Stress håndtering
SMART LIVING

8 daglige ritualer, der hjælper dig med at håndtere stress

Det er primært arbejdet der gør os danskere stressede. Konfronter din stress ved at indføre disse ritualer til din hverdag.

Stress er en folkesygdom som mange danskere rammes af hver dag. Stress forringer vores livskvalitet og kan i værste tilfælde gå hen og blive farligt. Derfor er det vigtigt at konfrontere stressen inden den tager overhånd.

Ritualerne er vejledende, da det selvfølgelig gælder om at finde de metoder der passer dig og din hverdag bedst.

LÆS OGSÅ: 15 karriere-spørgsmål, du bør stille dig selv 

Konfronter din stress, ved hjælp af disse 8 ritualer.

1. Din morgenrutine: Start din morgen med et par dybe vejrtrækninger. De kan laves i sengen, foran morgenkaffen eller hvor du foretrækker det, så længe du har ro og fred til at gøre det. Sæt derefter noget afslappende musik på eller læs noget der inspirerer dig eller gør dig i godt humør – på den måde starter du din dag med noget positivt. Hvis du har tid til at meditere, så prøv at gør det til en del af din morgenrutine - det behøver ikke tage mere end 10 minutter, prøv evt. meditation via appen Headspace.

2. Dit mål: Giv din dag et mål som du vil prøve at nå i løbet af dagen. Det behøver ikke være store mål. Et mål kan f.eks. være at være fokuseret under et møde, forbedre din holdning til et arbejdsproblem, forholde dig positivt til noget eller noget helt andet.

3. Check-in: Brug nogle minutter på lige at lande ved dit skrivebord. Tag (igen) et par dybe vejrtrækninger inden du lader information og distraktion strømme din vej.

4. To-do listen: Lav en to-do liste for hvad du skal nå for dagen. Kategoriser listen, så du har overblik over hvad du skal kaste dig over først. Er der én ting på listen, som har stået der længe og som du har undgået? Lav den først, og få den ud af ’systemet’, så den ikke ligger og spøger i baghovedet. Prøv også at hold din kalender åben i en halv time 2 gange om ugen, det tillader dig at være kreativ eller have ekstra tid til et andet projekt.

Køb et abonnement på IN og spar 50 % - KØB HER

5. Frokost: Du har sikkert en begrænset frokostpause, så brug pausen fornuftigt. Stop op og mærk efter, hvordan du har det. Er du øm eller træt af at have siddet foran computeren, så husk at bevæg dig lidt i din pause. Stræk ud, tag nogle dybe vejrtrækninger, gå en tur eller noget andet der får løsnet din krop. Vær desuden opmærksom på, hvad du spiser til frokost. En tung frokost af for meget forarbejdet eller sukkerholdigt mad vil gøre dig træt. Hvorimod en sund og fiberrig frokost vil fylde din krop med energi, og holde dig mæt længe. Husk også, at pause er lig med pause. Så giv dig selv lov til at lukke ned for mails, møder eller arbejdssnak under frokosten.

6. Gå-væk-stress: Den sidste del af dagen kan være hård, særligt hvis to-do listen langt fra er færdig. Hvis du kan mærke stressen komme snigende, så stop op et øjeblik. Hør noget dejlig musik, tag nogle dybe vejrtrækninger eller gå en kort tur. Gør det der får dig ned i gear, så du kan gå videre med dit arbejde, og levere noget af kvalitet.

7. Afrunding: Inden du smutter hjem så kast et blik på din to-do liste. Giv dig selv et klap på skulderen for de opgaver du fik ordnet og vær ikke for hård mod dig selv, hvis der er noget du ikke nåede. Der er (heldigvis) også en dag i morgen. For de modige – prøv at tage et kig på den opgave du har undgået. Se frygten i øjnene og tag igen en dyb indånding. Kan du mon få opgaven ud af verden i morgen?

8. Afslut din dag i stilhed: Det kan være svært at få arbejde og hverdag til at hænge sammen - derfor er det vigtigt, at du tager kontrol. Om du tager arbejdet med dig hjem er dit kald men prøv så vidt muligt, at holde arbejde og fritid adskilt. Så kan du bedre holde fri med god samvittighed. Tag dig tid til at planlægge din næste dag, for på den måde at kunne få en mere overskuelig mindre hektisk hverdag. 

Kilde Forbes

LÆS OGSÅ: 6 gode ferievaner, du skal tage med ind i hverdagen