Kunstsalonen - Mette Helena Rasmussen og Anne Aarsland
INTERVIEWS

Kunstsalonen: Kunsten kommer hjem til dig

Kunstsalonen er offentlige udstillinger i private hjem, og med den har Anne Aarsland og Mette Helena Rasmussen skabt et koncept, der både er populært hos kunstnere og publikum. Hidtil har Kunstsalonen kun begået sig i storbyen, men snart rykker den ud af de vante rammer med en salon på Mors. Samtidig er den efterspurgt i både Prag, L.A. og hos et stort, dansk auktionshus.

De kendte dårligt hinanden, da de startede. Faktisk havde de kun lige mødt hinanden. Alligevel besluttede de at starte et stort projekt op sammen. Eller det vil sige – de vidste ikke, hvor stort det ville blive. At det ville få danskere til at køre tværs gennem landet for at ringe på døren i fremmede menneskers hjem, at mange pludselig ville tilbyde at åbne deres hjem til offentlig udstilling, eller at Vogue ville skrive om det, så der efterfølgende ville dumpe en invitation til at udstille på et slot i Prag ind ad døren. Intet af det vidste de dengang. For det var bare et pludseligt indfald, som greb dem begge.

Det var i begyndelsen af 2017, at Anne Aarsland og Mette Helena Rasmussen tilfældigt mødte hinanden. De var begge hyret til et job for den italienske lampeproducent Artemide, og efter en lang arbejdsdag faldt de i snak.
– Det var første gang, vi mødtes. Vi drak hvidvin og hyggede os og kom til at tale om, at det kunne være sjovt at lave en udstilling eller en kunstsalon. Vi syntes begge, at det var en god idé, og så spurgte vi nogle kunstnere, om de ville være med. Og de sagde ja, fortæller Mette Helena Rasmussen og smiler tværs over bordet til Anne Aarsland – hendes makker gennem to år.
– Vi var i et privat hjem, da vi mødtes, og vi kom til at tale om, hvad det kan bruges til. Og lige præcis hjemmet er nerven i det, vi laver med Kunstsalonen – for hvad sker der, når vi træder ind i et privat hjem? Hvad sker der, når der kommer fremmede på besøg? Og hvad sker der med kunsten? Vi ville gerne gøre opmærksom på, hvordan man kan installere kunst i et privat hjem, tilføjer Anne Aarsland.
Så det gjorde de. Flere gange. Og vakte langt mere opmærksomhed med projektet, end de havde forestillet sig. For både publikum og kunstnere tog godt imod ideen.

I 2017 blev Kunstsalonen lanceret, og i december samme år slog de to kvinder dørene op til den første udstilling i Anne Aarslands private hjem på Frederiksberg. Tre måneder senere var de klar med endnu en salon i Mette Helena Rasmussens lejlighed på Amagerbro. Siden er fulgt saloner – og publikum – på Østerbro og i København K og yderligere to er i støbeskeen.
Anne Aarsland er billedkunstner og uddannet i kunsthistorie og visuel kultur fra Københavns Universitet, mens Mette Helena Rasmussen har en master i Fine Arts fra Kunstakademiet, står bag interiørbutikken Retro Villa og fungerer som indretningsekspert og stylist i tv-programmer som ‘Nybyggerne’ og i ‘Go’ Morgen Danmark’. De har begge en kombination af hands-on-erfaring som arbejdende kunstner og med at kuratere kunst og integrere det i private omgivelser med hvad her tilhører af møbler, arvestykker og nips.

I Kunstsalonen har de trukket på inspirationen fra de klassiske salonophænginger og dermed fået plads til mange værker på hver enkelt udstilling, og de trækker samtidig en tråd tilbage til de gamle saloner i Paris, hvor man netop mødtes i private rammer for at dyrke og diskutere kunsten.
– Vi kan begge godt lide tanken om at skabe et miljø som de gamle saloner og bruge private hjem aktivt. Der kommer mange, som gerne vil snakke. For mange virker det mere roligt og trygt end at gå på galleri, siger Anne Aarsland.
For det kan føles meget hårdt at møde kunsten i et nøgent rum, som gallerier ofte er – modsat et hjem, der er fyldt med møbler og indrettet til at opholde sig og slappe af i, tilføjer Mette Helena Rasmussen.

Kunstsalonen - Mette Helena Rasmussen og Anne Aarsland

LÆS OGSÅ: Hemmeligheden bag den perfekte billedvæg

1.000 mennesker på besøg

Ifølge Mette Helena Rasmussen og Anne Aarsland kommer der både kunstnere, kunstsamlere og ‘nye i kunstverden’ til salonerne. En del ‘nye’ er interesserede i at købe kunst for første gang og vil derfor gerne vejledes lidt. Men også for erfarne kunstkendere er salonerne en anledning til i uformelle rammer at nyde og tale med andre om kunsten.
Gennemgående for de besøgende er, at de er ‘meget taknemmelige og ydmyge’, forklarer Anne Aarsland. Fx tager langt de fleste som en refleks skoene af, før de træder over dørtærsklen. For selv om det er en offentlig udstilling, er bevidstheden om, at den foregår i et privat hjem, til stede hos alle. Også selv om mængden af mennesker, der passerer gennem hjemmet, er stor.
– Jeg tror, jeg havde 1.000 mennesker igennem mit hjem på en uge. Jeg kunne godt lide, at hvis jeg gik ud i køkkenet for at lave mig en mad, så sad der nogle derude og snakkede om kunst. På den måde var de besøgende også med til at sætte rammen for udstillingen. Det er et meget generøst projekt, for folk lægger hjem til og siger ja til, at vi må komme og banke en masse huller i deres vægge og hænge billeder op, fortæller Mette Helena Rasmussen.
I dag bliver de to kuratorer jævnligt kontaktet af personer, der tilbyder at lægge hjem til en ny udstilling.
– Det falder jo egentlig fint ind i tiden med deleøkonomi. Vores grænser for, hvad der er privat, har flyttet sig. Vi deler jo rask væk oplevelser på sociale medier, og vi låner både vores hjem og bil ud på Airbnb og andre deletjenester, så hvorfor ikke også låne vores hjem ud til kunsten, siger Mette Helena Rasmussen.
Et vigtigt spor i salonerne er også mødet med lokalområdet, påpeger de begge. Netop derfor tager salonen navn efter det lokalområde, den åbner i – fx Amagersalonen.
– Vi ser os lidt som nomader. Vi møder ny kunst, og kunsten møder nye områder. I Aarhus kom der besøgende fra København, som var taget til Østjylland for at opleve salonen der. Det er fantastisk – at de bruger weekenden på det, siger hun.

Hver salon har også haft en gæsteoptræden. Blandt andre Lone Hørslev har gæstet en salon med digtoplæsning, ligesom EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager holdt åbningstale for Amagersalonen og fortalte om sit forhold til bydelen, som hun har boet i gennem mange år.
– Vi rykker ind med kunst, men kunsten får også noget nyt i mødet med lokalmiljøet, påpeger Mette Helena Rasmussen.

Til august rykker salonen for første gang ud af storbyen, når den åbner i et privat hjem i Nykøbing Mors i forbindelse med Kulturmødet på Mors. Men selv om det nordjyske parcelhus ikke ligner de gamle, højloftede stuer, som tidligere har lagt vægge til udstillingerne, bliver tilgangen den samme.
– Vi skal ikke prøve at få det til at ligne de andre hjem, vi har været i, eller andre hjem end det, det er. Tværtimod. Det er et hjem, som de er flest i Danmark, og derfor bliver det inte-
ressant at rykke kunsten ind i de her omgivelser, siger Anne Aarsland og tilføjer, at de tidligere saloner trods det fælles storbypræg også har været meget forskellige – nogle mere tætpakkede, andre mere lyse, nogle mere moderne, andre igen med flere nipsting eller højere til loftet.
– Det er ikke al kunst, der fungerer godt til salonvægge, og derfor er der nogle kunstnere, vi oftere har med end andre, forklarer Mette Helena Rasmussen.
Med tiden har hun og Anne Aarsland fået opbygget et tæt samarbejde med de kunstnere, der udstiller. Og de forsøger ved hver salon at præsentere et bredt udsnit af kunst.
– Der er så mange kunstnere, der gerne vil være med, og mange kontakter os. Men når vi er så privilegerede, er vi også nødt til at være hårde og vælge stramt. Vi varierer mellem etablerede kunstnere, der er højt prissat, og nye kunstnere, som der måske ikke er så mange, der har hørt om. Vi har begge et skarpt øje for, hvad de nye kan, og det er også sjovt at være med til at spotte nye talenter, siger Mette Helena Rasmussen.

Kunstsalonen - Mette Helena Rasmussen og Anne Aarsland

LÆS OGSÅ: Sådan indretter du dit hjem med farver

Fra udstilling til auktion

Det er lidt mere end to år siden, Anne Aarsland og Mette Helena Rasmussen skålede i hvidvin og søsatte Kunstsalonen. Og det var da også modigt at kaste sig ud i, siger Anne Aarsland. Men det er gået gnidningsfrit, selv om det er benhårdt arbejde at stable salonerne på benene, tilføjer hun.
– Vi holder fast i, at det er et åbent rum, og vi eksperimenterer meget. Vi er også meget åbne over for hinandens ideer, så heldigvis er det ikke sådan, at vi er nødt til at holde fem møder for hver beslutning. Det er lystdrevet, og vi kan stoppe anytime – men vi har virkelig lyst til at fortsætte, siger hun.

Kunstsalonen åbner endnu en udstilling, før den når til Limfjorden i august. I maj er scenen sat på Frederiksberg i en gammel kunstnervilla, der oprindeligt var billedhugger Anne-Marie Carl Nielsen og komponist Emil Telmanyis hjem. I villaen er indbygget atelier med fire meter til loftet og en særlig kunstnerstemning fra en anden tid, som Anne Aarsland og Mette Helena Rasmussen håber at kunne inddrage i udstillingen. Den sjette salon får muligvis et nyt twist.
– Her overvejer vi et samarbejde, hvor vi også kuraterer møbler i samarbejde med lauritz.com til en særauktion. Villaen lægger op til det, forklarer Mette Helena Rasmussen.
Om samarbejdet bliver til noget, ved hun ikke endnu.
– Men vi er blevet spurgt af Lauritz, om vi vil kuratere for dem til deres 20-års jubilæum, tilføjer hun.
Og det kendte auktionshus er ikke det eneste, der har fattet interesse for de to kvinders salonudstillinger.
– Vi er blevet inviteret til L.A. af en kunstinteresseret dansker, der bor derovre, som gerne vil lave en Kunstsalon. Og vi er også blevet inviteret til at lave en udstilling på et slot i Prag. Det skete, efter vi var i tjekkisk Vogue i januar, fortæller Anne Aarsland og tilføjer:
– Men vi ved ikke, hvad der kommer til at ske endnu. Vi er åbne, og vi ser på de nye muligheder. Det er det skønne ved det her koncept, at det er så åbent. Vi har den fordel, at det modsat et klassisk galleri, hvor man har kunstnere ‘i stald’, ikke er forpligtet til at vise så og så meget. Det er lysten, der driver det, og mulighederne, når der opstår nye ideer.

Om Kunstsalonen

Kunstsalonen blev grundlagt i 2017 af billedkunstner Anne Aarsland og tv-vært, butiksejer og indretningsekspert Mette Helena Rasmussen. Salonen skifter navn efter det lokalmiljø, den opstår i. Indtil nu har der været Frederiksbergsalonen, Amagersalonen, Aarhussalonen, Østerbrosalonen og København K-salonen.

Kommende kunstsaloner

Fuglebakkesalonen åbner den 10.-12. maj på Frederiksberg, og den 22.-24. august åbner Mors-salonen i Nykøbing Mors i forbindelse med Kulturmødet Mors.

Læs mere om: