Foto: AOP
INTERVIEWS

Copenhagen Fashion Summit | Tøj skal holde længere

Kongelige, præsidenter, supermodeller, eksperter og globale brands var samlet i København til Copenhagen Fashion Summit for at diskutere, hvordan modetøj kan holde længere – og gøre mindre skade på miljøet.

”Lav det bedste tøj og gør så lidt skade som muligt i processen.”
Sådan lød succesopskriften fra det amerikanske outdoor-brand, Patagonia, som i 2013 blev kendt for sine ”don’t buy this jacket”-annoncer på den store forbrugsdag, Black Friday, som førte til udsolgte hylder for jakker. 

”Alt hvad vi laver har store omkostninger for miljøet”, fortalte Rick Ridgeway, vicepræsident for ”public engagement” hos Patagonia og fortsatte: ”R2-jakken er en af vores største sællerter. Den koster 135 liter vand at producere – det svarer til det daglige behov for vand (3 glas) for 45 personer.”

LÆS OGSÅ: Verdens største konference om bæredygtig mode løfter sløret for de første talere

Derfor opfordrer Rick Ridgeway forbrugerne til at købe mindre tøj – og branchen til at producere tøj, som holder længere.

”Jo længere tid et stykke tøj holder, jo færre skadelige fodaftryk fra produktionen af tøjet.”

Patagonia-chefen var én af hovedtalerne til Copenhagen Fashion Summit, som fandt sted i Operaen i København og som blev åbnet af Kronprinsesse Mary. I alt 1200 deltagere var mødt op for at diskutere, hvordan modebranchen – og industrien – kan tage deres del af ansvaret for en grønnere klode og mere intelligente processer bag produktionen af tøj.

Blandt de øvrige deltagere var Honduras’ præsident, supermodellerne, Naomi Campbell og Amber Valetta, samt mesterfotografen, Mario Testino, der også benyttede besøget i København til at åbne en udstilling med sine fotos for blandt andet Vogue. 

Også H&M og Nike var blandt de internationale brands, som deltog. ”Bæredygtighed er en teknologisk udfordring, som kræver, at vi tænker i nye forretningsmodeller og udvikler helt nye produkter,” sagde Hannah Jones, der er Chief Sustainability Officer hos Nike og samtidig er vicepræsident for Innovation Accelerator. 

Det er ingen tilfældighed, at Nike har lagt CSR-afdelingen ind under innovation. For det er ikke længere nok at tænke bæredygtighed inden for for udvalgte produkter. Hele virksomheden skal tænke nyt. Derfor arbejder Nike på at indføre helt nye, smarte teknologiske processer, som også tager hensyn til miljøet og de C02-fodspor, som brandet efterlader sig.

Halvdelen af verden vil mangle vand i 2030
Blandt højdepunkterne på Copenhagen Fashion Summit var også et ungdomstopmøde for 116 studerende inden for mode og business, der kom med en fælles opfordring til beslutningstagerne i tøjbranchen.

”I 2030 vil modebranchen have udvisket grænserne mellem arbejde og uddannelse. Regeringer, erhvervsliv og medier vil indgå positive samarbejder, som alle arbejder for at øge velværet for alle, som vi er i kontakt med.”

Hvis ikke tøjindustrien forandrer sine processer nu, så vil halvdelen af verdens befolkningen mangle ordentligt drikkevand i 2030, ifølge FN.

”Det er uacceptabelt. Vi forestiller os en fremtid, hvor tøjbranchen ikke længere er den næststørste aftager af vand til at producere tøj for,” lød de unges opfordringer til branchens beslutningstagere.  

LÆS OGSÅ: Mary: Investering i kvinder er god business

nyhedsbrev