Annonce
INTERVIEWS

Det er smukt at være grim

Diversitet og mangfoldighed er på dagsordenen i langt de fleste brancher, men det står anderledes til i fødevareindustrien, hvor store mængder frugt og grønt kasseres hver eneste dag, fordi det ikke lever op til skønhedsidealet. Petra og Carolin har bygget virksomheden GRIM op omkring de kasserede grøntsager og vil gerne være med til at ændre forståelsen af, hvordan god kvalitet ser ud.

Det er tirsdag morgen, og landmænd kører deres lastbiler ind i en baggård i et industrielt kvarter i Nordvest i København. Petra Kaukua og Carolin Schiemer står klar til at tage imod de mange paller frugt og grønt, der bliver læsset af.

– Vi er ved at vokse ud af det her lager. Vi prøver at optimere pladsen, siger Petra og dirigerer kasser med krumme asparges og snoede agurker på ret kurs.

Der går ikke lang tid, før gulvpladsen er fyldt med kasser, der er stillet op i sirlige systemer. De frivillige er ved at stille et samlebånd op, for nu skal der tjekkes, sorteres og pakkes, så ugens GRIM-kasser med kasseret frugt og grønt fra lokale landmænd kan blive sendt ud til alle de private kunder i dag.

LÆS OGSÅ: 5 gode råd til kvindelige iværksættere

Finske Petra og tyske Carolin mødte hinanden på en kandidatuddannelse på Copenhagen Business School, hvor deres fælles kærlighed for mad, bæredygtighed og aktivisme fik dem til at skrive flere opgaver sammen. En af de opgaver handlede om en idé, der kunne løse et stort problem inden for madspild.

– Der findes mange løsninger i enden af kæden, der tager sig af bl.a. spild fra supermarkeder. Der var dog ikke rigtig nogen, der tog sig af det store spild, der finder sted, før afgrøderne overhovedet er nået på hylderne i supermarkedet. Omkring 20 procent af en landmands produktion kan blive kasseret, fordi den ikke lever op til de EU-bestemte idealer for frugt og grønt, eller fordi det er overproduktion. Her så vi en mulighed for at gøre en forskel.

De første GRIM-kasser blev kørt ud i januar sidste år. Petra og Carolin opsøgte fem gårde på Sjælland, der var med på ideen og solgte frasorterede afgrøder til formålet. Grøntsagerne blev pakket i Carolins kælder, og de to kvinder kørte selv rundt med kasserne til deres første 30 kunder.

I dag er GRIM en profitabel virksomhed med mange kunder, og ud over at levere kasser til private kunder, har Petra og Carolin også aftaler med flere større virksomheder i fødevareindustrien.

The new normal

– Det er nok to år siden, at madspild for alvor kom på dagsordenen, men der var ikke så mange, der dengang var klar over, at en masse afgrøder bliver frasorteret og kasseret, bare fordi de er for grimme. Men folk tror nogle gange, at der må være noget galt med grimme grøntsager, fordi vi er så vant til at forbinde de ‘normale’ med god kvalitet, siger Petra.

– GRIM vil gerne være med til at starte en ny forståelse af, hvordan god kvalitet ser ud. Det betyder også, at det er en af vores vigtigste roller at sikre kvaliteten i vores kasser, siger Carolin.

Hver eneste grøntsag og frugt bliver kigget på. Der bliver smagt på de forskellige sendinger fra landmændene. Kvalitetstjekket tager det meste af formiddagen.

Det er forskelligt, hvad der er i kasserne hver uge, og GRIM er ikke en måltidskasse, men Petra og Carolin vil gerne være med til at inspirere deres kunder til at bruge det frugt og grønt, der bliver leveret.

– Nogle gange er der ingredienser i kassen, som folk måske aldrig er stødt på før. Vi sender opskrifter ud med vores nyhedsbreve og har nogle utroligt engagerede følgere på sociale medier, der hjælper med at inspirere hinanden, fortæller Carolin og fortsætter:

– Vi fremhæver også altid en ingrediens fra kassen, som vi kan fortælle mere om. Måske får man en frugt, der har pletter, og så kan man læse, at det er, fordi den har været udsat for en haglstorm og derfor blev for grim til at sælge i supermarkedet.

– Vi fortæller folk, hvor alt indholdet i kassen er fra. Og tit er grøntsagerne i vores kasser friskere end dem, man får i supermarkeder, fordi vi får dem leveret direkte fra landmændene – uden en masse mellemled, fortæller Petra.

– Det her handler ikke bare om, at vores kunder vil have fyldt grøntsagsskuffen. De går op i kvalitet og i bæredygtighed og vil gerne være med til at bekæmpe madspild. Vi har gjort det nemt for dem, siger Carolin.

En helstøbt virksomhed

Udfordringer er der nok af, og Petra og Carolin har oplevet at blive set ned på, fordi de er unge kvinder, der går op i madspild og et bæredygtigt fødevaresystem.

– Man skal virkelig bevise sit værd som iværksætter. Det værste, vi kan høre, er, at GRIM er ‘et sødt projekt’, siger Petra.

– Det her er ikke et projekt. Vi arbejder jo ikke hen mod en afslutning. Det her er en virksomhed, som kan skaleres op, for madspild er et globalt problem, fortsætter Carolin.

Ambitionerne er høje, og GRIM skal ud over grænserne. Når metoden er finpudset i København, er det planen, at virksomheden skal åbne i flere byer og lande. Derudover har Petra og Carolin planer om at levere til endnu flere restauranter og andre virksomheder i fødevareindustrien, end de gør i dag, da det giver dem mulighed for at afsætte store mængder ″grimme″ grøntsager.

Blandt høje ambitioner, komplicerede excel-ark og evige justeringer af metoden er Petra og Carolin stadig meget opmærksomme på den helt banale glæde, de kan opleve ved deres arbejde, som er noget af det smukke ved GRIM.

– Vi griner stadig, når vi ser en særligt grim grøntsag. Så skal den foreviges til Instagram. De kan gøre én så glad, og efter al den her tid fascinerer de os stadig, siger Petra.

Vil du vide mere om GRIM? Besøg deres hjemmeside her

Mød Carolin og Petra fra GRIM i videoen herunder: