Brug din irritation konstruktivt
Foto: AOP
SMART LIVING

4 tips til at bruge din irritation konstruktivt

Irritation er ikke en følelse, du bare skal prøve at slippe af med hurtigst muligt. Hvis du tør at se den i øjnene og analysere den, kan du bruge den til at opnå dine mål og drømme – og give slip på frustrationer over ting, du alligevel ikke kan ændre

Kan du huske, hvornår du sidst blev irriteret? Sikkert – for de fleste kender til den ubehagelige følelse, som kan udløses af mange forskellige situationer.

Vi kan fx blive irriterede, når vi ikke får det, vi gerne vil, ikke bliver hørt, bliver talt ned til eller føler, at andre ikke tager hensyn og har respekt for os. Vi kan også blive irriterede på mennesker, vi slet ikke kender – politikere, der opfører sig dårligt i vores øjne.

Og så kan vi blive irriterede på os selv, hvis vi har en oplevelse af, at der er noget, vi ikke formår. Måske skal vi samle et Ikea-skab, men kan ikke finde ud af det. Eller vi begår fejl eller dummer os.

– Hvis man ikke har et sundt selvværd, er det lettere at blive irriteret og falde i en offerrolle. Når det sker, kan man hurtigt føle, at noget er uretfærdigt, og irriteres over, at andre kommer lettere til tingene end en selv. Fx hvis andre tør noget, man ikke selv tør, siger psyko- og parterapeut Anne-Dorthe Davidsen og peger på, at der kan være mange andre årsager til irritation end lavt selvværd. 

– Man kan blive mere irriteret, hvis man er meget bekymret, presset eller stresset, sover dårligt, har lavt blodsukker på grund af sult, er udmattet eller syg. Ofte kan personlige kriser som følge af dødsfald, fyringer eller skilsmisse gøre én mere irritabel, siger psykoterapeuten.

LÆS OGSÅ: Sådan undgår du julestress

Når irritation bliver til motivation

Irritation regnes for at være en medfødt følelse. Hver gang et lille barn er ved at bevæge sig til et nyt udviklingstrin, fx fra at kravle til at gå, prøver det igen og igen og oplever irritation og græder, når det ikke lykkes.

I stedet for at se på irritation som en ubehagelig følelse, man hurtigst muligt skal af med, kan det ifølge Anne-Dorthe Davidsen være en hjælp at se på følelsens funktion, for irritation kan være en stor drivkraft i vores liv, der hjælper os videre i vores udvikling – ligesom for det lille barn.

At få et mere konstruktivt forhold til irritation handler først og fremmest om at blive bevidst om, at man er irriteret. Dernæst handler det om at acceptere følelsen, for ellers kan du ikke ændre den.

Hvis du ofte bliver irriteret og i mange sammenhænge, er der grund til at kigge indad. Hvorfor bliver du det – handler det om, at du er stresset, ikke får sovet, er blevet fyret eller på anden måde er i krise? Du får måske øje på, at du er generelt utilfreds.

– Nogle gange kan det skyldes, at man er dårlig til dække sine egne behov, men hele tiden gør noget for andre. Du er nødt til selv at sørge for at få dine behov opfyldt, siger Anne-Dorthe Davidsen.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Sådan bruger du din irritation konstruktivt

1. Se på dine muligheder
Når du bliver irriteret på dig selv over, at du ikke evner at gøre noget bestemt, som andre kan, så se på, om du i virkeligheden sætter en begrænsning for dig selv. Spørg dig selv, om det er noget, du kan gøre noget ved – om du fx skal lære noget, eller om du ikke kan gøre noget ved det og så hellere må acceptere det og give slip.

2. Arbejd med dine overbevisninger
Du kan lære at forholde dig anderledes til din irritation ved at tage dine overbevisninger op til revision. Måske har du nogle overbevisninger om, hvordan man skal opføre sig, hvor det irriterer dig, at andre opfører sig på en anden måde, som du har lært er forkert i din barndom. I dag er du voksen, og tingene har ændret sig, så måske kan du se, at det kan være anderledes. Hvordan ville det være, hvis du gav dig selv lov til at give lidt mere slip på de krav, du stiller til andre og dig selv? Kan det tænkes, at du stiller for høje krav til dig selv?

3. Sæt dig selv først
Lær at sætte grænser og sætte dig i respekt. Gå efter at få opfyldt dine egne behov.

4. Tag konflikterne
Når du mærker irritation og ved, at det er, fordi andre overskrider dine grænser, så meld ud og vov at tage en eventuel konflikt.

Læs mere om: