Ivan Grundahl
Foto: Foto og Copenhagenfashionweek.com
INTERVIEWS

INs sidste interview med Ivan Grundahl

Ivan Grundahl var dansk modes “grand old man”, som gennem fire årtier med kompromisløs stædighed holdt fast i sit eget designunivers. Han skabte tøj til kvinder, der ikke er bange for at stikke ud fra mængden.

Fremtiden i modehuset Ivan Grundahl
Oliver Grundahl har efter sin fars død overtaget driften af Ivan Grundahl A/S. Den 43-årige arkitekt har siddet i bestyrelsen i det danske modehus siden 1998.

Fra Oliver Grundahl lyder det, at man ’glæder sig til at præsentere den nye kollektion, spring 2017,’ og at der også fremover vil blive designet kollektioner i Ivan Grundahls navn.

LÆS OGSÅ: BREAKING | Ivan Grundahl fortsætter med ny chefdesigner

Da Freya Dalsjö for et par år siden var nomineret til en talent-pris, fik hun Ivan Grundahl som mentor til sit tøjprojekt. Han var hendes arkitektmors favoritdesigner, og hans “rum til kroppen”, som hun kaldte det, fik stor indflydelse på den unge designers fornemmelse for silhuetter. Så selv om han nidkært nægtede at følge tidens trends, fik han sat sit præg på den nye generation.

Ivan Grundahl var altid eneren. Fra han startede i først den ene sidegade til Strøget i København i 1974, til han flyttede til den næste i 1980 rundt om hjørnet fra Amagertorv og siden åbnede butikker så forskellige steder som Oslo, New York, Beirut og Dubai, skilte han sig ud fra mængden af designere, der er kommet og gået i dansk mode.

Dagen efter sin 65-års fødselsdag midt i maj gik han bort. IN nåede som et af de sidste medier at interviewe ham. Egentlig til vores augustnummer, som markerer INs 30-års fødselsdag – fordi vi ikke kunne lave en jubilæumsudgave af magasinet uden også at hylde et af modebranchens store koryfæer. Og han lagde som sædvanlig ikke fingrene imellem:

– Jeg er ikke specielt modebevidst og har aldrig dyrket at følge trends. På mange måder kan jeg slet ikke lide tøj, medmindre det har kant eller noget andet interessant at byde på. Jeg har i stedet fundet en niche, hvor jeg kan sidde og passe mig selv og lave det, som jeg synes er relevant, sagde han til IN.

Med sine med egne ord ’tyrede han gennem modebladene,’ men det var ikke her, han fik sine input. Han havde ikke meget tilovers for tidens populære maksimalisme, ført an af Gucci-genkomsten.

Han fik i stedet sine ideer fra film, kunst og rejser, ikke mindst til Japan, hvis store klassikere Comme des Garçons og Yohji Yamamoto han altid kunne blive inspireret af.

Derfor var det heller ikke tidens modefarver, man fandt i hans tøj.

– Jeg gør det ikke med vilje, men jeg gør det, som jeg synes er pænt. Så jeg holder mig til min egen palet, selv om den er begrænset til sort, offwhite, kaki og beige – og taupe, når det skal være meget vildt! Ja, og så rødt, men det er for mig også en klassiker og ikke en modefarve, sagde han.

Tidløst udtryk
Tøjet havde også sit eget udtryk, hvor han til den kommende efterårskollektion kombinerede voldsom kabelstrik og primitive bomuldsnederdele med rumænsk håndbroderi og lavede ternede suits af stof, der har en anden stoflighed, fordi det er blevet krøllet. Han satte enkel volumen på frakker og lavede Chaplin-silhuet med stramme jakker til vide bukser for at understrege, at han i virkeligheden var minimalist.

– Jeg betragter mig selv som tidløs. Når jeg går tilbage og ser på de ting, som jeg har designet før, kunne det lige så godt være fra i dag, sagde Ivan Grundahl i sit sidste interview.

LÆS OGSÅ: INTERVIEW | Bodil Jørgensen: "Jeg har fået en chance mere"

Læs mere om: