Burberry AW16
Foto: Burberry
INTERVIEWS

Burberry | Europæisk mode forandrer sig for altid – i aften

Når modellerne for det britiske modehus Burberry i aften kl. 20.30 dansk tid træder ind på catwalken i en ny september-kollektion, så bliver der skrevet europæisk modehistorie. For første gang nogensinde sætter et europæisk brand øjeblikkeligt de 250 pieces til salg online og i Burberrys flagship-butikker i USA og i Europa, som holder ekstra længe åbent. Se showet live her!

Burberry skriver europæisk modehistorie i aften

En ny æra for den europæiske modebranche bliver skudt i gang i aften, når den internationale modepresse – inklusiv Modemagasinet IN – indkøbere, kendisser og millioner af følgere online møder op til Burberrys modeshow på den nye showlocation, ”Makers House”, midt i London centrum.

Her vil håndværkere fra online-kollektivet ”New Craftsmen” reparere gamle trøjer, binde bøger, male på silketørklæder til takterne af modeller, der viser Burberrys nye kollektion med 250 pieces frem. Kollektionen hedder ikke længere ”Spring Summer 2017”, men blot ”September”, fordi tøjet kan købes allerede nu frem for om seks måneder. Tøjet vil kunne købes allerede i morgen i København. Find butik HER

Tøjet bliver kaldt ”sæsonløst, personligt, umiddelbart og skræddersyet til et globalt publikum”, der ikke deler samme årstider på tværs af kloden. Den kreative chef, Christopher Bailey, har på forhånd afsløret, at han er inspireret af den britiske forfatterinde Virgina Woolfs verdensberømte novelle ”Orlando” om en britisk adelsmand hos Dronning Elisabeth 1’s hof, der skifter køn fra mand til kvinde og lever et eventyrligt liv i 300 år.

Bogen blev filmatiseret i 1992 med Tilda Swinton i hovedrollen som ”Orlando” og hun spillede selv begge køn. Temaet er mere aktuelt end nogensinde med fx den amerikanske topatlet, Bruce Jenner, der skiftede køn til Caitlyn Jenner. Men det er selve lanceringen af Burberrys september-kollektion, som har givet større genlyd.

LÆS OGSÅ: EVENT | Kom med til en eksklusiv aften i samarbejde med Burberry

Meldingen om at bryde med den traditionelle modeshowkalender og i stedet indføre en ”see now – buy now”-model blev meldt ud i februar af Burberrys direktør og kreative chef, Christopher Bailey. Dengang sagde han i en officiel meddelelse:

- De forandringer, som vi går i gang med, gør det muligt for os at skabe en tættere forbindelse mellem den oplevelse, som vi skaber med vores modeshows – og det øjeblik, hvor forbrugerne fysisk kan opleve kollektionerne med egne sanser, sagde Christopher Bailey.  

Der blev sendt et jordskælv gennem den internationale modebranche og så sent som i sidste uge under New York Fashion Week fulgte Tom Ford, Tommy Hilfiger og Ralph Lauren efter Burberrys nye mønster. Alle disse amerikanske brands viste deres kollektioner frem, som øjeblikkeligt blev sat til salg og fx Tommy Hilfiger slog alle tidligere salgsrekorder i butikkerne. I aften er turen så kommet til Europa og Burberry.

Bestyrelsesformanden for den britiske modesammenslutning, British Fashion Council, Natalie Massenet, der også grundlagde Net-A-Porter, sagde til en mode-middag i torsdags hos den nyslåede britiske premierminister, Theresa May i Downing Street 10:

- Burberry er et perfekt eksempel på, hvordan vores modebranche går nye veje for at engagere forbrugerne, sagde Natalie Massenet og fortsatte:

- Vi skal alle være stolte over, at Burberry var et af de første brands i verden til at omfavne de digitale og sociale medier og integrere disse i deres måde at gøre forretning på. De var de første til at blande herre- og damekollektioner og udvikle den revolutionerende ”see now – buy now”-model. Så sent som i sidste uge kunne vi se under New Yorks modeuge, hvor stor indflydelse denne innovative tankegang har haft, lød det fra bestyrelseskvinden for den britiske modesammenslutning, British Fashion Council.   

Når kollektionen er vist frem i ”Makers House”, så vil håndværkere fra New Craftsmen vise eksempler på deres kunnen, der vil være arbejdende værksteder, fremvisning af Burberrys nye kollektion og højtlæsninger. Der er gratis åbent for publikum fra den 20.-27. september 2017. Læs mere om The New Craftsmen HER

Er du i London så læg vejen forbi:
Makers House, 1, Manette Street, London W1D 4 AT. 

Showet er desværre slut - Men du kan glæde dig til i morgen, hvor du kan se videoen med highlights fra showet!

LÆS OGSÅ: Georg Jensen hylder power-kvinder

nyhedsbrev

Læs mere om: