Greta Gerwig
INTERVIEWS

Greta Gerwig: En kvinde og hendes mor

Forholdet mellem mødre og døtre er noget helt særligt – symbiotisk, kompliceret, dramatisk og kærlighedsfuldt. Derfor er det det centrale tema i Greta Gerwigs debut som instruktør, ‘Lady Bird’, der har lagt både publikum og anmeldere ned og gjorde Greta Gerwig til den kun femte kvindelige instruktør nogensinde, der er blevet nomineret til en Oscar.

Blå Bog: Greta Gerwig

  • Født 4. august 1983 i Sacramento, Californien.
  • Hun fik sin første filmrolle som skuespiller, mens hun stadig var studerende på Barnard-universitetet i New York. Det var i filmen ‘LOL’, instrueret af Joe Swanberg, som hun senere har indspillet flere film sammen med.
  • Hun har medvirket i bl.a. ‘Greenberg’, ‘Venskab med fryns’ og ‘To Rome With Love’, men fik sit egentlige gennembrud med ‘Frances Ha’ fra 2012, som hun selv havde skrevet manuskriptet til.
  • ‘Lady Bird’ er hendes debut som instruktør, og den gjorde hende til den kun femte kvindelige instruktør nogensinde, der er blevet nomineret til en Oscar.
  • Hun danner par med instruktøren Noah Baumbach, som bl.a. står bag ‘The Squid and the Whale’, ‘Margot at the Wedding’ og ‘While We’re Young’. Han arbejder i øjeblikket på en film med Scarlett Johansson, Adam Driver, Laura Dern og Greta Gerwig i hovedrollerne.
  • ‘Lady Bird’ havde dansk premiere 26. april.

Greta som instruktør

– Jeg ville ønske, jeg var den 50. kvinde, der var blevet nomineret, men vi skal nok nå dertil siger Greta Gerwig om Oscar-nomineringen. Hun vandt ikke den eftertragtede guldmand i år, men har modtaget en lang række andre priser for ’Lady Bird’.

 

Emma Stone sagde det, da hun præsenterede årets Oscar-nominerede instruktører: Fire mænd og Greta Gerwig har skabt deres egne mesterværker.

I et år, hvor kvinderne har trukket de store overskrifter i Hollywood i forbindelse med #metoo og Time’s Up, er der stadig lang vej mod ligestilling i filmbyen, og den 34-årige amerikaner er kun den femte kvindelige instruktør nogensinde – ! – der er blevet nomineret til en Oscar.

Greta Gerwig måtte dog også se sig slået af sin – mandlige – kollega Guillermo del Toro til prisuddelingen. Til gengæld er det værd at glæde sig over, at hans film, ‘Shape of Water’, som også blev kåret som årets bedste film, har en kvinde i den altoverskyggende hovedrolle – ligesom fem ud af de ni nominerede film.

Et særsyn i Hollywood, hvor både blockbustere og prisslugere har (haft) tendens til at være drevet af mænd, mænd, mænd.

Greta Gerwigs ‘Lady Bird’ beviser, at det ikke behøver at være sådan. Filmen om Christine, der længes efter at slippe væk fra Sacramento – som byder på ‘alt for lidt hedonisme’ for den dramatisk anlagte teenager – har ikke bare lagt anmelderne ned og vundet priser på stribe – bl.a. to Golden Globe-statuetter i januar. Den har også begejstret publikum i alle aldre og af alle køn og slog ‘Toy Story 3’ af pinden som den film, der har fået flest glade anmeldelser i træk på det anerkendte site Rotten Tomatoes, hvor brugere kan afgive deres dom over aktuelle film.

LÆS OGSÅ: 5 ting, du skal vide om årets Oscar-nomineringer 

Greta instruerer i gallakjole

Greta Gerwig var selv iført en pink kjole, da hun skulle optage ’prom’-scenerne i ’Lady Bird’, hvor Christine dukker op i lyserødt – ligesom Andie i ’Pretty in Pink’, som er en af de film, der har inspireret instruktøren.

 

Og Emma Stone har ret. Det er et lille mesterværk, Greta Gerwig har lavet. Den debuterende instruktør, som også har skrevet manuskriptet til filmen, fortæller sin historie med sødme, realisme og et knivskarpt øje for forholdet mellem mennesker – uanset om det er kærester, venner eller familiemedlemmer – og den måde, det kan gå fra samhørighed og kærlighed til spydige bemærkninger og afvisninger på et øjeblik.

Særligt Christine, kaldet Lady Bird, og hendes mor, Marion (Laurie Metcalf), har nogle gevaldige op- og nedture, og Greta Gerwig var faktisk tæt på at kalde sin film ‘Mothers and Daughters’, fordi forholdet mellem de to er så centralt i filmen.

– Jeg plejer at sige, at ligegyldigt hvilken kvinde du spørger, hvordan hendes forhold til hendes mor er, vil svaret aldrig være enkelt. Jeg kender masser af film og masser af romaner og masser af teaterstykker om forholdet mellem far og søn – det er ret veldokumenteret! – men der findes ikke nok historier om det komplekse, interessante, smukke, skøre forhold mellem mor og datter, siger instruktøren, da IN møder hende i London.

LÆS OGSÅ: Brødrene Avaz - De iranske brødre, der laver danske film på amerikansk 

Med hovedet i bøgerne

Ligesom Christine er hun vokset op i byen Sacramento i det nordlige Californien – en by, hvis dna ligger langt fra Los Angeles’ glamour og San Franciscos bohemede kunstner-identitet.

– Filmen er personlig, men den er ikke selvbiografisk, slår hun fast.

Mens Christine er udadvendt, lidt rebelsk og har følelserne siddende uden på tøjet – ikke mindst i forholdet til moren – var Greta Gerwig selv en mere stille og ‘pæn’ pige. Som barn forsvandt hun i timevis for at skrive dagbog og historier – ‘de var ikke så sofistikerede’, griner hun – og hun fortæller, at hun allerede dengang var i stand til at ‘se sig selv udefra’, som en figur i et teaterstykke eller en film.

– Jeg vidste, at ‘det her er min barndom’, og jeg vidste, at den ikke ville vare for evigt, husker hun.

Greta og kæresten

Greta Gerwigs kæreste, Noah Baumbach tilbød på et tidspunkt at instruere ’Lady Bird’, men efter lidt betænkningstid sagde Gerwig nej tak og kastede sig selv ud i det.

 

Man får en fornemmelse af, at hun var et klogt barn, måske næsten lidt gammelklog, og der er stadig noget intellektuelt over hende, som hun sidder her i London og taler om sin succesfilm.

Det blonde, korte hår er krøllet på en cool, skødesløs måde, makeuppen er gylden og naturlig, smilet er stort og hvidt, og hun har en smuk blondekjole fra Erdem på. Hun ligner den Hollywood-stjerne, hun er.

Men hun bruger også ord som sammensurium, forudanelse og lakmustest, og hun taler lige så begejstret om den pulitzer-belønnede forfatter Joan Didion og digteren Frank O’Hara som om Madonna og 80’er-ungdomsfilm som ‘Pretty in Pink’.

Da hun blev student, drømte hun ligesom Christine om storbyen, om at ‘være der, hvor det sker’. Hun blev optaget på alle de universiteter, hun havde søgt, for hun havde gode karakterer, men afvist på de skoler, hun helst ville ind på: teater- og filmskolerne.

Så hun læste filosofi på Barnard-universitetet i New York, og da hun var blevet bachelor, søgte hun ind på dramatiker-uddannelsen – men blev afvist igen.

– Jeg har masser af erfaring med afvisninger. Når man er skuespiller, er den største del af ens arbejde at blive afvist. Man bliver udfordret på, hvor meget man egentlig vil det. Jeg synes ikke, man skal forfølge sine drømme, til man bliver skør eller ulykkelig af det, men hvis man opfatter den første afvisning som et tegn på, at man skal finde på noget andet, er den her branche ikke den rigtige, for man kommer til at opleve så mange afvisninger hen ad vejen, siger Greta Gerwig.

Lucas Hedges og Greta Gerwig

Lucas Hedges og Greta Gerwig på settet til ’Lady Bird’. Instruktøren kan godt lide at ’fodre’ sine skuespillere med musik, film, fotos og kunst, som er med til at forme de figurer, de spiller.

 

Mumle-mumle-mumblecore

Det lykkedes hende dog alligevel at komme ind i showbiz ad bagvejen. Hun mødte filminstruktøren Joe Swanberg og indspillede flere film sammen med ham og en fast gruppe af unge aspirerende filmfolk i 00’erne. Med film som ‘LOL’ og ‘Hannah Takes the Stairs’ blev de del af den genre, der kaldes ‘mumblecore’ – film, der tilstræber naturalisme i både dialog og plot, og som regel af lavet på små budgetter.

Køb et abonnement på IN og spar 50 % - KØB HER

Det blev Greta Gerwigs filmskole. Learning by doing.

– Jeg var virkelig heldig at møde de her mennesker og blive en del af den gruppe. Jeg elskede film og filmkunst, men jeg havde ingen anelse om, hvordan man lavede det – det virkede ikke som noget, der var inden for min rækkevidde, husker hun.

– Her fik jeg mulighed for at eksperimentere og prøve mig frem. Vi tog det meget alvorligt, men vi havde også den frihed, det giver, når man føler, at der ikke er nogen, der holder øje med en. Vi var ret langt ude på overdrevet, og det er godt, når man er ung. Vi kunne prøve alt muligt af for at finde ud af, hvad der fungerede. Jeg lærte, hvordan man laver film, fordi alle lavede alt på de her produktioner. Jeg tror ikke, der er noget, der kan erstatte det at få fingrene i bolledejen, siger Greta Gerwig, som stadig har kontakt med den gamle klike og ‘bliver så stolt’, når det går dem godt, som fx instruktøren Barry Jenkins, der skabte sidste års Oscar-vinder ‘Moonlight’.

Greta Gerwig har flere end 25 film og tv-serier på sit skuespiller-cv, og hun havde skrevet en række filmmanuskripter, inden hun skabte historien om Christine. Men hun havde aldrig prøvet at instruere en spillefilm før. Og i lang tid vidste hun ikke, om hun selv ville instruere ‘Lady Bird’.

– Jeg har længe gerne villet instruere, men ikke turdet springe ud i det. Men her fik jeg det sådan ‘hvis du ikke gør det nu, hvornår skal det så være?’ fortæller amerikaneren.

Og den beslutning har hun ikke fortrudt. For arbejdet med ‘Lady Bird’ har været en helt speciel oplevelse.

– Allerede mens vi lavede filmen, kunne jeg mærke, at den var noget særligt. Der var ikke bare en kammeratlig følelse, men en følelse af kærlighed. Jeg elsker det her hold, og vi kom til at stå hinanden meget nær. En af mine assistenter sagde til mig ‘du ved godt, det ikke altid er sådan her, ikke?’ og det ved jeg godt. Jeg har jo lavet film før, og de er ikke altid sådan. Og det er o.k., men at få den type oplevelser er det, man har det her arbejde for, siger Greta Gerwig.

Frances Ha

’Frances Ha’ fra 2012 blev Greta Gerwigs gennembrud. Her spillede hun over for bl.a. Adam Driver.

 

Den perfekte Lady Bird

Hendes ord får yderligere tyngde, da 24-årige Saoirse Ronan, som spiller Christine, braser ind på hotelværelset med en joke om, at ‘nu er interviewet slut’. Greta Gerwig springer op, og de to kvinder kaster sig om halsen på hinanden. De krammer længe, og snakken går. Mens Gerwig bor i New York, har Ronan base i London, så de har ikke set hinanden i et stykke tid.

Lady Bird

Lady Bird og hendes mor, Marion, på genbrugsshopping. Forholdet mellem de to er centralt i filmen.

 

Greta Gerwig havde været på udkig efter sin Lady Bird et stykke tid, da hun og det irske stjerneskud mødtes under filmfestivalen i Toronto i 2015. De satte sig og læste manuskriptet sammen.

– Jeg vidste det med det samme. Hun var Lady Bird, fortæller instruktøren, som var så vild med den unge skuespillerinde, at hun udskød filmoptagelserne et halvt år, fordi Saoirse Ronan spillede teater på Broadway i New York.

Hun var værd at vente på, må konklusionen være, nu hvor både anmeldere og publikum har udnævnt ‘Lady Bird’ til en af årets bedste film.

– Det er jo det, man altid håber på, men man ved ikke, hvilke film der lige rammer noget rigtigt. Jeg tror, at folk er sultne efter historier, der viser det liv, de lever og har levet. Her er det forholdet mellem mor og datter, der er det centrale, og det er et forhold, vi har givet så meget opmærksomhed og øst så meget kærlighed ind i. Saoirse Ronan og Laurie Metcalf gjorde sig så meget umage med både den kærlighed og de konflikter, der er i Christine og Marions forhold, og med at vise, hvordan man nogle gange kan begå de største fejl over for de mennesker, man holder mest af, forklarer Greta Gerwig, før hun overlader stolen til Saoirse Ronan og forsvinder ind ved siden af, hvor en anden gruppe journalister venter på hende.

LÆS OGSÅ: Tom Hanks: Ordets magt