Barbara Moleko: Jeg har altid skrevet for at blive glad
INTERVIEWS

Barbara Moleko: Man kan godt komme frem uden at være et røvhul

Den danske soulsangerinde, Barbara Moleko, er født med følelserne uden på tøjet, men har med tiden lært ikke altid at være i sine følelsers vold. De har nemlig kostet hende en ‘kvartlivskrise’…

Blå bog: Barbara Moleko

  • Født Barbara Boitumelo Moleko Ærsøe i 1986 i København. Vokset op i Mozambique, Sydafrika og Vanløse. Har en dansk mor og sydafrikansk far, der begge var en aktiv del af African National Congress med Nelson Mandela i spidsen.
  • Bor på Nørrebro sammen med sin kæreste og datter.
  • Debuterede med albummet ‘Lykken er …’ i 2012 og udgav ‘Bapsz’ i 2015. Blandt hendes mest kendte numre er ‘Dum for dig’, ‘Klar til kærlighed’ og duetten med L.O.C., ‘Helt min egen’.
  • ‘Gør mig lykkelig’ var den mest spillede sang på P3 og P4 i 2015.
  • Debuterede i 2017 som skuespiller i ‘Efter brylluppet’ på Betty Nansen Teatret.
  • Er aktuel med singlen ‘Gadedrenge’ og på den akustiske turné Barbara Moleko Trio med nye sange til et kommende album.
  • Er i år blevet udnævnt som den første danske ambassadør for sportsbrandet Puma, der også har bl.a. sangerinden Rihanna og modellen Cara Delevingne med i deres kampagner.

LÆS OGSÅ: Suzanne Brøgger: Verden er løbet løbsk

3 ting, der gør Barbara Moleko glad

At få lavet negle
Hos Nailfix & Beauty eller derhjemme med mit eget kit, mens jeg drikker rødvin, spiser mintchokolade og ser Netflix.

Hot yoga
Det giver mig power at lære at trække vejret og strække mig, selv om øvelserne er krævende, og det er varmt.

Mad
Lige nu er jeg ret optaget af den plantebaserede kost, hvor min hofret er scramble-tofu med spinat og gedeost.

En lille børneflok stimler sammen i skolegården på Sacred Heart-skolen i Johannesburg. Deres opmærksomhed er for et øjeblik rettet mod en pige med vildfarne krøller, der trasker rundt i sin egen lille lykkerus og synger.

‘Hold kæft, hvor synger du godt’, siger en af drengene, hvilket får pigen til at stoppe op og sende ham et stort smil.

– Det var ret skelsættende, for det var første gang, at nogen anerkendte min sang, fortæller Barbara Moleko, der straks efter slår en latter op, som gør hendes øjne mindre og rykker kroppen tilbage i stolesædet.

Latteren bruger hun flere gange under interviewet med IN som et fysisk og dynamisk punktum.

LÆS OGSÅ: 10 leveregler fra Anne-Grethe Bjarup Riis

Det store smil i skolegården skyldes også et punktum. Et punktum til Sydafrika, hvor hun i en årrække har boet med sin danske mor og indisk-sydafrikanske stedfar. Nu er moren gået fra stedfaren, og den nye adresse ligger i Vanløse i Danmark, hvor resten af familien bor. Og det passer den 10-årige Barbara godt. Derfor synger hun. 

– I min familie har der altid været musik, og jeg gik altid rundt og sang, når jeg følte mig tryg. Til gengæld kom jeg aldrig med i hverken teaterstykker eller kor i skolen, fordi jeg gik kold, hver gang jeg skulle til auditions.

– Jeg var både ekstremt blufærdig og smågenert, samtidig med at jeg var hyper social og udadvendt. Så jeg var bare en lille mus, som ingen vidste kunne synge, fortæller den i dag 31-årige sangerinde, der debuterede med albummet ‘Lykken er …’ i 2012.

Netop nu er hun den første kvindelige ambassadør for sportsbrandet Puma, aktuel med singlen ‘Dem Drenge’ og med sin længste turné til dato med musik fra hendes kommende album, hvor hendes småhæse soul-stemme slår fast, at den lille mus for længst er væk.

Følelsernes parkeringsplads

Barbara Molekos kunstneriske side blev dog tidligt anerkendt, da en talentspejder spottede hende til en fødselsdagsfest, hvor hun lavede et lille show, hvilket fik hende med i et sydafrikanske børneprogram.

– Det fik mig til at lukke lidt ned for min blufærdighed, da det gav mig mulighed for at gemme mig bag en rolle, samtidig med at jeg kunne vise, hvad jeg kunne.

– Jeg havde dog svært ved skuespillets store egoer og konkurrencen om opmærksomheden, fortæller Barbara Moleko, der sidste år genopfandt sit barndomstalent på de skrå brædder, da hun spillede med i ‘Efter brylluppet’ på Betty Nansen Teatret i København.

Som 12-årig skriver hun sin første sang, da hun har lettere ved at ‘parkere sine følelser’ i en sang for derefter selv at bestemme, hvor meget hun vil gengive – en kontrast til skuespillet, hvor hun gav alt hver gang, hvilket tog hårdt på hende.

Sangskrivningen bliver derfor hendes tilflugtssted, når omverdenen ikke forstår hendes splittelse mellem den enormt indadvendte og samtidig ekstremt sociale Barbara. Den bliver et pejlemærke gennem hendes teenageår, og da hun er i starten af 20’erne, hvor hun får lagt ‘nye lag af nørderi’ over det at være sanger og musiker – først på Vig Højskole, derefter på produktionsskolen Kuba, der havde nogle ‘møgsvedige’ lærere, som tog udgangspunkt i den, hun var, og klædte hende på til det musikalske grundkursus, som blev hendes indgangsbillet til Musikkonservatoriet.

LÆS OGSÅ: Amanda Collin - Nyudsprunget superstjerne

– Jeg lærte ét klaverstykke og én sang udenad og tog så, på lærernes opfordring, resten på ‘Gefühl’. Og så kom jeg fandeme ind! Så begyndte jeg at tro på det, fortæller sangerinden, der lige siden har ladet det at mærke efter og føle sig frem fungere som en rød tråd gennem sit liv og sin karriere.

Kvartlivskrisen

Barbara Moleko er typen, der svarer hudløst ærligt, når nogen spørger, hvordan hun har det. Typen, der banker sin næve i bordet, når noget ikke er fair. For så bliver hun vred og frustreret. Følelserne sidder stadig ‘lidt uden på tøjet’, men hun har lært ikke at tage tingene så tungt.

På den måde skåner hun folk for forskrækkelsen over de store følelsesudbrud, der især kendetegnede hende som ung. De venner, der ikke kunne rumme det, er blevet sorteret fra. Samtidig har hun har lært ikke at være i sine følelsers vold hele tiden, for det var med hendes egne ord ‘fandeme hårdt’. 

– Til mine koncerter plejer jeg at joke med, at jeg havde en kvartlivskrise i starten af 20’erne, griner hun, så den lille sølvring i næsen gynger let.

Hun fortæller, at det er vigtigt at kunne tage pis på sine følelser, men samtidig anerkende dem, da de har ført hende hertil, hvor det er rart at kunne ‘trække vejret og se det hele lidt oppefra’.

– Jeg har altid skrevet for at blive glad. Det er en meget meditativ og givende proces, da jeg har en melankolsk side, som jeg bruger til sund eftertænksomhed og til at filosofere over, hvordan jeg kan blive lykkelig. På mit første album, ‘Lykken er ...’, lavede jeg en ønskeseddel af sange over, hvordan jeg blev glad, fortæller hun og remser tilgivelse, oplevelser, rejser, kærlighed og søgen efter den rette kommunikation i kærligheden op som ønsker, der alle gik igen på hendes andet album, ‘Bapsz’ fra 2015 – dog med en ‘modenhedsfaktor’.

For livet bliver ifølge Barbara Moleko lettere, når man bliver ældre. Og så alligevel ikke. For livet fører også nye ting med sig, som rusker op i følelsesregisteret og selvbilledet. Som fx et barn.

– Jeg var lige blevet mor, da jeg lavede ‘Bapsz’, så på det album handlede det meget om at finde ud af, hvem jeg var nu. Kan jeg stadig være mor og et sexsymbol for min kæreste, fortæller hun og fremhæver nummeret ‘Gør mig lykkelig’ som hendes ultimative powernummer.

Her hylder hun nemlig det at kunne alting på én gang og foregive, at man er noget andet for til sidst at blive det. Et stærkt feministisk nummer inspireret af hendes mange kvindelige forbilleder.

Romantisk feminist

Beyoncé var den direkte inspirationskilde til ‘Gør mig lykkelig’, mens Nina Simone, Diana Ross, Sarah Vaughan og Billie Holiday alle har fungeret som inspiration for den danske soulsangerinde gennem årene.

Selv fremhæver hun dem som stærke kvinder, der alle har en ‘rimelig god dybde og skrøbelighed’, samtidig med at de har noget ‘grounding’ og ‘feministisk power’.

– Jeg ser mig selv som en ægte feminist, der kæmper for, at man skal kunne være den kvinde, man har lyst til, i stedet for at leve op til nogle normer, som foreskriver, at man ikke må prutte eller tale med sin kæreste om bestemte emner, for så er man usexet.

– Det er vigtigt, at vi bryder med kønsnormerne for, hvordan ‘rigtige’ mænd og kvinder er, og ikke påtvinger hinanden dem, slår hun med en knytnæve fast i bordet og sætter så et punktum ved at slå en høj latter op.

LÆS OGSÅ: Jessica Chastain - Kvinden med de mange ansigter

Feminismen har hun med hjemmefra sammen med aktivismen for fællesskabet. Både hendes biologiske far, stedfar og mor var aktive under apartheid, og hendes mor fik sidste år en hæderspris for sin indsats af Nelson Mandelas datter, der er ambassadør i Danmark.

– Min mor og stedfar har lært mig at stå op for den, jeg er, men også at se fællesskabet som vigtigt. Du kan ikke have det godt, hvis fællesskabet ikke har det godt.

­– Samtidig kan du ikke redde hele verden, men prøve med ét menneske ad gangen, fortæller hun og fremhæver samtidig sin stedfar som en ‘skøn feminist’ i den forstand, at han altid accepterede hendes mor, selv om hun tog nogle drastiske beslutninger som fx pludselig at karseklippe sig.

– Selv om han ikke syntes, det var fedt, så sagde han altid ‘you’re my woman!’ Han tog hele pakken i stedet for at ville ændre på et menneske, og det, synes jeg, er enormt smukt, så det har jeg taget med mig, siger hun.

Barbara Moleko fortæller, at hun på mange måder minder om sin mor.

– Vi er begge sådan ‘bvaaard!’’, småråber hun og slår vildt ud med armene, så hun kun lige med nød og næppe undgår at ramme sin cappuccino med havremælk. Til forskel fra sin pragmatiske mor ser Barbara Moleko til gengæld sig selv som en romantiker, der tør søge kærligheden – og gå, når den ikke er der mere.

At turde være glad

Inden Barbara Moleko fik sin datter i 2013, udtalte hun til Politiken, at hun nok ville blive enlig mor ‘ligesom min mor og mormor’.

Efter halvandet år gik hun fra sin datters far. Hun har aldrig navngivet hverken ham eller sin datter i medierne, da det ‘bare ikke er relevant’. Hvis de har lyst til at være synlige, skal de have lov til det. Men det har de ikke.

– Måske var jeg lidt pessimistisk med den udtalelse. Men jeg tænkte, hvem kan rumme mig? For jeg har høje forventninger til mænd. Mine fædre har ikke levet op til dem, men de har været de svedigste rollemodeller. De var fantastiske forkæmpere, men ikke fantastiske fædre.

– Til gengæld er min datters far den bedste far for vores barn. Vi glemte bare at snakke sammen, lyder det fra sangerinden, der blev mødt af forståelse fra sin familie og venner, selv om de syntes, at bruddet var et lidt drastisk valg. 

– Hvis der er noget, der ikke føles godt, så må man finde en løsning på det. Der er jo ingen, der har sagt, at et forhold skal vare for evigt, men det betyder ikke, at det ikke var et godt forhold. Vi havde lært det, vi skulle, af hinanden, og så skulle vi videre, fortæller hun og fortsætter:

– Selvfølgelig har ens handlinger konsekvenser, og det er da pisse nederen at være deleforældre, for man går glip af så mange ting. Men man må tage nogle chancer i livet, hvis man vil være glad. Vi kører i loops af tryghed med undskyldninger om, at vi gør det for børnenes skyld.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

– Men i virkeligheden gør vi det, fordi vi er bange for, hvad der er på den anden side. Hvis det er grunden til at blive sammen, så er det en lortegrund. Det er respektløst og spild af tid over for en selv og ens partner. Så kan man lige så godt finde kærligheden et andet sted, lyder opsangen.

Få dage efter bruddet fandt Barbara Moleko sit ‘livs kærlighed’. Hun prøvede at skubbe det væk i en måneds tid, men tænkte så ‘fuck it’. Hun ville ikke underlægge sig en tidsramme for, hvor længe hun skulle sørge og have det ‘ad helvede til’, før hun måtte have det godt igen.

– Jeg har været åben omkring alt hele vejen igennem, og i dag har begge mænd det godt med hinanden, og min datter er tryg hos dem og synes, at det er fedt, at vi alle kan hænge ud sammen, fortæller sangerinden, der gerne indrømmer, at det har været hårdt arbejde at turde følge sit hjerte og vælge fra, ligesom hun har måttet gøre det i sin karriere.

Den svære tjans som chef

Det var nemlig ikke nemt, da Barbara Moleko måtte fyre det band, som havde fulgt hende fra starten og hele vejen op til hendes gennembrud i 2012. Men det var nødvendigt. Hun havde brug for ny energi og brug for at kunne etablere sig som chef og uddelegere opgaver, som hun ville have dem, da det i sidste ende er hende, der står med ansvaret.

– Det var et af de sværeste valg i min karriere, for det er jo mennesker, vi taler om, der pludselig bliver til nogle brikker, som man skal passe på. Man bliver jo en familie, som det er svært at korrigere i og skifte ud for at finde den rette konstellation. Men det er nødvendigt, fortæller hun om arbejdet, hvor hun ofte har trukket på sin mors pragmatiske side og brugt albuerne lidt, når hun ville have noget til at ske.

– Man kan godt komme frem uden at være et røvhul, understreger hun.

– Men man kan ikke undgå, at mennesker bliver kede af det.

Med to album og adskillige nomineringer til musikpriser som DMA, Gaffa Prisen, Steppeulven og Zulu Awards er Barbara Moleko i dag et etableret navn på den danske musikscene med en afstikker tilbage til skuespillet sidste år.

LÆS OGSÅ: Googles Malou Aamund: De her 5 trends kommer til at ændre din hverdag

Hendes kommende album skal være sjovt at lave. Hun gider ikke gå på kompromis med sin mavefornemmelse eller være presset på tid, som hun var under sit andet album, hvor hun samtidig befandt sig i en baby-boble.

Det nye album må komme, når sangene er klar, hvilket de måske bliver efter hendes nuværende turne, hvor hun har mulighed for at redigere i dem undervejs.

– Jeg er et godt sted nu, hvor jeg føler mig ‘grounded’ og har forliget mig med, at jeg har nogle følelser, som måske er lidt større end normalt. Jeg tænker ikke på, hvad der er rigtigt eller forkert, men på hvad der er godt og gør mig glad, fortæller hun og slår endnu et befriende stort grin op.

– Hvis man ikke sætter så mange regler op for sig selv, tror jeg, at man kommer længere både karrieremæssigt og i relationer til andre mennesker. Så tror jeg simpelthen, at verden bliver lidt nemmere at være i.

Barbara Moleko om …

Anmeldelser
Jeg læser dem ikke, for jeg kan ikke bruge dem til noget. Jeg gør det så godt, jeg kan, og hvis man gør det, så har man ikke brug for anmeldelser.

At skulle på turné igen
Jeg glæder mig som en ko, der skal ud på græs. Jeg får lige så meget ud af at spille en koncert som dem, der kommer til den. Det giver mig liv og energi.

At være ambassadør for Puma
Jeg tænker, jeg er valgt som ambassadør, fordi jeg er mig selv og står ved mine værdier. Jeg kan også stå 100 procent inde for Pumas kvindelige kampagne ‘Do You’, der understøtter kvinders ‘empowerment’.

At springe ud som skuespiller
Jeg fik mine fordomme om store skuespiller-egoer, der ikke giver plads til andre, skudt ned. De er nørder ligesom mig, der er plads til de store følelser og armbevægelser, og det kunne jeg enormt godt lide.

At tage ansvar som musiker
Jeg synes, vi skal tage ansvar for, hvad vi prædiker som musikere. Det kan være sjovt at hælde champagne på gulvet eller sige ‘bang -bang’, men det skal ikke glorificeres. Så brug da hellere pengene på noget andet eller drik den champagne selv! Musik og kunst kan flytte bjerge, så hvorfor ikke bruge det ståsted til noget givende, lærerigt og positivt?

LÆS OGSÅ: Andrea Rudolph: Jeg går efter det, jeg vil have

Læs mere om: