Sally-Singer_Den-digitale-modeverden
INTERVIEWS

Vogue’s Sally Singer: Tips til at navigere i den digitale tidsalder

Sociale medier har forandret modeverdenen. Vi kan alle være kritikere, modeller og glam-guruer, hvis vi vil. Det gør det til en fryd at være modejournalist i den digitale tidsalder, mener Sally Singer, Creative Digital Director på amerikansk Vogue, som her stiller skarpt på udviklingen og giver sine tip til at navigere i den nye modeverden.

Hendes butik er en konto på Instagram

I går drak jeg te med en upcoming-designer – en ung kvinde, som har opbygget et lille modefirma i sit hjem i Brooklyn, der specialiserer sig i kvalitetsovertøj og beklædningsdele i blødt, modulært design.

Hendes tøj er minimalistisk, klædeligt, lokalt produceret og færdiggjort i hånden – måske den direkte modsætning til de iøjnefaldende, ‘glam leisure’ og ‘kærlighedsbarn mellem det nye Gucci og gamle Givenchy’-tilbud, som fodrer den moderne selfiekultur.

LÆS OGSÅ: Er du afhængig af din mobiltelefon?

Hendes tøj lader til først at blive vakt rigtigt til live, når det bliver båret. Med andre ord: Det skal prøves på.

Eller måske ikke. Hendes butik er en konto på Instagram. Hendes næste modeshow finder sted under en udenlandsk modeuge, hvis repræsentanter kontaktede hende pga. Instagram og via Instagram.

I stedet for at bruge sine få, dyrebare dollar på et dyrt pr-bureau eller på et showroom har hun skrevet kontrakt med et ‘audience development’-bureau. Hendes design ser måske tidløse ud, men hendes forretning er helt igennem digital.

Hvordan har moden ændret sig i internettets og de sociale mediers tidsalder? Hvordan er den uforandret?

sally_singer_

Vi køber ind på vores mobiltelefoner midt om natten via platforme, der ikke er udviklet til detailhandel. Vi ser på verden og på det tøj, den bærer i dette øjeblik og i alle øjeblikke. Vi har adgang her og nu til de situationer, der udspiller sig bag kulisserne i modeverdenen, og som vi ikke engang vidste var situationer, hvis det ikke havde været, fordi en iPhone havde optaget det.

LÆS OGSÅ: Er du der, hvor du skal være? Stil dig selv de her 15 karriere-spørgsmål, og få svaret!

Vi kan alle være kritikere, arkivarer, modeller og ‘glam’-guruer eller det hele på én gang. Det er muligt, at vi designer de samme ting og går i de samme ting. Vores stil har måske slet ikke ændret sig en tøddel, men måden, hvorpå vi skaber og forbruger mode, kan ikke undgå at være anderledes.

Går du stadig rundt med kontanter på dig? Sikkert ikke.

Et landskab af teknologi og iværksætteri

Jeg arbejder med modemedier, og jeg står for den kreative ledelse af hjemmeside, video og sociale medie-platforme for et magasin, som er en del af den amerikanske kulturarv.

Det er mit ansvar at navigere rundt i det brede og lettere forræderiske landskab af teknologisk udvikling, iværksætterpåfund og endeløs snak om ‘scale’, ‘engagement’ og andre af tidens buzzwords.

Det er spændende, fordi hurtig strategisk tænkning altid er sjovt – især hvis man holder af både puslespil og spil, hvor tilfældighed råder.

LÆS OGSÅ: 8 daglige ritualer, der hjælper dig af med stress

Det er også en stor fornøjelse at være i stand til at fortælle et væld af historier i så mange forskellige formater – GIFs, Instagram-historier, cinemagraphs, videoer, tekstbilleder, fotoserier, podcasts, diasshows – og af forskellig længde.

Hvis man elsker narrativer, hvilket jeg gør, er det en fryd at være modejournalist i den digitale tidsalder: Man kan sige det, man har at sige, med så mange eller få ord eller billeder eller motion graphics, man har behov for. Og man kan tale skarpt og direkte til det publikum, som er mest interesseret i at høre, hvad man har at sige.

Har jeg nogle tip?

Vær direkte, leg med det, vær lige så nicheagtig, som du har lyst.

Tænk globalt, bliv ved med at være nysgerrig og lyt til de reaktioner, du får. Ikke fordi du skal ændre det, du poster, men lyt, fordi du kan få inspiration til at dykke dybere ned i stoffet eller få øjnene åbnet endnu mere op, hvilket aldrig er en dårlig ting.

Men vigtigst af alt: Vær klar over, hvem du er, når du står over for en enorm forandring. Hvilket bringer mig tilbage til min unge designerven.

LÆS OGSÅ: Her er løsningen på din smartphone-afhængighed

Ideelt set vil hun i de kommende år forstå sine kunders behov uden at blive tynget kreativt af deres ‘nede på jorden’-forventninger. Ideelt set vil hun give sine kunder det sidste blændende nye, uanset hvor og hvornår de skal bruge det.

Det er det, som er vores alle sammens opgave i den digitale tidsalder: At forblive os selv på standhaftig vis, mens vi stadig er fuldt ud i sync med vores tidsalder. Men er det egentlig ikke også præcis sådan, man definerer mode?

LÆS OGSÅ: Sådan lærer du alt på en måned

Læs mere om: