Rina Hansen, fremtiden
INTERVIEWS

Det er fremtiden at inddrage forbrugerne

Måske er dine tøjkriser snart fortid? Fremtiden vil sikre dig tøj som imødekommer dit behov. Mød Rina Hansen, marketingdirektør hos By Malene Birger, som fortæller om fremtidens mode teknologi.

Fremover skal modehusene se, høre og inddrage deres forbrugere, hvis de skal være relevante over for dem. Hos By Malene Birger bliver alt fra kollektioner til butiksinteriør og sociale medier nu lavet med kundernes behov og livsstil for øje, efter at modehusets marketingdirektør, Rina Hansen, fik lavet et stort antropologisk studie af brandets kernekunder ‘Piger skal lære om it, så vores behov bliver mødt’. 

Modehusene skal inddrage forbrugerne i fremtiden  

Hvad er fordelen ved at designe modekollektioner ud fra data?

Data alene giver ikke nogen værdi, men er først værdifulde, når de bliver analyseret, fortolket og omsat til lækre produkter og oplevelser. Som brand skal man vide, hvem man er, og ikke mindst for hvem, hvilket en antropologisk undersøgelse kan hjælpe med. På den måde kommer der en rød tråd i brandets univers på alle platforme og i kollektionerne, så de ikke stritter i forskellige retninger fra sæson til sæson, men har kernekundens behov for øje.

LÆS OGSÅ: 5 tech-tips der gør din hverdag lettere 

Hvordan har I brugt studiets resultater i kollektionerne?

Vi fandt fx frem til, at silhuetterne var blevet for voluminøse, og nogle af kvinderne følte, at de druknede i tøjet, så vi igangsatte et stort fitting-projekt. Kvinderne efterspurgte også mere bevægelighed og åndbarhed, stropper til at hænge tøjet i samt mulighed for at åbne jakken, når de skulle cykle. Desuden betød det meget for dem, at jakken kunne lægges i kufferten uden at krølle. De ting implementerede vi første gang i AW17-kollektionen.

Hvad giver det at forstå forbrugernes behov?

Hvis deres behov ikke bliver mødt, bliver vi irrelevante. I både design, marketing og butikkerne skal vi vide, hvad der rører sig hos forbrugerne, så vi kan tale med dem og ikke til dem. Vi skal være i deres nu og ikke foran dem. Desuden kan vi give dem det, som de ikke vidste, de ville have, som fx de røde lakstøvler fra AW17-kollektion, der var designerens fortolkning af ’Power of Femininity’, som vores undersøgelse har vist, er en vigtig følelse for vores kernekunde.

LÆS OGSÅ: Denne app kan revoloutionere måden vi shopper online 

Er du stødt på modstand, fordi designeren nu ikke har det sidste ord?

Det handler ikke om, at nogen har det sidste ord, det handler om at kunne arbejde sammen for at give kunden den bedste oplevelse. Når det er sagt, kan det være enormt grænseoverskridende pludselig at spørge forbrugerne og acceptere, at de allerede har indflydelse i prototype-processen, hvor produkterne ikke er færdigudviklet. Det er en anden proces, end modeindustrien har været vant til, men jeg er overbevist om, at det er fremtiden at inddrage forbrugere på forskellig vis.

Køb et abonnement på IN og spar 50 % - KØB HER

Hvordan udvikler fremtidens mode sig?

Vi ser, at den nye generation i højere grad investerer i oplevelser frem for produktkøb. De vil ikke sælges til, de vil være en del af noget. Vi skal gøre deres hverdag nemmere ved at have teknologi i bæredygtige tekstiler og produkter, som de selv kan 3D-printe. Og så skal vi som brand være veldefinerede og have et standpunkt, som de kan identificere sig med og være en del af. 

LÆS OGSÅ: Googles Malou Aamund: De her 5 trends kommer til at ændre din hverdag