Noona Smith-Petersen
INTERVIEWS

Noona Smith-Petersen: Sådan fik jeg en karriere i modebranchen

‘Lær hurtigt – du begynder i morgen’. Med de ord satte selveste Giorgio Armani for 35 år siden skub i Noona Smith-Petersens karriere. Siden da har danskeren skabt en enestående karriere i PR for sig selv. Hun har arbejdet med bl.a. Valentino og Calvin Klein, er på fornavn med Vogues Anna Wintour, og Tom Ford er så god en ven, at det er ham, der har fundet på navnet til hendes virksomhed.

Du har ikke nødvendigvis hørt hendes navn før – men du kender hende alligevel på en måde. Eller i hvert fald hendes arbejde: fra Valentinos blodrøde og ikoniske jubilæumsfejring i Colosseums oplyste buer til modehistorier, legender og fester, der er gået over i historiebøgerne.

Danske Noona Smith-Petersen bevæger sig i kulissen og trækker i det imponerende netværk, hun har opbygget over de sidste tre årtier. Derfor er hun – på trods af sine 35 år i modebranchen – stadig en velbevaret hemmelighed for de fleste herhjemme.

Læs også: Designer Anine Bing: "Hvis det føles rigtigt, så bare gør det"

Selv i toppen af den danske modebranche er det kun en lille, eksklusiv skare, der er tæt på hende. Ikke fordi hun er utilnærmelig – for hun er alt andet end. Næ, Noona Smith-Petersen greb for 35 år siden en chance, rykkede fra Danmark og opbyggede en imponerende pr-karriere, hvor hun har arbejdet side om side med de allertungeste herrer i den internationale modebranche: Calvin Klein, Giorgio Armani, Valentino, dengang i 90’erne og 00’erne, da de selv stod bag deres egne brands og var i deres velmagtsdage.

Noona Smith-Petersens livsrejse har fulgt en bane, der kun sjældent har ført hende hjem mod danske breddegrader. Men nu sidder vi sammen i hendes ungdoms København. Og taler om livet, rejserne, minderne og de erfaringer, man får, når man arbejder med de bedste af de bedste.

– Jeg beskriver tit mig selv som vintage, griner Noona Smith-Petersen med sin karakteristiske, hæse og klangfulde stemme.

Hun blev født i Izmir i Tyrkiet, da faren – der arbejdede for  Sadolin & Holmblad – var udstationeret der. Hendes danske far og italienske mor tog hende og broren med til Danmark, da hun var syv år, og en ny verden åbenbarede sig i barndomshjemmene i Vedbæk og Rungsted.

– Det var et kæmpe kulturelt skifte. Vi var fremmede, der var mørkt og koldt, de andre børn var dus med lærerne, og vi forstod det slet ikke, siger hun.

Men i sin ungdom og efter endt eksamen på Rungsted Gymnasium ramlede hun ind i modebranchen med butiksjob i i henholdsvis Magasin, hvor hun solgte trenchcoats, og i den smarte butik New York, hvor der var bananasplit-bar, og personalet stod på rulleskøjter. Et år inde i sine studier på Handelshøjskolen tog hun til Italien for at mødes med en bekendt fra Paris, der havde inviteret.

– Hvorfor ikke? siger hun og fortsætter:

– Jeg forestillede mig, at jeg skulle opleve mit mødrende Italien, som jeg jo ikke kendte så godt, bo hos noget familie i Milano, rejse lidt rundt og komme hjem og fortsætte mine studier.

Hun kom aldrig rigtig tilbage til Danmark. For under en middag i Italien mødte hun en kvinde, der lavede pr for Giorgio Armani.

– Jeg synes, du skal komme herned og arbejde for mig, sagde hun til Noona Smith-Petersen.

Og så rykkede den unge dansker til Milano.

Noona Smith-Petersen

Noona Smith-Petersen startede karrieren hos Giorgio Armani.

En imponeret modekonge

Hun var dårlig til sit arbejde, fortæller hun og griner igen. For hun kunne ikke finde ud af at skrive på skrivemaskine, og det flød med papirer over det hele.

– Det var lidt som en film, det var helt forfærdeligt. Så jeg vidste jo godt, at det ikke ville gå. Og efter en måned opsagde hun mig, fordi hun ikke havde tid til at oplære mig. Til gengæld manglede de en i den nye Giorgio Armani-butik, så det tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne prøve, forklarer hun.

En fredag eftermiddag kom Signor Armani ind i butikken og var imponeret over, hvor godt hun solgte. Han bad hende om at møde op på hans kontor den følgende mandag.

– Jeg leder efter en, der lærer hurtigt, og som kan lave international pr for mig. Lær hurtigt, for du begynder i morgen, sagde Armani til den unge Noona, og det blev den egentlige begyndelse på en rejse og et samarbejde med en af modebranchens mest kendte mænd. En rejse, der varede otte år.

– Det var de mest magiske år i Armanis historie. Vi åbnede butik på Place Vendôme i Paris, i Düsseldorf og i New York, vi lavede look til film som ‘Goodfellas’ og med Scorsese. Alle stjernerne var der. Jeg lærte så meget, fortæller hun.

LÆS OGSÅ: Christan og Alice Stadil: Vi er sammen mod hele verden

Toppen af poppen

Men Noona Smith-Petersen indså – efter hun havde fået et ‘smukt’ tilbud fra Valentino, som hun siger – at hun efter otte år hos Armani skulle videre for at lære nye ting.

– Og pludselig er det en helt ny verden af haute couture i Paris og Rom og Valentinos 35-års jubilæum med Elizabeth Taylor, siger hun.

Med andre ord bevægede Noona Smith-Petersen sig op i de aller-aller-aller-øverste lag. Og der har hun befundet sig siden. Efterfølgende med 11 års tæt samarbejde med Calvin Klein, der ‘var de bedste år af mit liv’.

– Jeg har været meget, meget heldig at arbejde tæt sammen med nogle af de dygtigste designere i verden. Det er der ikke mange pr-folk, der gør i dag. Med Calvin rejste jeg til Tokyo, til Seoul med Kate Moss og Christy Turlington, og når journalisterne dengang ikke ville komme til New York for at se et modeshow, delte vi udgifterne til deres flybilletter med Donna Karan og de andre designere, beretter hun.

Da Calvin Klein besluttede sig for at sælge livsværket videre, stoppede hun også. Det var tid. Både til forandring for hende selv og til, at mærket kunne komme videre med ny ledelse.

To børn og to år hos Tod’s Group senere blev hun selvstændig og startede Smith-Petersen PR, et navn som hendes gode ven designeren Tom Ford fandt på.

– Og når han kommer med sådan et forslag, siger man bare ja, siger hun og griner.

Hun lejede et kontor i den bygning, hvor hun selv bor i Milano –og på italiensk vis har en stor del af familien samlet: hendes mands bror og svigerinde bor ovenpå, og svigerfamilien allerøverst. Hendes egen bror bor i samme opgang som deres forældre i en anden del af den italienske modeby.

Noona Smith-Petersen stod for Valentinos ikoniske 45-års jubilæum i Colosseum i Rom – ‘mamma mia, det var smukt’, siger hun – Puccis 60-års jubilæum og var en afgørende del af, at Valentino blev ved med at være en succes, da de to ukendte designere Maria Grazia Chiuri og Pierpaolo Piccioli overtog den kreative styring med Valentino i 2008.

– Ingen kendte dem, ingen troede på dem, og jeg måtte vitterligt stå på Place Vendôme i Paris og hive redaktører med for at se tøjet, siger hun og smiler.

– Men de lavede jo fantastiske ting, og jeg rejste rundt med dem og introducerede dem for Anna, Linda, Cathy og Suzy, fortæller danskeren, der er på fornavn med Wintour, Wells, Horyn og Menkes – branchens mest legendariske redaktører.

– Jeg er altid gået ekstremt meget op i de personlige relationer, de er mit allervigtigste værktøj. Jeg lærer mine ansatte, at de skal droppe mails og i stedet invitere folk på kaffe, på frokost og skabe personlige bånd. Jeg savner dengang, hvor det bare var sådan – hvor man tog Michelle Pfeiffer med på restaurant, fordi hun var sulten og skulle spise aftensmad, og Armani var gået, og nogen jo skulle sørge for, at hun fik mad. I dag kommer stjernerne med bodyguards, influencerne bliver de nye designere, og det hele er meget anderledes, forklarer Noona Smith-Petersen.

Forkælede designere

Selv om hun har arbejdet med de helt store navne, har hun også arbejdet hårdt for at give tilbage til de mindre, nye designnavne i Italien og hjælpe dem frem i verden.

– Og det er helt fantastisk. Men man glemmer, at de store huse i dag er grundlagt af designere, der knoklede i årevis. Giorgio, Calvin og Valentino arbejdede i 40 til 60 år på at skabe deres navne. Nutidens designere tror, de kan lande på forsiden af Vogue, året efter de er færdiguddannede, siger hun.

– Jeg blev oplært i en helt fantastisk tid, og vi vidste ikke engang, at vi var heldige. Vi troede bare, det var sådan, det var. Omvendt var det også nogle hårde år i 90’erne og 00’erne. Jeg græd hver dag. Alle græd hver dag og troede, det var sådan, mode skulle være, siger hun, uden helt at uddybe, om tårerne skyldtes hårde arbejdsvilkår eller store mode-egoer – eller måske begge dele.

– Den ville aldrig gå den dag i dag, heldigvis, skynder hun sig at tilføje.

På spørgsmålet om, hvordan hendes liv mon havde set ud, hvis ikke hun var taget til Italien for at ‘rejse lidt rundt’ som helt ung, bliver hun stille. Tænker sig om.

– Jeg tror, at jeg var rejst ud i verden under alle omstændigheder. Jeg er internationalt anlagt og ret rastløs, hvilket ikke har været omkostningsfrit. Jeg elsker Danmark, men er jo vokset op i et internationalt miljø. Jeg var sikkert blevet draget af New York eller London og var taget derhen. Men havde jeg arbejdet med mode? Det ved jeg faktisk ikke.

LÆS OGSÅ: Miss Dotty - en moderne kjolesalon

Blå bog: Noona Smith-Petersen

  • Født i Tyrkiet 15. april 1962. Hun har en dansk far og en italiensk mor.
  • Hun begyndte i modebranchen ved et tilfælde, først som ekspedient i butikker, derefter som pr-chef for først Giorgio Armani og siden Calvin Klein, Valentino og Tod’s.
  • I dag har hun sit eget pr-bureau og arbejder stadig sammen med verdens største modehuse. I oktober var hun en del af den jury, der uddelte årets Magasin Fashion Prize.
  • Hun er bosat i Milano og har været gift med Enrico i 25 år. Sammen har de to sønner på 19 og 20 år.

Læs mere om: