine Bing, som hun startede i 2012. Har 10 butikker på verdensplan og 300 ansatte.
  • Lancerede tidligere i år et samarbejde med Gina Tricot og udvidede Anine Bing med en unisex børnetøjskollektion.

LÆS OGSÅ: Cecilie Rudolph: Jeg skal lære at give mig selv fri

Begejstrede stemmer flyder ud ad den halvåbne dør på hotelværelset i det indre København. Få sekunder efter får de ansigter. Kendte danske stylister står i den imponerende suite på Hotel Sanders. Deres blik er skiftevis rettet mod en jeansklædt kvinde med en velplaceret skønhedsplet over læben og det tøj, som sirligt har bøjlet sig op på stativer imellem suitens interiør. ‘Vi ses i aften’ lyder det på skift imellem kinder og kys.  

– Nu skal jeg være der, vil du have noget at drikke? spørger Anine Bing, da den sidste er gået.

– Jeg undskylder på forhånd mit dansk, men jeg har ikke boet her i virkelig mange år, siger den danskfødte designer, der er bosat i Los Angeles, før interviewet går i gang.

Som 10-årig flyttede hun til Sverige med sine forældre og som 20-årig slog hun sig ned i den amerikanske millionby. Det er her, hun gennem de seneste seks år har fået sit luksusbrand i eget navn på benene og på kendte navne som skuespillerinderne Kate Bosworth og Jessica Alba. Med 10 butikker og flere end 300 forhandlere verden over vækker hendes navn især genklang i USA. Herhjemme venter det stadig på at blive mainstream. 

– Det er typisk, ikke? siger hun uden at følge op på, om det er godt eller skidt.

Om ikke andet giver det god mening. For det er først nu, hun aktivt promoverer Anine Bing i Skandinavien. I foråret lancerede hun et samarbejde med highstreet-kæden Gina Tricot for at nå en yngre målgruppe. Samtidig udvidede hun sit brand med en unisex-børnetøjskollektion.

Fælles for kollektionerne er, at de tager udgangspunkt i hendes egne behov og skal gøre det nemt at klæde sig på i klassiske styles som T-shirts, jeans, læderjakker og gode støvler. Umiddelbart og cool. Ligesom Anine Bing selv, der som en reklamesøjle for sit brand sætter sig over i suitens dybe sofa.  

 ‘Jeg ser op til kvinder, der tør at tage deres plads, men som også hjælper andre på vejen, selv om de arbejder inden for det samme felt’

Det skal være nemt at være kvinde

Selv om sofaen indbyder til at læne sig godt tilbage, sidder Anine Bing på kanten af sædet. Hun er på. Igen. Klokken syv i morges skød hun billederne til dette interview i Københavns gader. Efterfølgende viste hun sine kollektioner frem til talrige stylister. Nu er morgenkaffen skiftet ud med eftermiddagste. I aften står den på cocktails til en stor middag arrangeret for de største influencers i Danmark. 

– I morgen gør vi det hele igen. Bare i Stockholm, siger hun uden at se træt ud ved tanken.

Den 35-årige designer fortæller, at hun heldigvis kan gøre sig klar på to minutter, hvilket vel egentlig kendetegner alle stilsikre kvinder, der ved, hvad der fungerer for dem, som det er tilfældet med Anine Bing. Det er også i høj grad nøglen til hendes succes. 

– Da jeg som 28-årig startede Anine Bing, var jeg langt om længe landet i mig selv efter mange år, hvor jeg havde arbejdet mig frem imod at finde ud af, hvem jeg var som menneske og som kvinde, fortæller hun.

Mød Anine Bing her:

På det tidspunkt kunne hun skrive både international model, forsanger i rockbandet Kill Your Darlings og modeblogger på sit cv. 

– Jeg vidste, hvem jeg var, og hvad min stil var. Min erfaring havde lært mig, at tøj først og fremmest skal være nemt, siger hun. Med ‘nemt’ mener hun, at alt i garderoben skal passe sammen. Det nytter nemlig ikke noget at spilde tiden på at prøve frem og tilbage om morgenen, når man skal ud ad døren hurtigt.

– Det er vigtigt, at man føler sig velklædt og godt tilpas, uanset om man sætter børnene af ved skolen, holder møder dagen lang eller skal ud og få en drink om aftenen. Tøjet skal kunne passe til det hele, fortæller hun om sit brands dna.

– Mange brands er flotte og fungerer på catwalken. Men de fungerer ikke i det virkelige liv, da de bliver for komplicerede. Jeg vil gerne gøre det mere enkelt, så kvinderne ikke føler sig udklædte, men som sig selv. Stærke og velklædte, slår hun fast og smider det ene ben over det andet, så den metallicblå støvle titter op over sofabordet.

Hun peger på den lille hæl. 

– Se, de skal ikke være for høje. De skal kunne bruges hele dagen.

Anine Bing har ingen baggrund i design og mener selv, at det er netop grunden til, at hendes tøj ikke bliver svært. I dag har hun ansat et stort designteam, men grundtanken er stadig den samme: Det skal være nemt.

Det hele begyndte med 20 styles, som hun og hendes mand, Nico Bing, fik sat i produktion. Et par T-shirts, en silkeskjorte, jeans og læderjakker. Ideen opstod en aften, da Anine Bing og hendes mand sad i deres køkken i København i 2012. Hun savnede Los Angeles og ville gerne tilbage hurtigst muligt. Men med hvad?

Anine Bing har både været model og sangerinde i bandet Kill Your Darlings, og hun befinder sig godt i rampelyset. Alligevel nyder hun også, at hun kan skrue lidt ned for, hvor meget hun deler om sig selv, nu hvor hendes firma er en succes.

Iværksætteri i smug

Model- og sangkarrieren var lagt på hylden. Det sidste års tid havde hun helliget sig moderrollen for parrets datter. Hurtigt lagde de to og to sammen. Han havde baggrund i produktion af tøj og hun i modebranchen som model og blogger med en beundringsværdig stil. 

– Selvfølgelig skulle vi starte et tøjmærke. Spørgsmålet var bare, hvad det skulle hedde, fortæller Anine Bing, der skulle overtales af sin mand til at bruge sit eget navn, da det var ‘meget grænseoverskridende’. Set i bakspejlet giver det dog god mening. Anine Bing er sit brand. I starten fortalte de ikke nogen om deres projekt, men lavede det ‘i smug’. 

– Vi gad ikke høre andres meninger om det, fortæller Anine Bing og uddyber:

– Jeg har oplevet, at der i Danmark og Sverige er en tendens til, at man ikke bakker hinanden op. I Los Angeles er mentaliteten helt anderledes. Der kan man sagtens gå fra model og sangerinde til tøjdesigner eller andet, som man gerne vil satse på. Man kan altid vælge en ny bane, da man ikke bliver sat i bås, lyder det fra kvinden med de mange talenter.

Køb et abonnement på IN og spar 50 % - KØB HER

Tre måneder efter, at ideen opstod i køkkenet, var parret flyttet tilbage til Los Angeles. Gennem en webshop begyndte de at sælge kollektionen, som lå opmagasineret i deres garage. Pakning, kundeservice og alt andet stod de selv for. 

– Min mand holdt fast i, at vi skulle lære vores forretning at kende fra bunden. Derfor kender vi hver en detalje i dag og har forståelse for vores ansattes arbejde, fortæller Anine Bing, der i dag har titel af kreativ direktør i firmaet, mens hendes mand er administrerende direktør.

De i dag 50 ansatte på hovedkontoret og i designteamet vidner om, at det er gået godt. Det er også gået stærkt. For Anine Bing var forudseende.

– Jeg så hurtigt, at Instagram kunne bruges til at få produkterne ud til kunderne. Vi var en af de første brands, der voksede gennem de sociale medier med månedlige kollektioner og nye styles hver uge, så kunderne altid havde nyt ved hånden, lyder det fra forretningskvinden, der altid er gået efter det, som hun tror på.  

To år efter webshoppen gik i luften, åbnede den første Anine Bing-butik i Los Angeles. Hurtigt efter fulgte New York, og i dag har metropoler som London, Paris og Barcelona fulgt trop. Det var ellers ikke planen. Men folk efterspurgte den fulde ‘Anine Bing-oplevelse’. De ville se og føle det tøj, som flere og flere Hollywood-stjerner viste sig i. 

Brandet Anine Bing begyndte som et hemmeligt projekt i køkkenet. I dag har den danske designer butikker i flere verdensdele.

– Fra starten rakte jeg ud til de folk, som jeg gerne ville se mit tøj på, fortæller Anine Bing, der trak på sit netværk i model- og musikbranchen.

Herigennem fik hun bl.a. fat i den engelske model, designer og skuespiller Rosie Huntington-Whiteley, der en dag kom ned i garagen. Herefter fulgte skuespilleren Kate Bosworth og andre kendte stilikoner. 

– Hvis man ikke prøver, vinder man jo heller ikke, siger hun og smiler.

Da spørgsmålet lyder, hvor hendes drive kommer fra, træder smilet lidt tilbage. 

– Det ved jeg godt nok ikke, lyder svaret, før hun fremhæver sin mormor som en kvinde, hvis stil hun altid så op til. 

– Hun var cool, fra Brasilien og elskede at rejse. Hun havde et stort gå på-mod og troede på sig selv, fortæller hun.

Det var mormor, der viste Anine Bing Los Angeles for første gang. Det lader også til, at det er hende, som drivet skal tilskrives. Sammenfaldet mellem de to er i hvert fald slående, selv om det ikke kommer over Anine Bings læber. I stedet fortæller hun, at hun altid har haft høje ambitioner. Som barn i den lille svenske by Järna tæt på Stockholm drømte hun om at købe sin egen lejlighed i storbyen. Derfor begyndte hun som 12-årig at gøre rent i byens kulturhus og passe folks børn. Da hun ville være model som 15-årig, gik hun direkte op på modelbureauet, ligesom hun opsøgte nogle musikere, da hun ville danne sit eget band. 

– Mine forældre lod os vokse op og blive til dem, vi havde lyst til at være. De viste ikke vejen for os, men gav os et kreativt miljø, hvori vi selv kunne finde den, fortæller hun om faren, der er farmaceut og moren, der er børnehaveklasselærer på en Rudolph Steiner-skole, som de fem søskende også gik i.

Alle spillede de på instrumenter og sang i kor. Anine Bing gik til violin og fløjte. Hjemmet havde ikke fjernsyn. Tiden gik i stedet med kreative sysler som at sy, lave smykker, eller hvad børnene nu ellers fandt på. 

– Det lærte mig tidligt, at man altid skal lytte til sin mavefornemmelse fremfor at lytte til andres råd, lyder det fra designeren, hvis fire søskende i dag arbejder som hhv. sygeplejerske, brandmand, pædagog og restauratør.  

Ud af rampelyset

Model, frontsanger og designer i eget navn. Rampelyset har aldrig skræmt Anine Bing. Tværtimod. Hun fik ‘nok noget ud af det’, da hun arbejdede som model. I dag giver det hende langt mere, når hun inspirerer andre kvinder til at gå deres egne veje. Mails tikker ind med jævne mellemrum fra kvinder, der gerne selv vil starte et firma og spørger om gode råd. Anine Bing har aldrig været bleg for at dele ud af sin karriere og sit liv. Hendes personlige instagramprofil har 570.000 følgere. Indtil for et år siden var det den eneste profil, som brandet blev promoveret og solgt igennem. I dag har Anine Bing-brandet sin egen, men fans kan stadig købe tøj gennem hendes private profil, der er et miks af dagligdag, børn og business. Den handler mere om ‘livsstil’, som hun siger. Bloggen lukkede hun i foråret. Formatet var blevet ‘for gammeldags’. Tiden skal i stedet bruges på forretningen. 

Giv et abonnement i julegave - vælg mellem 17 forskellige blade og magasiner - KØB HER

– Det er rart, at jeg nu kan træde lidt tilbage og ikke behøver at være i front konstant, siger den forhenværende blogger.

På sigt skal highend-tøjmærket kunne køre mere selvstændigt. Den personlige profil beholder hun dog, som den er. Folk må stadig gerne kigge med.

– Jeg er personlig, men ikke for privat. Der er en forskel, men det er en hårfin balance, siger hun. Fin er også den virkelighed, som profilen umiddelbart viser af hendes solbeskinnede liv i Los Angeles. 

– Jeg tror ikke, at folk ved, hvor meget arbejde der ligger bag. Men jeg forstår dem godt, for det hele ser jo cool på Instagram med rejser rundt i verden og celebrities, siger hun og nævner, hvordan hun er faldet i søvn på gulvet mellem pakkerne eller har måttet klippe størrelser ud af en hel kollektion og sy nye i, fordi fabrikken havde lavet en fejl. 

– Det er stressende at have sit eget firma, for man har jo aldrig fri. Jeg kan godt blive misundelig på dem, der har et 9 til 16-job og bare kan gå hjem. Jeg har ikke læst en bog i flere år. Når børnene er lagt i seng, sætter jeg mig ind foran computeren, siger hun og understreger, at det ikke skal lyde som en klagesang.

Hun elsker sit arbejde. Selv om det er hårdt.

‘Mange brands fungerer på catwalken. Men de fungerer ikke i det virkelige liv, da de bliver for komplicerede. Jeg vil gerne gøre det mere enkelt’

Stressen rammer stadig

For et år siden blev det for hårdt. Vejrtrækningen blev besværet. Angsten fik Anine Bings brystkasse til at trække sig sammen. Hendes mand og kollegaer mærkede, hvordan den ellers så rolige og harmoniske designer begyndte at vakle. 

– Jeg var ved at brænde ud. Det føltes som at få stukket en kniv ind i brystet, siger hun og trykker sin spinkle hånd mod hjertet.

Det kommer og går stadig, fortæller hun, men hun er blevet bedre til at mærke efter, hvornår nok er nok. Hun kan stadig godt have mange møder i løbet af dagen, men nu husker hun at prioritere, at hun også skal have tid til at spise og små pauser ind imellem. Hun har også indført en hjemmearbejdsdag en gang om ugen, hvor hun kan sidde og arbejde i joggingbukser i sengen eller få en massage. 

– Jeg prøver at blive bedre til at passe på mig selv. Heldigvis har vi også to dejlige børn, som kræver nærvær, siger hun og smiler ved tanken.

Telefonen bliver lagt væk, når hun er sammen med dem. Det har taget lidt tid at lære, og hun synes stadig, at det kan være svært. Men det er det, der skal til. Weekenderne er helliget familietid. Møder må nu vente til mandag. Hun er også begyndt at hike en gang om ugen sammen med sin mand for at pleje parforholdet og formen. Det gjorde de også, da de lige havde mødt hinanden.

Der er sket en hel del siden den sommer, hvor det slog gnister i Tyrkiet. De mødtes gennem nogle fælles venner. Hun var på ferie. Han arbejdede dernede. Mindre end et år senere var hun gravid. 

– You know when you know, siger hun og peger på den sirlige skrift på sin underarm, hvor ordene også står.  

– Det har jeg altid levet efter. Hvis det føles rigtigt, hvorfor så ikke bare gøre det?

LÆS OGSÅ: Konfronter din stress med disse 8 ritualer 

Stolt feminist

Børnetøjskollektionen føltes rigtig. Anine Bings datter, Bianca på syv år, vil gerne have det samme på om morgenen, som mor har. Så for at gøre det let for sig selv designede Anine Bing en unisex-kollektion til de mindste, så hendes søn, Benjamin, også hurtigt kunne komme i tøjet. Markedet manglede efter hendes mening også et pænt og enkelt brand til børn. 

– Mange af mine kunder er jo mødre, så jeg oplevede allerede en craving efter det, siger hun og fortæller videre, at hun gerne vil åbne flere butikker og gøre Anine Bing til et livsstilsbrand med bl.a. skønhed og bolig.

Det vil kræve flere ansatte i det ‘stærke team’, der primært består af kvinder. Kun fem mænd er ansat i Anine Bing. 

– Det tager tid at finde de rette kandidater, der både bakker hinanden op og selv vil frem. Men det er tiden værd. Jeg vil gerne bidrage og inspirere til, at alle kvinder følger deres drømme, uanset om de vil være hjemmegående eller karrierekvinder, siger hun og svarer ‘selvfølgelig’ på spørgsmålet om, hvorvidt hun er feminist.  

– Jeg ser op til kvinder, der tør at tage deres plads, men som også hjælper andre på vejen, selv om de arbejder inden for det samme felt. Når jeg har oplevet det modsatte professionelt eller privat, har jeg trukket mig med det samme, fortæller hun og tilføjer, at det gælder om at omgive sig med støttende og gode mennesker, hvis man vil leve et godt liv. 

– Det kan godt komme lidt bag på mig, hvor meget jeg har lært på så kort tid, siger den 35-årige designer.

Hun fremhæver sit unge jegs sunde naivitet som en af grundene til, at hun bare kløede på og ikke lod sig stoppe af ubegrundet frygt. 

– Når jeg i dag sidder til hardcore businessmøder med mænd i jakkesæt, føler jeg mig helt vildt godt tilpas, for jeg ved, at jeg som kvinde har bygget det hele op fra bunden og ikke mistet mig selv på vejen, siger hun.

LÆS OGSÅ: De her 12 smarte mode-hacks redder din stil 

Læs mere om: