ADAX
Foto: PR
INTERVIEWS

INTERVIEW | Far-datter-parløb sikrer taskebrandet Adax' succes

Naja Silfen var kun ude i tøjbranchen i kort tid efter sin designuddannelse, så blev hun kaldt hjem til familiefirmaet Adax. Siden har det været et perfekt far-datter-parløb at modernisere det over 30 år gamle taskebrand.

Adax bliver i familien

Naja Silfen er vokset op med duften af læder. Den bredte sig fra kælderen i familiens hus i Roskilde, hvor hendes far havde startet virksomhed op for sine sparepenge i 1982, og når hun fik lov til at komme med ham på fabriksbesøg i Polen, hvor dametaskerne blev fremstillet dengang, blev den kun forstærket. Men at hun som nogle-og-tyve-årig skulle blive medansvarlig for designet af Adax, havde hun ikke drømt om. Hun vidste bare, at hun ville noget kreativt, når hun blev voksen. I dag arbejder hun i en alder af 30 år – kun lidt yngre end firmaet – i tæt samarbejde med sin far, Eugen Silfen, mens hendes storesøster Pia tager sig af markedsføringen – så det bliver i familien.

LÆS OGSÅ: Adax lancerer skokollektion

– Det lå aldrig i luften, at jeg skulle gå ind i Adax efter min uddannelse som designteknolog fra BEC, men efter et år som designassistent hos Gestuz fik jeg tilbud om at få ansvar for vores daværende sub-brand Manii. Jeg var på prøve et år, og derefter besluttede vi, at jeg kunne fortsætte i familiefirmaet, og for tre år siden gik jeg ind i designteamet hos min far og fik lov til at prøve kræfter med en masse spændende tiltag, fortæller Naja Silfen.

Der, hvor Naja Silfens unge gennemslagskraft kan ses, er selvfølgelig i designet, men også i fokus på den del af målgruppen, som er på alder med hende selv og søsteren.
 

Co-design med it-girls
De har i de senere år samarbejdet med designerne Stine Goya, Carin Wester og Soulland, men også indledt designfællesskab med toneangivende bloggere – blandt andre norske Caroline Berg Eriksen og til efteråret tyske Lena Gercke.

– Mediebilledet har ændret sig meget de seneste par år, og bloggerne har fået en central placering, hvor de bringer noget nyt til branchen. Vi bliver udfordret af dem, fordi de tænker anderledes, og selv om de ikke er uddannede designere, er de sindssygt dygtige til det, de laver, så det har været naturligt for os at indgå i disse samarbejder, fortæller Naja Silfen.

– Vi kan være med i denne udvikling, som virkelig bringer os i øjenhøjde med forbrugerne, når vi på den ene side holder fast i vores værdier og knowhow, men samtidig giver plads til det, som bloggerne kan, i kraft af den trend de har skabt, siger hun.

Det er dog hendes helt eget præg, der er sat på skokollektionen, som blev lanceret i foråret, men det var på hendes fars opfordring, at der skulle ske noget nyt. 

En sko til hver søster
Da de er fire piger ud af en søskendeflok på fem, tænkte Naja Silfen på dem og deres forskellighed i look og behov, da hun designede de første modeller, fra sandaler over loafers til korte boots, som bliver produceret i Portugal.

– Min far har et fantastisk drive inden for innovation, og han havde i lang tid snakket om at ville udvikle nye produkter. Jeg fik helt frie hænder, så jeg ikke behøvede at tænke så klassisk og bredt kommercielt som med taskerne, og da jeg gik i gang, tænkte jeg på hver af mine tre søstre – og mig selv. Vi har tænkt os at holde fast i nogle af modellerne fremover, men overraske med materialer og farver. Ligesom vi også gør med taskerne, siger Naja Silfen. 

LÆS OGSÅ: MODE | 30 accessories du må eje, inden du fylder 30 år

nyhedsbrev