Smykker
Mathilde Schmidt
INTERVIEWS

INTERVIEW | Juvelernes skønne håndværkere

Bag hvert et lille smykke står en guldsmed eller designer, hvis unikke arbejde er med til at fuldende vores personlige look. Mød de talentfulde kvinder, som på hver deres måde har været med til at sætte en trend og gøre ægte smykker til en del af moden

Rikke Gransøe, Me & Audrey

Hvad er det vigtigste at kunne som smykkedesigner?

– Det er at stå ved sin egen stil. Jeg synes selv, at jeg er rigtig god til de feminine og fine smykker. Jeg kan godt lide det underspillede, men stadig så smykkerne ser ud af noget. 

Hvad er den største udfordring i faget?

– Der er kommet så mange nye dygtige håndværkere og designere, siden jeg startede for 11 år siden, så det gælder om at skille sig ud. Derfor tager jeg udgangspunkt i, hvad jeg selv kan lide, men skeler selvfølgelig også til, hvad der sker i moden, boligen og kunsten. Og så gælder det om at holde på sine gamle kunder og få nye, så derfor er jeg meget aktiv på de sociale medier.

Hvad tænker du på, når du skaber et nyt smykke?

– Det er altid med udgangspunkt i stenene, perlerne og guldet. Jeg arbejder bedst i gult guld, jeg har prøvet hvidguld, men dels er det svært at arbejde i, og dels inspirerer det mig ikke lige så meget. Nogle gange kan jeg godt have perler og sten liggende i flere år, inden jeg ved, hvordan jeg skal bruge dem. Andre gange er inspirationen der med det samme, hvis en kunde kommer ind og vil have noget specielt, fordi det personlige møde starter en kreativ proces.

Hvad er du mest kendt for?

– At mine smykker er rare at have på og lette at gå med, fordi de er diskrete i deres udtryk. Jeg arbejder meget i doucefarvede diamanter, så ud over de klassiske hvide bruger jeg også sorte, brune, røgfarvede og rødbrune. Jeg har solgt mange ringe med brillanter helt tæt rundt om en større brillant, uden at det har gjort smykket stort og besværligt at have på hånden i hverdagen.

Hvad er dit bedste smykkeråd til kvinder?

– Køb noget, som du synes er fuldstændig fantastisk nu, men også kan se dig selv gå med om 5-10 år. Det er vigtigt ikke at lade sig rive med af, hvad der er smart lige nu, men at vælge de ting, som gør dig personligt glad, fordi det påvirker både dit look og dit humør.

Læs mere om Me & Audrey HER 

LÆS OGSÅ: Jane Kønig: 'Ingen regnede med, jeg blev til noget'
 

Line Hallberg, Line & Jo 

Hvad er det vigtigste at kunne som moderne guldsmed? 

– Det er at kunne kombinere et klassisk kvalitetshåndværk med de nyeste tendenser. Når man kan forene de to sider, kan man skabe edgy og stilrene smykker af den højeste kvalitet. Det har faktisk været vores ambition og vision med Line & Jo fra begyndelsen: at skabe et unikt smykkeunivers på tværs af alder. 

Hvad er den største udfordring i faget?

– Som udlærte guldsmede har Jo og jeg en forpligtelse til at værne om det håndværk, vi mestrer. Vi skaber et smykkeunivers af høj kvalitet – fra design og materialer til fremstilling og salg. For eksempel er alle vores smykker af sterlingsølv eller massivt guld og pyntet med diamanter, safirer og perler. Og kvaliteten fortsætter i vores specialdesignede displays og smykkeæsker. Derfor er det vanvittigt demotiverende, at der findes smykkefirmaer, som bygger deres forretning på at plagiere. Vi kommer aldrig til at forstå, hvordan man kan have moral til at brande sig på andres benhårde arbejde. Heldigvis er der jo en milevid forskel på gennemarbejdede og detaljerede smykker af høj kvalitet og på kopismykker, der er sminkede lig – og den forskel skal fortsat formidles til kunderne. Vi skal passe rigtig godt på den arv og viden, der knytter sig til at være guldsmed. 

Hvad tænker du på, når du skaber et nyt smykkedesign?

– At smykket skal have en berettigelse. Vi lever af at skabe små smukke fortællinger indkapslet i kvalitetssmykker, som kan gå hen og blive til ikoner med tiden. Derfor skal smykket være afstemt og gennemarbejdet – og vigtigst af alt få den pige eller kvinde, der bærer smykket, til at føle sig smuk.

Hvordan har dit fag udviklet sig?

– Jeg er stolt over, at Line & Jo har været med til at gøre ægte smykker moderne og edgy. Hvor en guldsmed før i tiden skabte traditionelle vielsesringe af guld på sit lille støvede værksted i kælderen, er smykker i dag blevet en cool beklædningsgenstand, der følger moden, og en ting, mange piger og kvinder køber til sig selv.

Hvad kan du tilføre en opgave med dit talent? 

– Jeg laver ikke det hele selv, for Jo og jeg har bygget vores firma og forretning sådan op, at vi starter hver for sig, viser den anden, hvad vi laver, og så gør vi hinandens ting færdige. Så jeg taler på begges vegne, når jeg siger, at vi kan kombinere vores håndværksmæssige kunnen med evnen til at opsamle de nyeste tendenser fra verden omkring mig. Fordi jeg mestrer de håndværksmæssige teknikker, kan jeg strække faconerne. På den måde kommer der dybde og en høj detaljerigdom i metallet, og dermed bliver et smykke af ædelmetal et kunstværk i sig selv.  

Har du lavet et smykke, som du er kendt for?

– Vores største succes er hele det look, vi skabte i 2009 med stjerner, rhodineret sølv, asymmetri og fingertip-ringe, som desværre er kopieret af mange andre, og når folk ikke ved bedre, kommer de nemt til at forveksle den gode kvalitet med dårlige designersmykker.

Læs mere om Line & Jo HER 

LÆS OGSÅ: Se redaktionens personlige smykker

Marianne Dulong, 'Marianne Dulong' i samarbejde med Anja Camilla Alajdi

Hvad er det vigtigste at kunne som smykkedesigner?

– At have et tydeligt design-DNA. Dertil en relevant baggrund, så man kender håndværket og design-processen og dermed kan finde de rette materialer og vide, hvad hvert enkelt materiale kan, f.eks. hvilke sten der kan files hvordan, hvordan perler forandrer farver, alt efter hvad de bliver sat sammen med ... Dernæst skal man kunne bruge den erfaring til at sammensætte materialerne, så de klæder hinanden og skaber et smukt hele. Og når alt det er på plads, må man kunne aflæse en kunde og se, hvilke farver, faconer og materialer der passer til den person.

Hvad er den største udfordring?

– At tydeliggøre, at der findes en lang og kompliceret proces bag ethvert håndlavet smykke. Vi bruger kun 18 karat guld og ikke forgyldte dele. Vi bruger også lang tid på den kreative proces, design og pasform, og alt det er naturligvis reflekteret i prisen. Vi skaber smykker, der ikke følger moden, men som kan gives videre til næste generation. I en brug og smid væk- kultur kræver det meget af os at kunne kommunikere, hvad der gør smykker fra os anderledes, og vores ledetråde er det klassiske, det rå og det glamourøse.

Hvordan har faget udviklet sig?

– Gennem de sidste 10 år er der kommet meget stor variation i udbuddet og kvaliteten inden for smykkebranchen, og den er vokset eksplosivt. Vi er faktisk rigtig glade for den udvikling, som betyder, at der i dag er fokus på smykker, i en grad som lige præcis var et af vores mål fra start. Smykker hører med til garderoben i dag. Det fine er, at mange mennesker i dag tager stilling til smykkerne på endnu flere planer, såsom pasform, design, håndværket bag, kvalitet af ædelsten og perler, klædelighed, funktionaliteten i smykket osv. Vores opfattelse er, at kvinder i dag sagtens kan se forskel på, om det her er et køb og smid væk-smykke, eller om det kan holde i generationer. På den måde vil vi gerne sige tak til fx Pandora for at have været med til at gøre Danmark til en smykkenation.

Hvad kan I tilføre en opgave med jeres talent?

– Anja og jeg komplimenterer hinanden enormt godt. Vi har meget stor erfaring med at udvælge sten og perler, der kan noget helt særligt. Det kan være en inklusion, som i princippet gør stenen mindre perfekt, men til gengæld gør den mere interessant. Eller det kan være perler med en helt særlig tone eller en evne til at lyse i mørke. Desuden går jeg meget op i smykkets funktionalitet. Det skal være behageligt at have på. Pasformen er også vigtig, og derfor har vi i 10 år holdt fast i vores personlige smykkekonsultationer, hvor vi tilpasser smykkerne til den enkelte kunde.

Hvad er I mest kendt for?

– Kharisma betyder meget for os begge to. Det er de bedst kendte og mest ikoniske Marianne Dulong-smykker gennem det sidste årti. Øreringene består af en sensuel kurve med en intens, rå overflade, som man sætter sit personlige præg på ved at vælge mellem størrelser og ædelmetaller og ved at tilføre vedhæng. Jeg kan huske, da vi begyndte at lave dem som unika-øreringe i 2005, og den ene af os så en kunde med dem første gang og ringede til den anden: ’Jeg så én oppe hos bageren med øreringen!’, og vi bliver stadig begejstrede, fordi hver kunde bruger dem forskelligt.

Hvad er I mest stolte af?

– I forhold til håndværket bag smykkerne er vi stolte af den høje faglighed blandt vores guldsmede på værkstedet, men vi vil hellere bruge ordet beæret over den anerkendelse, der ligger i, at vi fik opgaven med omforandringen af kronprinsesse Marys rubinsæt, som hun arvede efter dronning Ingrid. Det er 200 år gammelt, og der er så mange design- og håndværksmæssige aftryk fra flere tidsaldre, som gør, at man mærker historiens vingesus meget tydeligt. Det har også været et ret fantastisk forløb at samarbejde med forfatter Nina Hald i forbindelse med bogen ’Eventyrlige rubiner’, hvor hun fulgte vores detaljerede arbejde med rubinsættet meget tæt. Det er altid lærerigt at se sig selv, sit håndværk.

Læs mere om Marianne Dulong HER 

Se smukke smykker fra de danske smykkehåndværkere i galleriet

SHOPPING | Danske smykker