INTERVIEWS

Eva Kruse: Modebranchen skifter ham og får et mere bæredygtigt fokus

Modebranchen – især de store spillere – har bæredygtighed højt på agendaen. Dette hamskifte er stærkt hjulpet på vej af Kronprinsesse Mary, som har bakket op om arbejdet fra begyndelsen, fortæller Eva Kruse, direktør for Global Fashion Agenda

I dag er det globale topmøde for modebranchen, Copenhagen Fashion Summit, på alles læber fra direktører over ngo’er til ledende modeskikkelser. Men det er kun 10 år siden, det hele begyndte, og bæredygtighed overhovedet ikke var på radaren i modebranchen.

Copenhagen Fashion Summit

Eva Kruse har været direktør lige fra begyndelsen, mens H.K.H. Kronprinsesse Mary har været protektor.

– Copenhagen Fashion Summit blev afholdt første gang i forbindelse med FN’s klimatopmøde COP15 i København i 2009, fordi modebranchen ikke alene er en af verdens største industrier, den er også en af de mest ressourcetunge. Klima, miljø og sociale forhold var dengang ikke højt på agendaen for modeindustrien, men det ønskede vi at lave om på, fortæller Eva Kruse.

Dengang, som i dag, var ambitionen og målgruppen den samme: Politikere, beslutningstagere og ngo’er skulle samles om at få en kollektiv forståelse for, at en systemisk forandring i modebranchen var nødvendig for at skabe en mere bæredygtig fremtid.

– Men dengang skulle vi slå hårdt på tromme for at få folk til at lytte, i dag er det heldigvis anderledes: Det er blevet en af de største forretningstendenser og dét emne, som fylder mest i modebranchen. Det rykkede for alvor i 2016, hvor de førende stemmer og de førende figurer, der tegner scenen, mødte op i København til vores summit, fortæller Eva Kruse, der har set, hvordan bæredygtighed er blevet et hovedtema i modebranchen.

LÆS OGSÅ: 10 grønne leveregler fra Anders Morgenthaler

Bæredygtighed i modebranchen er blevet mainstream

– Generelt er det blevet mere og mere mainstream og mindre akademisk, så nu kan størstedelen af modebranchen relatere til problematikken og forstår, hvorfor det også er god forretningssans. Det er ikke et filantropisk korstog, selv om vi brænder for det. Vi mener, at hvis modebranchen skal overleve, skal den kigge på, hvordan den skal bruge ressourcerne anderledes og gøre godt for planeten – og bundlinjen, siger hun og fortsætter:

– Copenhagen Fashion Summit bliver ikke kun holdt for de få, der har set lyset. Nu er det en forretningstendens – en måde at anskue markedet på, som også brands med en designprofil, fx Stine Goya, Designers Remix og Blanche, forholder sig til. Det er ikke kun noget, som sker i firmaernes maskinrum. Vi forbrugere, der er forelsket i design, behøver ikke at gå på kompromis med også at gøre en forskel.

I dag er Copenhagen Fashion Summit den førende begivenhed i verden for bæredygtig mode.

– Der er ingen konkurrence. Det kan Danmark være stolt af, for vi har et globalt lederskab inden for det her område. Hele verdens modebranche rejser hertil for at orientere sig og sammen sætte niveauet for, hvordan vi taler bæredygtighed og samfundsansvar, siger Eva Kruse.

LÆS OGSÅ: klimadebat: Klimaprofessor Sebastian Mernild gør status

Kronprinsesse Mary bidrager til et mere bæredygtigt fokus

En stor del af æren kan tilskrives H.K.H. Kronprinsesse Mary, fortæller direktør Eva Kruse, for hun har kastet sig helhjertet ind i arbejdet lige fra begyndelsen.

– Kronprinsessen har haft uvurderlig betydning for det arbejde, vi lavede i de første år, hvor vi skulle skabe international gennemslagskraft, hvor der ikke var en stor global agenda. Hun var – og er – et meget stærkt kort. Kronprinsessen er meget mere end en gallionsfigur: Hun har tilegnet sig en så dyb forståelse for modeindustrien og bæredygtighedsområdet. Hun har sat sig så indgående ind i stoffet, læser rapporterne og skriver selv sine taler. Det er ikke blot en kronprinsesse, som udlandet tiltrækkes af. Kronprinsessen er en ambassadør, som kan tale vores sag og er med til at give støtte og et skub fremad, fortæller Eva Kruse og fortsætter:

– Jeg er vildt imponeret over hendes professionalisme, for hun får kastet mange agendaer foran sig på vegne af Danmark. Men hun er usædvanlig intelligent. Jeg kan sagtens selv sidde i fx rundbordssamtaler og tænke ‘okay, en abstrakt kommentar, hvordan kommer man igen på den?’, men så er Kronprinsessen helt med og laver en opsamling af, hvad der bliver talt om. Hun er enestående dygtig – og så er hun i øvrigt i top-3 over topmødets bedste talere. Hver gang. Det er den feedback, vi får fra deltagerne.

LÆS OGSÅ: 5 tips til at shoppe mere bæredygtigt

Hvad er Global Fashion Agenda?

En nonprofit-organisation, som afholder Copenhagen Fashion Summit – det årlige topmøde for verdens ledende aktører inden for modebranchen. Årligt udgiver de også rapporten Pulse of Fashion Industry i samarbejde med Boston Consulting Group og den årlige CEO Agenda, som er branchens egne bud på fokusområder.

De strategiske partnere er Asos, Bestseller, H&M Group, Kering, Li & Fung, Nike, PVH Corp., Sustainable Apparel Coalition og Target.

Læs mere om: