Dulong: Hemmeligheden bag succesen
Anja Camilla Alajdi og Marianne Dulong kendte hinanden, længe før de begyndte at arbejde sammen. Og de opdagede tidligt, at de var meget inspirerede af hinanden. Foto: Lasse Bak Mejlvang
INTERVIEWS

Dulong: Hemmeligheden bag succesen

Anja Camilla Alajdi og Marianne Dulong er som nat og dag i temperament, interesser og tempo. Det skaber en form for alkymi, som der i årevis er kommet eventyrlige smykker ud af. Her fortæller de to kvinder bag de populære smykker om hemmeligheden bag succesen.

Hver eneste gang, Anja Camilla Alajdi og Marianne Dulong mødtes til middage og festlige lejligheder, blev de suget ind i hinandens kreative labyrinter af ideer, energi og luftige drømme. Ofte trak de sig tilbage til tosomhed i et hjørne eller inde på Marianne Dulongs værksted, mens resten af selskabets smalltalk skrumpede ind til et uldent bagtæppe.

De to mødte hinanden for første gang i 1996, og i 2002 lancerede de deres fælles hjertebarn: de rå og glamourøse Dulong-smykker.

Marianne Dulong: Der var en sindssyg energi i rummet, hver gang vi mødtes, uanset hvor vi befandt os.

Anja Camilla Alajdi: Vi var aldrig nået så langt, som vi er, hvis ikke vi udfordrede hinanden. Vi har lært hinanden meget hen ad vejen.

LÆS OGSÅ: DULONG | Danske smykker med ny, international identitet

Som kreative fejekoste var parret rundt i mange forskellige kroge og afkroge. Marianne Dulong fik fx overtalt Anja Camilla Alajdi til at tage med på et weekendkursus i at lære at lave smykker. Her gik det op for Anja Camilla Alajdi, hvad hun allerede vidste: At hun er stærkere til at udtænke koncepter end til at sidde med en loddekolbe mellem fingrene.

Omvendt blev Marianne Dulong inspireret til at få mere end de to par sko, som hun havde i skabet, så hun i dag ikke har overblik over skosamlingen. Anja Camilla Alajdi er en danmarksberømt stylist – først inden for interiør og siden mode, som hun stadig beskæftiger sig med.

Marianne: Vi har lært meget af hinanden, og vores kontraster supplerer hinanden. Jeg fokuserer meget på funktionaliteten og pasformen i smykkerne, jeg er meget grundig og meget detaljeorienteret. Jeg kan også godt lide, at smykkerne er lidt feminine og sarte i udtrykket.

Anja: Jeg tænker visuelt i billeder og kan se potentialet i noget og gøre det til et koncept. Og jeg er mere kantet, enkel og rå i min tilgang til design.

Anja Camilla Alajdi og Marianne Dulong kendte hinanden, længe før de begyndte at arbejde sammen. Og de opdagede tidligt, at de var meget inspirerede af hinanden.

6 tip til succes fra Anja og Marianne fra Dulong

Den kreative duo bag de glamourøse Dulong-smykker deler her deres erfaringer med at have en forretning sammen og fortæller, hvordan de lærte at se, hvad den anden har brug for:

Anja Camilla Alajdi:

1. Hvilken form for kommunikation virker for den anden? Vi skrev på to forskellige sprog. Det er nemmere at kommunikere, hvis det bliver modtaget, som man mente det. Ellers står man tilbage med et ‘hvad mente hun med det?’

2. Den anden kan ikke forvente, at vi er ens i arbejdsgange, drømme eller ideer. Bare målet er det samme, så skal man respektere, at man er forskellig som nat og dag. Ellers bliver man ikke en succes.

3. Jeg har lært at pakke tingene lidt mere ind og sende flere smileys. Jeg har en tendens til at sige tingene meget direkte og være klar i spyttet. Det kan godt virke upersonligt, men det er, fordi jeg sidder i bilen og egentlig ikke må sms’e. Så bliver det kort og kontant.

Marianne Dulong:

1. Afsenderen tager ansvar for modtagelsen i et godt partnerskab.

2. Bliv ved med at udvikle dig. Både som leder og for dine medarbejdere gælder det om at spire og gå nye veje – send dig og dem på kursus, og lad medarbejderne skifte opgaver, så de udvikler deres samarbejde.

3. Hav tillid til, at det er o.k., at den anden forbereder sig på en anden måde til møder, end du selv gør. Anja går ind med nogle stikord i hovedet, mens jeg har brug for en powerpoint-præsentation.

Engang sad Marianne Dulong selv og lavede smykkerne hjemme i stuen. I dag er der 12 guldsmede ansat, og al produktion foregår i Danmark.

Lavede smykker i dagligstuen

I en årrække var fællesmængden mellem Marianne Dulong og Anja Camilla Alajdi dog ikke så stor. Anja havde travlt i jobbet som stylist for kronprinsesse Mary og andre kendte personligheder, og hun var engageret i store kreative projekter. Marianne, som er autodidakt guldsmed, havde tre små børn og lavede smykkerne i sin dagligstue. Når familie og venner kom på besøg, begyndte de i stigende grad at spørge ‘hvor er den fra, må jeg købe sådan én?’.

Talentet og skæbnen overtog mere og mere af stuen som en vildtvoksende plante og forvandlede den til et vildnis af forskellige Dulong-smykker, og store produktfotos stod fremme sammen med udstillingsmontrer.

Anja Camilla Alajdi var med på sidelinjen som sparringspartner, konceptet stod knivskarpt, og de fælles ambitioner for Dulong-brandet var høje allerede fra begyndelsen.

Anja: Jeg har det fint med at være en kulissepige, og at det er Marianne, der kører brandet under sit navn.

Snart tog efterspørgslen til i stormstyrke og blev mere og mere uholdbar for én person at gabe over. Lageret i privaten føltes lige så småt som en skotøjsæske. Til sidst tog Marianne Dulong skridtet og flyttede hjemmefra ind i den første Dulong-butik i Silkegade midt i København.

Selvfølgelig var det Anja Camilla Alajdi, som hun tudbrølende ringede til, da hun tre timer før butikkens pressebevågede åbning opdagede, at håndværkerne ikke havde samlet montrerne korrekt.

Det, Marianne Dulong ikke vidste dengang, var, at smykkerne, som fx Kharisma-øreringene, straks blev en succes – og fik ekstra medvind i ryggen af, at Danmarks dengang nye kronprinsesse også bar smykkerne både til private og officielle gøremål – og stadigvæk gør det.

Anja: Vi laver smykker, som ikke bare er flygtige, fordi det er uinteressant. Vi laver ‘fine jewellery’, som har en lang holdbarhed og som samtidig er behagelige at bære. Det er et must.


1: Øreringe, Kharisma, 14.900 kr., vedhæng, Globe, 2.900 kr., 2: Ring med brillant, Twinkle, 7.990 kr., ring med koral, Pacific, fra 9.900 kr., og ring med brillanter, Harmony, 39.000 kr., 3: Armring, Anello, 32.000 kr., armring, Esme, 20.900 kr., 4: Ørestikker, Luna, 6.500 kr. for et par, 5: Ring, Luna, 18.900 kr.

Et ægteskab uden dobbeltseng

På et tidspunkt var samarbejdet dog ved at knække på grund af venindernes forskelligheder, men så fik de assistance udefra. Marianne Dulong følte, at hun sad med det hele, mens Anja Camilla Alajdi hele tiden var ude af huset. Og det kan være svært at tale om, så en erhvervspsykolog hjalp dem tilbage på sporet.

Anja: Jeg syntes først, at en erhvervspsykolog var en form for navlepilleri, som slet ikke var noget for mig. Hvad skulle han kunne hjælpe os med, som vi ikke selv kunne klare? Men jeg blev klogere. Han lærte os at afstemme forventninger og få et godt samarbejde.

Marianne: Selv om det var mig selv, der foreslog det, skulle jeg også lige finde ud af det. Selv om man har de bedste intentioner, kan gamle vaner godt komme i vejen. Jeg virkede fx arrogant, fandt jeg ud af, fordi jeg godt kan lide at passe på mig selv. Derfor havde jeg en tendens til at pakke kritik til Anja så meget ind, at det ikke føltes ærligt for hende – hun vil faktisk helst have det mere lige på. 

Anja: Vi lærte, at det ikke er farligt at være forskellige, og nu ved vi, hvor vi har hinanden. Jeg kan fx godt lide at være klar i spyttet.

Marianne: Mens jeg synes, at konflikter med Anja er lidt farlige.

Aanja: Det er som et ægteskab – vi sover bare ikke i samme seng.

I dag er Marianne Dulong daglig chef for de 12 guldsmede, der producerer smykkerne i Danmark som et eksempel på et stykke dansk kulturarv. Anja Camilla Alajdi styrer den kreative udvikling og kommer med input til, hvad der mangler i kollektionerne. Den kreative duo er stadigvæk meget forskellige, men nu har de lært at passe bedre på hinanden.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER