Mads Kornerup: Tilfældighedernes smykkekunst
INTERVIEWS

Mads Kornerup: Tilfældighedernes smykkekunst

Han ville have været fotograf. I stedet skabte Mads Kornerup et smykkebrand, hvis kundeklientel i dag tæller nogle af verdens største designere. Shamballa Jewels er skabt på lige dele tilfældigheder og evnen til at se det positive i det, der sker, selv om det til tider er ved at æde én op.

Blå bog: Mads Kornerup

  • Født i Hellebæk i 1970.
  • Medstifter og ejer af Shamballa Jewels.
  • Gift med stylist Andrea Nielsen, som han har to sønner med.
  • Fotoassistent i New York fra 1993.
  • Åbner yogastudie i København i 2001.
  • Etablerer smykkefirmaet Shamballa Jewels i 2005 sammen med sin bror, Mikkel Kornerup.
  • Åbner flagship-store i København i 2012 og i New York i 2017.

Grand Palais virker guddommelig denne aften. Med udsigt til himlen fra sine store glashvælvinge danner Paris’ ikoniske bygning traditionen tro rammen om Chanels haute couture-show, hvor verdens modenavne er samlet.

LÆS OGSÅ: TREND | Smykker der skaber dit outfit

Året er 2013, og det er første gang, at Mads Kornerup sidder med i det eksklusive selskab. Han er her på baggrund af lige dele tilfældigheder og hans eminente talent for at netværke, der viste sig i 1993, da han begyndte som fotoassistent i New York. Et møde med den tidligere chefredaktør for fransk Vogue Carine Roitfelds assistent år forinden har nu resulteret i, at han er på fornavn med familien Wertheimer, arvingerne til Chanel, der i dag viderefører det hæderkronede modehus med Karl Lagerfeld stilsikkert ved roret.

(Tv.) Shamballa Jewels’ nye flagship-store i New York.

Mads Kornerup kigger på sin kone Andrea, der sidder ved hans side. Champagnens lyksalige bobler kribler i maven, men det er intet imod den følelse, der om lidt strømmer gennem hele hans krop.

En historiefortæller

Himalaya står der over døren til mødelokalet, der fører ind til Mads’ kontor i bygningen i Ny Østergade i København. Det er her, Shamballa Jewels har hovedkontor, værksted og butik. Fra de høje vinduer kan man se direkte over på Café Victor og Nygart, der deler kundeklientel med det danske smykkefirma.

Men her er det noget andet. Østens mystik og filosofi blander sig med den nordiske minimalisme i de hvide herskabslokaler, hvor bedekæder hænger om bordlamperne fra Bestlite, mens en stor guldbelagt Buddha smiler fra vinduskarmen.

– Det er vel nærmere mit klædeskab, siger Mads, da han viser ind i det lille kontor ved siden af mødelokalet Himalaya, hvor smykker fra hans rejser gennem de seneste 20 år ligger på et langbord. På væggen hænger skitser og collager med yogaøvelser, stene og energier, og i hjørnet står en tom hundekurv.

– Vi har aldrig haft en idé om, at vi ville revolutionere mænds forhold til smykker, siger han med hentydning til sin fire år yngre bror Mikkel, som han har grundlagt smykkebrandet sammen med.

– Vores strategi har altid været at besmykke os selv, for hvis vi kan lide det, så er der garanteret også nogle andre, som kan.

(Tv.) Armbånd, 152.000 kr. (Th.) Armring, 185.000 kr. Ring, 69.000 kr.

I oktober åbnede Shamballa Jewels sin første flagship-store i New York, og planen er, at London og Paris skal følge trop. Fanskaren tæller kronprinsesse Mary og store designere som Diane von Furstenberg og Valentino, der alle selv har investere i de kostbare smykker. Filmstjerner er der ikke helt så mange af. De forventer nemlig at få tingene gratis, og derfor har brødrene gennem årene sagt nej til verdensstjerner i musik- og filmbranchen, som andre store brands ellers står i kø for at klæde på. 

– Det er os stadig en gåde, hvad der fangede dem ved vores design, for det er jo nok ikke yogaen, meditationen og filosofien bag. Men det er da en stor anerkendelse, fortæller Mads.

For det er faktisk det, han gør – fortæller. Ivrigt og energisk, som var det første gang, at historien om Shamballa Jewels skal nedfældes, hvilket langtfra er tilfældet.

Derfor kommer det heller ikke som en overraskelse, da han kalder sig selv for en historiefortæller og bærer af de oplevelser, som han gennem årene har haft i Østen. Egentlig ville han have været fotograf for National Geographic. Men i stedet for at fortælle historier gennem billeder fortæller han dem i dag ind i firmaet, hvor ordene ‘love’, ‘wisdom’, ‘compassion’ og ‘joy’ går igen på kontorets vægge, mens butikken i underetagen vækker minder om Aladdins hule med sit varme mørke og gyldne interiør, der gemmer på de dyrebare juveler.

Mads Kornerups 3 råd til en international karriere

Hvis du bor i Danmark, så skal du tage i lufthavnen. Du får ikke international karriere, hvis du ikke er opsat på at sætte dig op i flyveren rigtig mange gange. For folk vil se en person bag brandet.
Vær i stand til at netværke, please folk og være sammen med folk – også selv om det er folk, som man måske ikke har lyst til at være sammen med. For det kan være potentielle kunder.
Tro på, at det, du godt kan lide, findes der også andre, der kan lide. Men det kræver, at man rejser hen og finder dem, hvis man vil have en international karriere.

(Tv.) Armbånd (øverst), 45.700 kr. Armbånd (nederst) 60.500 kr. (Th.) Armbånd med en perle, 13.350 kr. Armbånd med to perler, 15.500 kr. Armbånd (nederst), 82.100 kr.

Købmanden fra Kornerup

Han ville være fotograf, for så kunne han rejse ud og se hele verden. Efter at have afsluttet HF i Gentofte tager Mads til Brasilien for at arbejde som fotoassistent, og derfra tager han videre til smeltedinglen for netværkeri, New York.

– Alt det med smykkerne starter ved en tilfældighed her. For da jeg begynder at arbejde på min egen portefølje som freelancefotograf, skyder jeg en dansk model herhjemme, som jeg iklæder kilovis af indiske slangesølvsmykker, siger han og henter smykkerne, hvor sølvdele bugter sig ind og ud mellem hinanden og får det til at ligne slangeskæl, fra bordet på kontoret.

– Jeg låner dem fra butikken Creol, der dengang lå i Larsbjørnsstræde, og efterfølgende begynder jeg selv at gå med dem.

Slangesølvsmykkerne bliver en dille i 1990’erne, og de får familien Kornerups historiske forretningsgen til at blusse op i Mads. Fra den ene dag til den anden begynder han sit eget lille forretningseventyr, ligesom hans forfædre gjorde det, da de var købmænd i byen Kornerup uden for Roskilde i 1600-tallet.

Han smækker 30.000 kr. på disken i Creol og sælger efterfølgende slangesølvet i New York, hvor det går som varmt brød i pauserne på fotostudiet. Rygterne om, at Mads pusher de populære smykker, breder sig, og en dag optræder en af hans modelkunder i magasinet Mirabella, hvor hendes smykker bliver krediteret Jewelry by Mads Kornerup. 

– Jeg havde set mit navn før i Seventeen Magazine og andre blade, men det her var første gang, at jeg så det i forbindelse med smykker, og det fik mig til at overveje, om det måske i stedet var det, jeg skulle.

Det er det. I løbet af kort tid tjener han mere i sine pauser end bag kameraet. Shamballa bliver et registreret varemærke inspireret af et buddhistisk fællesskab ved Santa Fe i Mexico, hvor Mads begynder at købe smykkerne fra. Ved en tilfældighed åbner han sin

første butik i det parisiske Marais-kvarter, med en pytonslange i et terrarie i gulvet. I 1995 rykker slangen sammen med resten af butikken til New York, hvor udhulede træstammer fungerer som smykkemontrer, mens ambient musik fylder det tempellignende lokale, der skal vise sig at indeholde mere mystik end først tiltænkt.


Karl Lagerfeld til Chanels haute couture-show i 2013, hvor han brød sin egen sorte og hvide dresscode med et grønt armbånd fra Shamballa Jewels. Shamballa Jewels fanskare tæller store designere som Valentino, Viktor & Rolf og Diane von Furstenberg samt andre celebre navne som Jay-Z, Michael Jordan, Carine Roitfeld og kronprinsesse Mary.

Ramt af en tordenkile

– Der skulle være en slange i gulvet, for det var der i vores logo dengang. Og det er faktisk Bobby, som hænger deroppe om halsen på Gwyneth Paltrow, fortæller Mads og kigger op på det store fotografi på væggen, der er skudt af hans gamle fotokollega Marc Høm.

– Men logoet lignede altså mere en sammenfoldet lort, så efter en brainstorm fandt vi frem til at bruge den dobbelte tordenkile, som blev lavet til en stor skulptur, der kunne stå uden for butikken.

Tordenkilen tiltrækker New Yorks munke, der begynder at strømme ind i den lille butik med bøger om buddhisme. Det vækker Mads’ interesse og sender ham på hans første tur til Katmandu i 1996, hvor han får øjnene op for tordenkilens symbol på energien i universet.

Giv et abonnement i julegave - vælg mellem 17 forskellige blade og magasiner - KØB HER

Allerede i Paris har han forsøgt sig med en smykkekollektion, som han med ny inspiration fra Katmandu begynder at raffinere og forfine. Kollektionen udvikler sig fra sølv til guld, og fra 2001 ‘kører det’ med hans egne ord.

– Smykkerne bliver solgt i både Japan og USA, men så rammer 11. september, og folk stopper øjeblikkeligt med at bruge penge på dyre ting.

Da kalenderen viser februar året efter, er omsætningen stadig lig nul. Huslejen har ædt økonomien, og Andrea vil hjem til København. Butikken lukker, og slangen Bobby bliver adopteret af en sød, gammel forfatterinde.

– Men inden alt det her sker, har Jay-Z været inde i butikken for at få lavet et smykke, der skal ændre hans image og gøre ham mere yogi-zen-agtigt, fortæller Mads og trækker på smilebåndet ved mindet om rapmusikerens besøg.

– Jeg tænkte ikke så meget over det dengang, da jeg jo satsede på guldkollektionen, men det smykke skulle vise sig at ændre alt.

LÆS OGSÅ: Brødrene Avaz - De iranske brødre, der laver danske film på amerikansk

Royale hundestræk

To et halvt år efter sidder Mads på gulvet i et 350 m2 tomt yogastudie i Pilestræde. Den store plan om et studie drevet af 10 yogalærere, mens han selv brugte tid på smykkerne, er brast, selv om faste og prominente kunder som kronprinsesse Mary laver hundestræk på måtterne.

– Jeg havde tabt fokus og brugt alt min tid på at drive studiet, fortæller Mads om den dag, hvor han drejede nøglen om og sad i det tomme lokale sammen med sin bror Mikkel, som havde sin egen it-virksomhed og derfor havde hjulpet med at sætte teknikken op i studiet.

– Jeg spurgte Mikkel, om han ikke kunne tænke sig at hjælpe med smykkerne igen, ligesom han kort gjorde det i New York, og det ville han gerne. Vi havde ikke nogen idé om, hvor vi skulle hen eller hvordan og hvorledes. Men siden Katmandu har jeg altid troet på universets energier, og at det, der kommer, er det, som skal komme.

Sammen genskaber de smykkefirmaet under navnet Shamballa Jewels i et baglokale hos smykkedesigneren Julie Sandlau, og efter en smykkemesse i Las Vegas begynder ordrerne igen at tikke ind.

Kollektionen mangler dog noget og dette ‘noget’ finder de i det gamle armbånd, som Mads lavede til Jay-Z og sig selv i 2001. Det er flettet med kinesisk makramé-teknik og med stene forsynet med stjernetegn, initialer og diamanter, som fanger juveler Ulrik Hartmanns øje, da han ser en artikel om brødrene i Berlingske.

Det bliver starten på et vellykket samarbejde i 2007, hvor Shamballa Jewels på to år sælger for flere millioner kroner i juvelerbutikken Hartmann’s, indtil krisen sætter ind.

– Det gav os egentlig bare en mulighed for at rejse ud, fortæller Mads om tiden efter, hvor han og Mikkel sørger for at sidde de rigtige steder i verden som på Hotel Costes i Paris, hvor de skaber opmærksomhed som reklamesøjler for smykkerne. Deres pop-up-butik i Paris fører til, at Mads instruerer Carine Roitfeld i yoga på hendes kontor og bliver en Vogue-darling, hvilket åbner dørene til den eksklusive franske butik Colette.

– Den første uge, vi ligger i Colette, sælger vi et armbånd til 50.000 euro, og jeg tror ikke, at de har solgt noget så dyrt før, fortæller Mads om butikken, hvor Karl Lagerfeld dengang udelukkende shoppede.

– Jeg vidste, at hvis jeg kunne få Karl Lagerfeld til at gå med Shamballa Jewels, så var min lykke gjort. På det tidspunkt går han kun med smykker fra Chrome Hearts og i sort og hvidt tøj. Men jeg ved, at han kender til smykkerne, for Carine Roitfeld har introduceret dem for ham, da de laver ‘The Little Black Jacket’-bogen. Så hver gang, at jeg ser ham de efterfølgende år, spørger jeg ham, om der ikke er plads til et af vores armbånd på hans arm.

Det ændrer dog ikke Lagerfelds smykkepræferencer. I stedet laver Mads fire armbånd i designerens størrelse, som han lægger ned i Colette. De er sorte, men ét skiller sig særligt ud med grønne colombianske smaragder. Der går 14 dage, så er de solgt.

Kannibaliseringen

De efterfølgende år handler alt om makramé-armbåndene, indtil kannibaliseringen, som Mads kalder det, sætter ind i 2010. Kopisagerne begynder at rulle i medierne, hvor Shamballa Jewels bliver kopieret af flere andre brands.

– Kopi-armbåndene begynder at blive givet ud til B-skuespillere i L.A., hvilket er stik imod vores strategi. Det medvirker til, at kineserne begynder at kopiere dem i vores navn, hvilket halverer vores omsætning på et år.

Til gengæld giver det Shamballa Jewels en markedsføring, som de ikke kunne have købt sig til. ‘Shamballa bracelet’ er på det tidspunkt det mest googlede ord, når det gælder smykker, og hvor andre måske ville se en katastrofe i at blive kopieret så voldsomt, ser de to brødre i stedet mulighederne.

For alt det, som sker, sker som bekendt, som det skal. De flytter deres fokus væk fra armbåndene og begynder i stedet at relancere de gamle smykker og videreudvikle på de eksisterende, hvilket driver deres forretning videre.

– Men der vil altid være plads til et Shamballa-armbånd, lyder det fra Mads, der håber, at det med tiden vil blive ligesom et Cartier Love Bracelet.

– Shamballa skal dog have lov til at vokse til det, det har lyst til at blive. Vores kollektioner har gennem årene udviklet sig, i takt med at vores kunder har haft forskellige behov og spurgt på dem. Fx fik Mary lavet sit armbånd med en pink kugle om til et armbånd med kæde, som i dag er blevet til vores Royal Bracelet.

Og Shamballa Jewels vokser. Sammen med Mads. Butikken i New York blev en realitet i oktober, og flere er på vej. Et nyt hus på Ibiza er ved at blive bygget, så han sammen med Andrea og deres yngste søn, Storm, kan rykke teltpælene op fra København næste år og starte på et nyt kapitel. For Mads vil fortsat skabe historier. Ligesom han allerede har gjort det.

Farve på modekongen

Showet i Grand Palais er slut. I vanlig stil kommer Karl Lagerfeld gående ned gennem salen for at vinke tak til hele verdens modeelite, der netop i dette øjeblik er samlet under det spektakulære glasloft.

Stilen er klassisk Lagerfeld: stram, holdt i sort og hvid med cowboystøvler, hvid krave, solbriller og det hvide hår kæmmet tilbage i en hestehale. Smilet breder sig i hans ansigt, mens han hejser sin arm i vejret. Den sorte blazer glider tilbage på armen og lader et smykke komme til syne. De grønne smaragder funkler i rampelyset, mens han modtager et stående bifald fra publikum. For Lagerfeld er det forventet. For Mads er det alt.

Køb 6 nr. af IN og få en DAY taske med - kun 348 kr. SPAR 63%