Sarah Leowulff
INTERVIEWS

Designeren bag det danske brand Leowulff: ”Det er hårdt at være selvlært"

IN har taget en snak med designer Sarah Wulff om at være selvlært, selvstændig og selvsikker. Læs også hendes gode råd til andre, som også drømmer om at være selvstændige.

Navn: Sarah-Julie D. Wulff
Alder: 29 år
Bopæl: Amerikaplads ved Østerbro
Civilstatus: Forlovet

Sarah-Julie D. Leowulff skabte accessories-brandet Leowulff for fire år siden, og i dag bliver lædertaskerne forhandlet i over 150 butikker i Norden. Brandets succes, med en vækst på 100% fra år 2014 til 2015, er dog ikke kommet af sig selv. Sarah er opvokset i Frankrig men har boet det meste af sin barndom i skiftevis Frankrig, USA, Belgien og Danmark og flyttede som 10-årig permanent til Danmark.

Sarah har gennemført en gymnasial uddannelse, men alt derefter har været selvlært. Efter gymnasiet arbejdede hun som butiksassistent i forskellige tøjbutikker. Det var her hun fik kendskab til PR-verdenen. Hun blev meget hurtigt fascineret og glad for PR, fordi det for hende var meget menneskeorienteret, kreativt og strategisk. Hun begyndte derfor at studere på nettet for at læse om PR og købte mange bøger om PR-strategier. Derefter begyndte hun så småt at lave freelance PR-opgaver for forskellige reklamebureauer.


 

Hun arbejdede bl.a. i tøjbutikken Urban Outfitters, som i nogle måneder havde brug for juleassistance. Efter tre måneder tilbød de hende en fuldtidsstilling, men det var hun ikke interesseret i, hun ville nemlig arbejde med PR, og det sagde hun kontant og ærligt til dem. Små to uger gik, og hun fik tilbudt at lave PR-Inhouse for Urban Outfitters, som hun takkede ja til. Det var særligt udfordrende for hende, da Urban Outfitters forventede, at hun vidste “hvordan man ligesom gjorde”, men det gjorde hun egentlig ikke. Hun havde ikke en formel uddannelse bag sig, og hun var derfor nødsaget til at lære meget fra personlige erfaringer og ikke mindst fra hendes bøger om PR-strategier. 

LÆS OGSÅ: KVINDER MED STIL | Sarah Grünewald 

Urban Outfitters havde i forvejen et PR-bureau tilknyttet, inden hun blev sat til at lave PR-inhouse, og hun fungerede derfor som bindeleddet mellem dem. Det var på denne måde, at hun fik udvidet sit i dag store netværk. De personer, hun i sin tid havde kontakt til, var på daværende tidspunkt assistenter, men i dag er flere blevet moderedaktører eller andet prominent inden for modebilledet.

Dette var startskuddet for hendes karriere inden for PR. Hun har siden hen arbejdet for andre store virksomheder som eksempelvis Shamballa Jewels, som hun i øvrigt selv tog kontakt til.

LEOWULLFS BEGYNDELSE

Da hun stoppede hos Shamballa Jewels, begyndte hun at overveje, hvad hun nu skulle. Hun prøvede i en periode at opstarte en webshop med items i dyreprint, men blev desværre nødt til at indse, at hun ikke havde kapitalen til projektet.

Hun fik derfor igen tid til til tænke over, hvad hun nu ville. At forblive selvstændig var dog altafgørende for hende. Hun satte sig en dag ned og lavede en liste over, hvad hun kunne lide at lave, ikke lide at lave, hvad var hun god til, og hvad var hun ikke god til. Det gik da op for hende, at hun skulle da designe tasker.

Hun havde i forvejen en stor kærlighed for tasker og synes e-handel og PR var spændende, og som også var noget hun havde erfaring med. Oveni det havde hun gennem sit arbejde med PR fået etableret sig et stort netværk, som hun kunne trække på. Hun havde dog aldrig designet noget før, og det var derfor en stor udfordring for hende – hun vidste, at det ville blive hårdt og svært.

- At designe er sindssygt hårdt. Fx med en taske – her skal man som kunde ikke tænke over, hvor mange detaljer, der rent faktisk skal tænkes over i udviklingen af en sådan taske. Det er alt fra de helt små syninger, til det indvendige, og hvordan materialerne matches sammen.

De første tre måneder efter, hun havde opstartet Leowulff, havde hun ikke solgt en eneste taske. Mange penge var kastet i selve webshoppen og på indkøb og produktion af taskerne. Hun havde lavet PR og taget fat i alle hendes kontakter.

- Jeg solgte ikke en taske. Der kan man snakke om at være lige ved at miste modet. Og lige pludselig, så solgte jeg alt på halvanden uge.

Sarah tror, at det måske kunne have noget at gøre med, at kunderne havde set taskerne tilpas mange gange i både blogs og magasiner, men i dag står hun stadig forundret tilbage over, at det skete i et sådant koncentreret omfang - og så pludseligt. Hun var derfor tvunget til at starte en venteliste, ikke for eksklusivitetens skyld, men blot fordi hun ikke havde flere tasker at sælge ud af. Hun fordoblede sine indkøb, og da taskerne kom efter halvanden måned, var de allerede solgt.

Hun boede på det tidspunkt i en lejlighed på Nordre Frihavnsgade, hvor hun fik sendt de mange tasker hen. Og hjemme fra lejligheden stod hun selv for pakning og forsendelse af taskerne i rigtig mange måneder. Silkepapir blev fint lagt rundt om taskerne, og hver eneste pakke havde en personlig hilsen inkluderet. Så fyldte hun ellers de store IKEA-poser op med pakker. En under den ene arm og en under den anden, og en på ryggen, og så var det ellers af sted til det lokale posthus.

- Folk tror, det er fancy at være selvstændig, men det er det ikke, understreger hun.

De butikker Sarah gik forbi på vej til posthuset blev så vant til at se hende, at de begejstret kommenterede “Ej Sarah, to poser i dag, skide godt. Det har været et godt salg”. 

Det var først i år 2015, at hun begyndte at hæve en mindre løn til sig selv, da alle pengene ellers gik til at udvikle Leowulff. 

LÆS OGSÅ: Ikoner fra den danske modescene fylder år 

SARAHS RÅD

Sarahs råd til andre, som gerne vil være selvstændige er, at man skal gå ind i det med den viden om, at det ikke er nemt, for det er det overhovedet ikke. Man skal heller ikke gå efter titlen blot, fordi så vil man knække senere hen, og du må frem for alt ikke være bange.

Hun fortæller:
- Man skal virkelig være klar på at ofre rigtig meget af sig selv og sin egen tid, og alt hvad du ejer, fordi det skal ind i firmaet. Du skal virkelig turde, og du må ikke være bange. Allerede fra dag et må du ikke være bange. Så snart du begynder at blive bange, så laver du fejl.

Hun afslutter:
- Mit råd er, at det egentlig i bund og grund er lige meget, om det er blevet lavet før. Næsten alt er blevet lavet. Så det handler mere om den idé, du har, om du tror på den, og om du rent faktisk kan markedsføre den ordentligt. Fordi hvis ikke du kan markedsføre den ordentligt, så er det lige meget - hvor mange jeans findes der i verden? Ja - it’s a jean. Altså det er bare en jean, men hvis du markedsfører den korrekt, så kommer du frem.

Se og shop alle Sarahs fine tasker på hendes webshop HER