6 ferievaner, du skal tage med på jobbet
SMART LIVING

6 gode ferievaner, du skal tage med ind i hverdagen

Ferie er sundt for dig. Så hvorfor give slip på alle de ting, der giver dig en mental afkobling?

Kontoret kalder efter en lang sommerferie, og selv om det på mange måder kan være rart at vænne tilbage til hverdagen, er der noget sørgmodigt over, hvor hurtigt ens ferie-zen slipper op, når mailboksen åbnes igen.

Du behøver dog ikke vinke helt farvel til ferievanerne. Faktisk kan det være gavnligt at tage de bedste ferievaner med tilbage på arbejdspladsen og til hverdagen. Ferie er nemlig med til at modvirke stress.

LÆS OGSÅ: Forebyg stress - 10 kilder til stress

Her er 6 gode ferievaner, du bør tage med på arbejde

Den gode ferievane: Dovne morgener

Tag den med ind i hverdagen: Hvor du i sommerferien havde tid til at nyde morgenmaden og et par kopper kaffe, inden du overhovedet var kommet ud af badekåben, skal du nu holde fast i enderne på en hektisk hverdagsmorgen med praktiske gøremål. Men du kunne overveje at sætte vækkeuret lidt tidligere og give dig selv en halv time til at nyde en kop kaffe og et par kapitler af en god bog. Prøv også at forberede alt, du kan, inden du går i seng – om det så er madpakker eller at lægge tøj frem. Alle de små ting er med til at give dig mere stille-tid om morgenen.

Den gode ferievane: Vær offline

Tag den med ind i hverdagen: Forhåbentlig kunne du holde dig fra indbakken, da du var på ferie. For mails er noget af det, der kan stresse mest. Du kan naturligvis ikke gå helt offline, når du vender tilbage til kontoret, men måske kan du tage et kig på dine mailvaner. Kan du nøjes med at tjekke mails i særligt udvalgte intervaller i løbet af dagen? Kan du holde mailen lukket uden for arbejdstiden og i stedet lave en aftale med dine kollegaer om, at de sender dig en sms, hvis der er en sag, der haster?

Den gode ferievane: Tid til mere

Tag den med ind i hverdagen: I 2009 undersøgte en række canadiske forskere, hvordan de ferieaktiviteter, man normalt forbinder med ferie, påvirkede 900 advokaters stressniveau. Det viste sig, at badeture, sejlsport og tenniskampe havde en yderst positiv påvirkning på stressniveauet. Så husk på nogle af de gode minder fra ferien, og tag på en strandtur i ny og næ efter arbejde.

LÆS OGSÅ: 10 madvarer, der kan nedsætte følelsen af stress

Den gode ferievane: Spontanitet

Tag den med ind i hverdagen: Lav en aftale med en veninde om at mødes til et glas fyraftensvin. I dag. Eller sig til din kæreste, at I skal spise en pizza i parken. I dag. Aftaler behøver ikke altid planlægges, og en spontan aftale i hverdagen er bestemt med til at få feriestemningen til at holde meget længere.

Den gode ferievane: Mere søvn

Tag den med ind i hverdagen: Ferien er typisk forbundet med at have tid til at sove længe. Det har man (desværre) ikke altid i hverdagen, så de ekstra timer må hentes et andet sted. Måske kan du gå tidligere i seng, eller få plads til en lille lur, når arbejdsdagen er omme.

Den gode ferievane: Forkæl dig selv

Tag den med ind i hverdagen: Hvad er der galt med en god cocktail på en tirsdag? Husk at gøre nogle af de små ting, der er med til at give dig overskud og som lige sørger for, at dagene ikke går i ét med hinanden.

LÆS OGSÅ: Derfor tager du på, når du er stresset

Læs mere om: