INTERVIEWS

Baum und Pferdgarten: 20 års samarbejde med op- og nedture

Helle og Rikke. To navne, der hænger uløseligt sammen i den danske modebranche. Variationen over deres efternavne – brandet Baum und Pferdgarten – har stået mod tidens tand, skiftende tendenser, en konkurs og en verden i flammer og står stærkere end nogensinde. Og efter 20 års samarbejde, samliv og sammenhold kigger de tilbage på opture, nedture og det fundament, der har båret dem frem.

Vi har jo selvfølgelig fantastiske veninder…

… hver for sig, men jeg kunne altså ikke have gjort det her med en anden end Rikke. Hold nu op, det ville være fuldstændig vanvittigt at tænke på! Vi er begge to temperamentsfulde mennesker, ja, og det er ikke, fordi vi bare sidder og giver hinanden ret. Men nej, jeg tror simpelthen ikke, det ville fungere med en anden.

Ordene er Helle Hestehaves og falder, efter jeg har sat hende og partneren Rikke Baumgarten – tilsammen den succesfulde danske designduo Baum und Pferdgarten – stævne for at reflektere over deres liv sammen. For i 2019 har brandet, virksomheden, ja, deres livsværk, kan man vel kalde det, 20-års jubilæum. Året er interessant, fordi flere andre danske virksomheder også kan fejre rundt i år – Munthe og InWear fejrer henholdsvis 25- og 50-års jubilæer.

LÆS OGSÅ: Pernille Teisbæk: Dansk stil er i høj international kurs

Alligevel er Baum und Pferdgartens historie en milepæl i en dansk modebranche, der generelt har været præget af virksomheder, som ikke længere er. Konkurser, stress, lysten til noget nyt, ejerskifter og tidens gang har været brutal mod en lang række danske designere og virksomheder. Og i den strøm af modebrands, har Baum und Pferdgarten holdt skuden i vandet.

Med en konkurs i 2009, reddet af Bruuns Bazaar-brødrene Teis og Bjørn Bruun. Men også som en farverig, eksotisk og ofte overraskende fugl, iklædt skrædderi, lækkert overtøj og med sans for både detaljen, det funky print og den klassiske elegance fra herregarderoben. Vel at mærke stadig med de to grundlæggere ved roret – og dét er noget nær unikt.

 

De kan slet ikke forestille sig hverken livet eller arbejdet uden hinanden efter mere end 20 års venskab og partnerskab i Baum und Pferdgarten.
Med 20 års fælles arbejdsliv – og et endnu længere venskab bag sig – er Helle Hestehave og Rikke Baumgarten derfor naturligvis, hvad man uden at overdrive kan beskrive som tætte. Tætte på en måde, der bedst kan betegnes som familie. Som den seneste kollektion, jubilæumskollektionen, der hed Family Affair, og netop kredsede om tætheden, relevansen, behovet for familie – selvvalgt eller biologisk eller venskabelig – og det, man både låner, finder, nyder, elsker og oplever i en familie.

Historien om deres virksomhed er beskrevet mange gange: Mødet på Danmarks Designskole. De hårde år, hvor de skrabede sig igennem, knoklede og ‘stod der med vores leopardprint i en tid, hvor sorte, minimalistiske nylon-ting fra Prada var det hotteste’, som Rikke Baumgarten siger med sit karakteristiske skæve grin.

Deres første møde, spørger jeg. Kan I huske, hvornår I talte sammen første gang? Hvornår det udviklede sig fra almindelig samtale til et venskab? Var det en af de oplevelser, som mange mennesker kender, hvor en særlig aften, en speciel snak, en ekstra flaske rødvin betyder, at et perifert bekendtskab i stedet manifesterer sig som et tæt venskab? Der tøves. Og så taler de.

– Ja, jeg kan godt huske, første gang vi talte sammen. Vi havde set hinanden på skolen til optagelsesprøve, og så stod jeg i butikken Bruno & Joel, hvor Helle arbejdede, og så kiggede vi på hinanden, pegede på hinanden og sagde i kor: ‘Kom du ind?’. Det var første samtale, forklarer Rikke Baumgarten, mens Helle Hestehave supplerer:

– Og så udviklede det sig, fordi vi altid arbejdede sent på skolen. Det gik helt naturligt, fordi vi støttede hinanden i de sene timer, alle projekter betød sindssygt meget, og vi gav hinanden råd og vejledning og talte og arbejdede og knoklede side om side.

Plads til at grine

– Men det startede som et venskab, inden det blev til et partnerskab, siger Rikke Baumgarten.

– Vi var jo venner … Vi var i Sydfrankrig under vores studieophold med vores familier, og jeg syntes, Helle var skidesjov. Jeg husker vores tid sammen som så sjov, fortsætter hun.Helle Hestehave byder ind, mens hendes hund – en rolig og afslappet lille krøltop – slumrer på hendes ben.

LÆS OGSÅ: 3 højdepunkter i Bitte Kai Rands karriere

– Og så var vi begge to ret ironiske, egentlig. Vi arbejdede så hårdt i studieårerne og tog det hele så alvorligt og seriøst, og alligevel havde vi det helt vildt sjovt sammen.

Sammen startede de en butik med flere andre, begyndte at arbejde med fotografen Isak Hoffmeyer og lavede billedserier for magasiner. På alle måder ‘filtrede vi os ind i hinanden igennem de fem år’, som Rikke Baumgarten udtrykker det. Og det er afgørende.

For modebranchen er kendetegnet ved både op- og nedture, og den danske designduo har gennemstået lidt af hvert. Og i centrum af det hele – både når det har gået godt eller dårligt – har de stået der, Helle og Rikke, side om side. Oftest med et grin på læben, tæt på hinanden og færdiggjort hinandens sætninger, nærmest som et sæt tvillinger, men alligevel med hver deres skarpt definerede stil og udtryk.

– Og altså, på 20. år står det meget tydeligt for mig, at det her kunne jeg aldrig have gjort uden Helle. Og det er simpelthen, fordi fundamentet er så sindssygt stærkt. Det er det qua de udfordringer, vi både hver især og sammen har været igennem. Fra familiære ting til virksomheden over alt det sjove. Det kan jo tit sprænge et venskab – eller gøre det stærkere. Og i vores tilfælde er det det sidste, forklarer Rikke Baumgarten og fortsætter:

– Og ja, nogle gange ville det da sikkert være nemmere bare altid at tage sine egne beslutninger, for hold nu op, der er mange beslutninger, der skal tages i sådan en her virksomhed. Men i sidste ende takker jeg min gud for, at jeg har haft Helle hele vejen. At have et andet menneske med i sit liv på den måde gør det utrolig let, egentlig.

Modebranchen har ændret sig, siden Helle Hestehave og Rikke Baumgarten grundlagde deres modehus, og de to kvinder er ikke blege for at invitere folk ind, der har andre kompetencer end dem.

Én udfordring ad gangen

Men let er det nu ikke at drive en ‘måhjewirksomhæd’, som Rikke Baumgarten grinende kalder det med en udefinerbar provinsdialekt. Historien om Baum und Pferdgarten er ikke en dans på roser, og de har begge talt ærligt om, hvor hård tiden i 2009 omkring konkursen var for både dem personligt og deres liv. Da jeg spørger ind til nogle af de mavepustere, de har fået igennem tiden, kommer et par eksempler frem. Kollektioner, de måske ikke har syntes sad helt i skabt, og som er ‘langt hårdere end at lave god kollektion, der bliver dårligt anmeldt’, som Helle Hestehave siger.

LÆS OGSÅ: 6 karrieretips fra Dulong-duoen

Rikke Baumgarten supplerer.

– Der har da i den grad været mavepustere. Jeg kan huske en produktion, der kom hjem, hvor alt tøjet var rædselsfuldt lavet. Det var lige til at kyle ud. Jeg kom hjem fra ferie og du, Helle, var mødt ind, og du var helt færdig, siger hun, mens Helle Hestehave energisk nikker og straks overtager sætningen.

– Og der havde vi lige fået Birger Christensen som kunde, og det var første gang, vi skulle levere tøj til dem, og det var et mareridt. Lige til at tude over. Så måtte Rikke ud og tale syerskerne op og vise dem, hvordan de skulle lægge læg og dampe og sy tøjet og prøve at redde det.

Rikke Baumgarten nikker med et blik, der tydeligvis viser, at det ikke er en historie, hun har glemt.

– Og helt i starten, når man håbede, at en stor kunde ville købe ens kollektion, og de ikke gjorde. Det gav altså nogle mavepustere. Og de kommer stadig indimellem. Jeg tror ikke, at man når et sted hen, hvor det ikke påvirker en, når ting, man håber på, ikke bliver til noget. Det er jo det, der er drivet hos Helle og mig. Vi ønsker bare at gøre det endnu bedre næste gang. Det er en kreativ drivkraft.

Dengang Rikke Baumgarten og Helle Hestehave grundlagde Baum und Pferdgarten, var modebilledet præget af sort, sort, sort, og det nye danske brand skilte sig ud med sine farver og mønstre.

Og selv om duoen nu i 20 år har drevet virksomhed sammen, kan man ikke bare ligge på den lade side og tage det hele, som det kommer. For modebranchen er evigt foranderlig, og med de digitale mediers fremkomst har de to kvinder for alvor måttet tage lyttebøfferne på igen og lære sig selv noget nyt.

– Nogle gange kan man godt mærke, at en virksomhed som vores er startet, 10 år før der var tænkt på sociale medier. Vi er jo ikke født ind i det her som de yngre generationer, der laver tøj i dag og bare kan det dér. Vi er ikke født med en mobil i hånden, men med en saks og et mønsterpapir i hånden. Derfor skal vi selvfølgelig have folk omkring os, der kan det og kan lære os om nye former for pr og marketing, forklarer Rikke Baumgarten og tilføjer:

– Men det, vi samtidig kan se, er, at hele udviklingen i modebilledet – nu er det farver, print og fine detaljer – det er jo det, vores virksomhed altid har været baseret på. Det gør sig godt på billeder, og det har vi altid lavet. Så på nogle måder ruller udviklingen med os, og på andre måder skal vi virkelig ind i kampen.

Hele tiden nyt at lære

Helle Hestehave tænker tilbage på et interview, de lavede sidste år med deres tidligere underviser på Danmarks Designskole. Jette With er legendarisk – undertegnede har nævnt hende som en rød tråd igennem flere andre interview med danske designere, for hun har undervist snart sagt alle danske modefolk over 40 år. Den populære underviser lærte Helle Hestehave og Rikke Baumgarten alt, hvad de ved om konstruktion, skrædderi, og ‘hvordan man får en skulder til at sidde lige på dén måde’, som Helle Hestehave forklarer det.

– Og det er jo lige til at savle over al hendes viden. I dag er sociale medier næsten lige så vigtige som produktet, og det ville hun afsky. Men det er jo en del af sandheden. For det handler om at fortælle historier i dag. Vi har alle sammen rigeligt med tøj – vi mangler det jo ikke. Derfor har vi brug for historier, fordi vi bliver nødt til mere end bare at købe en kjole eller et par slacks. Så historierne er et greb, man hele tiden bliver nødt til at kunne mærke. Og det er både sjovt og udfordrende, siger Rikke Baumgarten og fortsætter.

LÆS OGSÅ: Cecilie Bahnsen er dansk modes næste store designer

– Og så er der generelt mange flere ting på spil i moden i dag. Nu har bæredygtighedsperspektivet ædt sig ind på branchen – heldigvis. Der skal tages stilling og arbejdes med det, og man skal uddanne sig selv. Nu mærker vi lidt en afmatning i forbruget, uden at der er en finanskrise, og en modevirksomhed er jo bygget op omkring forbrug, det er hele industrien. Hvad er næste skridt i denne sammenhæng? Det skal vi jo finde ud af i vores forretningsplaner, medgiver Helle Hestehave, mens de begge samtidig løfter sløret for, at arbejdet allerede er sat i gang, og at konkrete målsætninger, ambitioner og planer snart kommunikeres eksternt.

I den kollektion, der blev vist under modeugen i august, var op mod 44 pct. af materialerne bæredygtige – certificeret økologiske eller lavet af genanvendte fibre, fortæller Rikke Baumgarten og forklarer:

– Verden er så foranderlig, så det er nærmest år for år, man skal til at arbejde sig ind i nogle nye processer eller felter, og det kan man godt ligge søvnløs over. Så en ting er, at virksomheden er blevet stor og har god økonomi, men der er stadig så mange ting, der er udfordrende. Og det er godt, for ellers bliver det kedeligt at være her, og så bliver man ligegyldig for folk, laver kedeligere produkter, og så er man sgu ude i kulden.

Baum und Pferdgarten

Rikke Baumgarten er 49 år, gift med Sylvester og mor til Uma på 8 år, Hannah på 12 og Eja på 21. Helle Hestehave er 59 år, kæreste med Lars og mor til Esther på 20 år.

Begge er uddannet fra Danmarks Designskole i 1998 og grundlagde sammen Baum und Pferdgarten i 1999. Mærket gik konkurs i 2009, men blev reddet, da aktiemajoriteten blev købt af Bruuns Bazaar-brødrene Teis og Bjørn Bruun.

I år kan Baum und Pferdgarten – der stadig køres af Rikke og Helle – fejre 20-års jubilæum. Brandet sælger mest uden for Skandinavien og er nu også rykket ind i USA.

LÆS OGSÅ: Designer Dea Kudibal: Jeg har altid haft store ambitioner