dansk-mode-simone-schmidt-adrian
Foto: Petra Kleis
INTERVIEWS

MODE | Dansk modes næste store designer – Simone Schmidt Adrian

Hvem kommer til at designe det tøj, du kommer til at have på i fremtiden? Den 29-årige designstuderende, Simone Schmidt Adrian, er danske modes næste generation, da hendes dygtighed, æstetik, og visioner går ud over det sædvandlige. Her kan du læse om Simone og blive klogere på hendes design-dna og visioner for fremtiden.

Simone Schmidt Adrian

Mode kan på én og samme tid være funktionel og udforskende, moderne og forudseende. Det beviser 29-årige Simone Schmidt Adrian, der stadig er under uddannelse på Kunstakademiets Designskole. Hun gør det feminine råt, så det passer til kvinden anno 2017. Derfor viser blandt andet italiensk Vogue tøj, der har hendes navn siddende i nakken. 

Du går stadig på designskole, så du har ikke en kæmpe portefølje at tale ud fra, men hvordan blev din bachelorkollektion til?
Jeg arbejdede ud fra nogle problemstillinger om femininitet, krops- og skønhedsidealer. Det blev meget feminint, farverigt og dekorativt, og jeg fokuserede på tekstilteknikker som strik, broderi og laserskæring.

Hvordan?
Jeg tog nogle stereotype feminine elementer, fx undertøj, korsager, blonder og net, som jeg fortolkede i blandt andet laserskåret plast. Jeg arbejdede både med en tynd organza (silkelignende stof, red.), der er transparent, så man kan se huden og kroppens former, og med neopren, som man kan lave spændende silhuetter med. Det skulle ikke boble over og blive for sukkersødt. Der skulle være lidt kant og noget råt, som mikset af tekstiler kunne give.

Hvordan vil du beskrive din design-dna?
Den er stadig under udvikling, for jeg vil gerne prøve noget forskelligt af på mit studium. Jeg har både det sorte og det dystre og noget, der gerne må sprudle og skrige lidt. Men generelt arbejder jeg meget konceptuelt, og det skal samtidig kunne fungere. Tøj skal have en funktion. Det er i hvert fald dér, hvor mode adskiller sig fra kunst, synes jeg.

LÆS OGSÅ: MODE | Det skal du holde øje med til foråret

Det lyder også klogt i et forretningsperspektiv. Går du op i, om dine designs har et kommercielt sigte?
Ja. Jeg vil gerne kombinere en æstetik og en fantasi med forretning i mine designs. Jeg vil jo gerne leve af det i fremtiden.

Når du er færdiguddannet til sommer, hvad skal du så?
Jeg vil rigtig gerne arbejde i udlandet. Jeg er lige kommet hjem fra praktik i Paris, hvor jeg arbejdede for designeren Léa Peckre. Det er en ret lille virksomhed, men den spirer, så det var superspændende, og jeg fik nogle gode arbejdsopgaver, en erfaring med og indsigt i, hvordan man driver modeforretning. Det vil jeg gerne have mere af. Léa har supergode kontakter, og hun vil gerne hjælpe mig med at finde noget. Men på længere sigt vil jeg da gerne starte mit eget med nogle andre. Jeg behøver ikke være frontfigur.

Altså et designkollektiv a la Vetements?
Ja.

Hvorfor det?
Jeg synes, det er sjovere at samarbejde. Jeg vil gerne have, at det bliver mere kollektivt. Det handler om, at mode ikke er envejskommunikation, og det er spændende at udforske den sammen, dele viden og kommunikere med andre om den, for når man gør det, så føler jeg, at designet bliver bedre. Man bliver udfordret, og man tænker hele tiden, om man kunne gøre det på en anden måde – og en bedre måde.

LÆS OGSÅ: 5 store tendenser fra den københavnske modeuge

 

Læs mere om: