Bitte Kai Rand
Foto: Camilla Hey
INTERVIEWS

Bitte Kai Rand: ’Mere overflod og frækhed, tak’

Bitte Kai Rand kan fejre 35-års jubilæum med succes ved stædigt at holde på befriende uhøjtidelighed i sin tilgang til moden. Efter en pause har hun genfundet energien og designer nu igen, så der er plads til krop og personlighed.

De er kun tre på designteamet, så der er tit stille i de lyse lokaler i den idylliske del af hovedstadens trendy Nordhavn-kvarter. Undtagen når Bitte Kai Rand slår sin smittende latter op, og det gør hun tit. Hun kan ikke lade være, for hun har genfundet energien efter en selvvalgt timeout på to år, og med hende ved roret igen er det brand, som startede ydmygt i kælderbutikken Steens Hjemmestrikkeri i Københavns centrum for 35 år siden, styret lige tilbage i favnen på de kvinder, der deler hendes modefilosofi om uhøjtidelighed.

Sammen med sin mand, direktør Michael Rand, og sit unge designteam har hun navigeret gennem de sidste rester af finanskrisen med en støt stigende succeskurve, så det har været muligt at åbne flagship-butikker i både Sverige og Danmark, cementere sin status i stormagasinerne og øge eksporten til USA.

LÆS OGSÅ: Mit private paradis: Bitte Kai Rand sommerhusperle

RENSELSESPROCES OG COMEBACK

– På et tidspunkt midt i 00’erne hvilede der for tungt et ansvar på mig, og jeg gav mig selv lov til at trække vejret. Jeg uddannede mig til gestaltterapeut, mest for min egen skyld, og troede, jeg gjorde det rigtige for brandet ved at foretage et tronskifte i god tid med to mangeårige medarbejdere, som jeg mente kendte vores dna godt, siger Bitte Kai Rand.

Desværre gik den manøvre ikke særlig godt.
– Jeg trak mig nok for langt væk fra designprocessen, og det viste sig, at vi i løbet af et par år også kom for langt væk fra vores grundlæggende ideer. Blandt andet blev pasformen ændret – og jeg elsker jo, at tøj er til at bevæge sig i – så jeg følte, at jeg måtte føre designet tilbage til mit udgangspunkt. Firmaet gik ad Pommern til, men jeg havde selv fået det supergodt, siger Bitte Kai Rand.

– Det første år arbejdede jeg helt alene, og vi gennemgik en “renselsesproces”, som både for mig selv personligt og for vores koncept var utroligt givende og tilfredsstillende. I dag har jeg et vidunderligt designteam med Anemone Skjoldager i spidsen, som er i stand til at udvikle og lægge nye spændende lag på vores designfilosofi, fortæller hun.

LÆS OGSÅ: Interview med Kirsten Kjær Weis: ’Da jeg skabte Kjær Weis, var det for at slå to verdener sammen’

MERE FANDENIVOLDSKHED, TAK

Arvefølgen synes sikret, selv om Bitte Kai Rand i en alder af 60 år ikke har tænkt sig at holde op foreløbig. Men det gør hende tryg at vide, at det kunstneriske er på plads, ligesom sønnerne Oscar og Carl som henholdsvis cand.merc. og arkitekt kan være med til at sikre den forretningsmæssige fremgang, som firmaet nyder netop nu.

– Hvordan succesen er vendt tilbage? Det er måske min indstilling til mode, at det jo “bare” er tøj! Alt for mange holder nærmest vejret og tror, de skal være knivskarpe, formfuldendte og holde sig til en bestemt kult for at være smarte. Det kan blive så kontrolleret, at de ikke tør noget. Jeg elsker, når det er ikke-uniformeret og fandenivoldsk med overflod og frækhed, siger Bitte Kai Rand.

– Jeg ved godt, at mange klæder sig for at signalere, hvem de er, og hvad de skal, men så ville det være godt, hvis man ofrede lidt på skønhedens alter ved at være mere sig selv og mindre perfekt. Ellers ender det med at blive kedeligt. Og sjovt nok oplever vi, at vi faktisk får flere yngre kunder. De synes ikke, vi er et mærke til en bestemt alder, men mere til nogle bestemte typer, siger Bitte Kai Rand. 

LÆS OGSÅ: INTERVIEW | Far-datter-parløb sikrer taskebrandet Adax' succes

nyhedsbrev