Burberry
Foto: AOP
INTERVIEWS

Eksklusivt interview | Burberrys Christopher Bailey - Burberry bevæger sig fremad

Burberry viste september-kollektionen frem i designerskolen Saint Martins gamle lokaler midt i London i går aftes, og straks efter modellerne blev klappet ud af publikum, kunne hele kollektionen købes i butikken på Regent Street, ikke langt derfra.

Burberry bevæger sig fremad

En ny tidsregning er begyndt i den internationale modebranche. Nu vil alle holde øje med, hvilke brands, der følger efter Burberry og de amerikanske brands som Tom Ford, Ralph Lauren og Tommy Hilfiger – og der vil sikkert blive skævet til salgstallene, før den strategiske beslutning bliver taget.

- Nu prøver vi det her, sagde kreative direktør for Burberry, Christopher Bailey efter det succesfulde Burberry Runway show, som blev live-streamet på Facebook og vist online på Burberrys site.

Christopher Bailey afviste, at han lader en kattelem stå åben til at rulle Burberrys kollektioner tilbage til den gamle showkalender, hvor tøjet blev vist frem på catwalken og først solgt seks måneder efter.

- Jeg elsker at prøve noget nyt og jeg er vild med at sætte kollektionen til salg med det samme. Nu bruger Burberry ikke længere ’Prorsum’ i sit navn, men det latinske ord stod på vores grundlæggers Thomas Burberrys flag – og det betyder ’bevæge sig fremad’. Og det er det, vi gør, siger Christopher Bailey og fortsætter:

- Jeg elsker alt ved det gamle håndværk og langsommeligheden, som ligger i det. Du kan se det i vores kollektion ved at vi bruger broderi. Men vi må bare erkende, at verden i dag er styret af hastighed. Alting skal gå hurtigt, siger Christopher Bailey til Modemagsinet IN, New York Times og andre repræsentanter fra pressen.

LÆS OGSÅ: Burberry | Europæisk mode forandrer sig for altid – i aften

Lige før showet blev modepublikummet mødt af arbejdende kunstnere, der fx lavede silkekvaster, som gik igen på de militære ridejakker og grove millitærstøvler i kollektionen. Andre kunstnere syede patchwork-tæpper eller solgte flettede kurve. Udstillingen af arbejdende kunstnere inklusiv Burberrys kollektion er åben for offentligheden i en uge frem fra nu.

Selve september-kollektionen, som Christopher Bailey har valgt at kalde kollektionen, er meget ’nu’: Silkepyjamas-stilen, blonde kjoler, grove militærstøvler – enkelte peppet op med farvet pyton - og så de velkendte og elskede admiraljakker samt skjorter med flagrende ærmer og krøs i halsen som en hyldest til ’Orlando’.

Novellen af Virginia Wolf, som beskriver en britisk adelsmands forvandling fra mand til kvinde og eventyrlige liv gennem 300 år.  

Er der tale om en anderledes kreativ proces, når der skal designes en kollektion til ’nu’ frem for om seks måneder?
- Nej, ikke på den måde. Dét, som er anderledes denne gang er, at vi skulle tænke alt igennem: Ud over kollektionen var der også hele storytellingen omkring den – hvordan vi skulle fortælle omverdenen om den, producere kollektionen og få den ud i butikkerne. Normalt går vi først i gang med alt det, når modeshowet er overstået. Her skete det hele på en gang som at jonglere med en masse bolde på én gang. Og det har været meget frigørende, siger en tydeligt lettet Christopher Bailey.

Nu vil salgstallene og mediehypen vise om hans beslutning var rigtig i forhold til at forkorte tidsrummet mellem en kollektion bliver vist frem – og til forbrugerne kan få fingrene i det smukke design. Det er i hvert fald én måde at give tøjkæder som Zara og H&M hård konkurrence – de har ofte kollektioner på gaden kun otte uger efter, at de er blevet vist frem på catwalken.

September-kollektionen er til salg allerede nu i København og online – og i resten af verden.

Se billeder fra showet i galleriet:

Burberrys September-kollektion

LÆS OGSÅ: KJOLER | Bier vandt en statuette ved aftenens Emmy Awards – men hvem vandt den røde løber?

Læs mere om: