INTERVIEWS

Female Invest: "Kvinder falder bagud, hvis ikke vi investerer"

Female Invest vil vise kvinder, at aktiehandel og investeringer ikke kun er noget, mænd kan finde ud af.

BLÅ BOG: FEMALE INVEST

Emma Due Bitz, Anna- Sophie Hartvigsen, Camilla Falkenberg. Alle partnere i Female Invest, fordi investering og aktiehandel ikke kun er for mænd, og det er de tre kvinder godt i gang med at vise verden. Allerede nu har mere end 20.000 danske kvinder deltaget i deres events, men Female Invest er også godt i gang med at nå ud over landegrænserne. Instagram @femaleinvest

Hvordan og hvornår opstod ideen?
Emma: Jeg har altid godt vidst, at der var noget, der hed inflation, og at jeg tabte mine penge, når de bare stod i banken. Men derfra anede jeg ikke, hvad jeg skulle gøre. Skulle jeg ringe til min bank, hvis jeg ville investere? Fungerede det elektronisk eller fysisk? Mine drengevenner prøvede at forklare mig det hele, men det var, som om de talte på et niveau, jeg ikke helt forstod.
 
Emma: Til sidst besluttede jeg at tage sagen i egen hånd. På det tidspunkt – i 2017 – gik jeg på CBS, og det samme gjorde Anna. Hun blærede sig altid med, hvor mange penge hun havde tjent på at handle aktier. Det var lidt underligt, fordi hun er en pige, men samtidig var det jo supercool. Så til en forelæsning satte jeg mig ved siden af hende og spurgte, om ikke hun havde lyst til at starte Female Invest med mig? I starten troede vi bare, at det skulle være for en lille gruppe kvinder, men vi fandt hurtigt ud af, at der var virkelig mange interesserede kvinder. De vidste bare ikke, hvordan de skulle komme i gang. Og det er jo et kæmpe problem, for på sigt falder kvinder økonomisk bagud, hvis vi ikke vi investerer vores penge i samme omfang, som mænd gør.  
 
 
Hvad vil I gerne opnå med Female Invest?
Camilla: Vores helt store vision er at lukke det ‘gender- investment-gap’, der er lige nu. Og så vil vi gerne nå ud over de danske rammer. Lavpraktisk betyder det, at vi er ved at flytte fokus fra primært at have fysiske events til mere digitalt indhold. Vi arbejder på at tilbyde webinarer og en e-learning-platform, hvor vi filmer alt det, vi  normalt fremlægger til vores events, og lægger det ud online efterfølgende. 
 
Hvornår kunne I mærke, I havde fat i noget?
Anna: Jeg kan tydeligt huske, da vi lancerede vores flagskibsevent her i Danmark, ‘Kvinde, kend din kurs’, hvor vi inden for et par timer blev kontaktet af flere medier. Der fornemmede vi, at ‘okay, der er måske noget her’.
 
Emma: Og nu bliver vores eventbilletter revet væk, som var det billetter til en stor koncert. Vi skilter faktisk ikke med dem på Facebook længere, men kun på hjemmesiden, fordi bookingsystemet ikke kan følge med. Hvem havde troet dét om investering? 
 
Camilla: Vi har også lige vundet verdens største konkurrence for ‘female founders’, der blev arrangeret af smykkefirmaet Cartier. Vi var udvalgt blandt 3.000 kvindelige startups i Europa, og nu har vi altså fået førstepladsen. For mig tydeliggør prisen, at folk forstår konceptet, og det er så fedt. Derudover er vi også kommet på Forbes’ ‘30 under 30’-liste, så et eller andet må vi have fat i. 
 
 
Hvad er jeres største udfordring?
Emma: Det er klart en udfordring, at vi kommer som tre unge kvinder i den her sektor, som er ret konservativ. Da vi startede, var vi 21 og 22 år, og det var altså svært at komme som pige og sige, ‘hey, skal jeg ikke lige fortælle jer lidt om, hvordan I skal gøre det anderledes?’. Det er ikke altid, folk gider lytte til dem, der er meget yngre og ikke har nær så mange års erfaring. I stedet har vi oplevet, at virksomheder så deres snit til at bruge os som gratis arbejdskraft. Så det har taget sin kvinde at bryde igennem på det her marked. Omvendt kunne vi heller aldrig have gjort det uden nogle af de mænd, som har støttet os undervejs.
 
 
Hvilke reaktioner har I fået på jeres projekt?
Anna: Generelt siger folk, at vi formår at tage investering ned på et niveau, hvor alle kan være med. Vi inddrager anekdoter, som er lette at forstå, og gør på den måde investering tilgængeligt. Jeg tror, at meget af vores succes ligger i, at folk kan spejle sig i os tre, og derfor er de mere åbne over for den læring, vi giver dem. 
 
Hvilke karaktertræk har I fået med hjemmefra?
Anna: Vedholdenhed. Jeg har lært, at det betaler sig at arbejde hårdt og ikke give op, når det er svært.
 
Camilla: Målrettethed. Hvis man arbejder hårdt, kan man i princippet få lige det, man vil. Det er både Forbes og Cartier jo et godt eksempel på.
 
Emma: Stædighed. Der er højst sandsynligt ikke andre, der kommer og gør tingene for dig, så du kan lige så godt gøre det selv.  
 
Hvad vil I gerne forandre?
Emma: Vi vil gerne have flere kvinder til at investere og dermed lukke investeringsgappet. Selv om vi sjældent taler om det, påvirker det kvinder meget i løbet af deres liv. 
 
Læs mere om: