Bekymrer du dig også på ferien?
Foto: AOP
SMART LIVING

Bekymrer du dig også på ferien?

Tager du også hverdagens bekymringer med på ferie, så få ekspertens råd til, hvordan du slipper dem.

Ferie skulle gerne være ensbetydende med masser af begejstring og glæde ved at komme væk fra hverdagen for at slappe af, få energi og nye indtryk. Men for mange af os bliver begejstringen desværre overskygget af bekymringer både før og under ferien, hvilket selvsagt giver skår i ferieglæden.

Ifølge en ny undersøgelse fortaget af Booking.com, siger en ud af fem danskere (19 procent), at de ikke er fri for bekymringer på de første 24 timer af ferien, da hverdagens bekymringer holder dem fra helt at kunne slappe af. Knap 10 procent af de adspurgte danskere i undersøgelsen er enten stressede på ferien eller tænker hele tiden på, at ferien snart slutter, og hverdagen melder sig igen.

Hverdagens bekymringer holder altså mange af os fra at slappe helt af, når vi først har pakket kufferten ud på vores feriedestination. Og det er en skam, når nu ferien gerne skulle være et pusterum for os, hvor vi har tid til os selv, hinanden og alt det, som vi ikke har tid til eller får prioriteret i hverdagen.

Hører du også til en af de mange danskere, som ikke kan slippe hverdagens bekymringer, når kalenderen nærmer sig ferie? Så giver parterapeaut Martin Østergaard dig her en forklaring på, hvad det kan skyldes, samt gode råd til, hvordan du forebygger og håndterer bekymringerne på ferien.

Hvorfor har vi svært ved at slappe af, når vi tager på ferie?

– Tja, det kan faktisk komme så langt, at nogen kommer mindre afslappede hjem fra ferien, end da de tog afsted. F.eks. kan mange småbørnsmødre have svært ved at falde ned på en ferie. Dels er der børnene, som hun måske synes, at hun har hovedansvaret for og den største arbejdsbyrde med, og da hun er sammen med dem på ferien, stiger arbejdspresset her i forhold til hverdagen. Måske er hendes mand god til at hjælpe, men hvis han ofte spørger, hvad han skal gøre, kan det også stresse hende, fordi hun føler sig som den, der leder og fordeler ’arbejdet’ i familien, fortæller Martin Østergaard og fortsætter:

– Hvis denne kvinde samtidig er presset på jobbet med mange arbejdsopgaver, dårligt arbejdsklima og usikkerhed i ansættelsen, så er hun under yderligere pres. Og hvis hun også har udfordringer med sin mand, fordi hun ikke føler sig set, hørt eller forstået - og han modsat trækker sig væk eller eksploderer, når hun har bombet ham med stikpiller længe nok - ja, så har vi et helt klassisk eksempel på en person, som ikke når at nyde ferien, fordi der ganske enkelt var en alt for stor indre ubalance inden ferien, for meget ’arbejde’ i løbet af ferien og ikke tilstrækkeligt med glæde, ro og reel kontakt mellem dem, der er sammen på ferie. Og bedre bliver det ikke, hvis man har flere problemer oveni – f.eks. med eget helbred, sygdom i familien eller en udfordret økonomi.

Hvad kan vi gøre før ferien for, at vi slapper bedre af på ferien?

– Det er godt at planlægge ferier sådan, at de varer mindst to uger i sammenhæng. Alene den første uge kan snildt gå med at vænne sig til at være på ferie, før man får lagt presset fra sig og kommer helt ned i gear. Jo mere, man synker ned i feriens lavere tempo, jo længere tid tager det at komme op i stressede omdrejninger igen. Jo længere strækker den gode og mere sorgfri stemning fra ferien sig ind i hverdagen, når man er hjemme igen, lyder det fra Martin Østergaard, der tilføjer:

– Og så er det generelt godt ikke at have for mange planer i løbet af en feriedag, hvis man kan mærke, at det ikke føles som ferie, men mere som pligt til at få oplevet og udrettet noget. Og godt er det også at splitte lidt op, hvis den ene er hurtigt ude af fjerene og gerne vil løbe eller cykle en lang tur, mens den anden måske har mere lyst til at tøffe rundt i morgenkåbe i timevis.

LÆS OGSÅ: Gode råd før ferien - planlæg dine arbejdsopgaver

Hvad kan vi gøre på ferien for at slippe bekymringerne?

– Selvfølgelig er det en god idé at lægge de sociale medier og arbejdsmailen lidt fra sig, men lad være med at gøre det til et dogme og et projekt, så det ender med at føles ufrit. Hvis du for alvor vil slippe bekymringerne, skal du foretage dig noget fysisk, som distraherer din tankevirksomhed. Det kan være at sove, dase i solen, elske, læse en bog, se en film, lytte til musik eller at løbe, cykle, svømme eller dyrke en anden fysisk yndlingsaktivitet. Du kan også tage på oplevelse i naturen eller den nærmeste by, fortæller Martin Østergaard inden, at han afslutter med et sidste råd:

– Og hvis bekymringerne dukker op, så lad være med at bebrejde dig selv, at du ikke kan slippe dem. Sig pænt goddag til bekymringerne og skub dem så venligt lidt til side og fortsæt med det, du var i gang med – at slappe af. Det er nemmere at slappe af, hvis man tillader sig selv at være bekymret over noget, der reelt er bekymrende.

Giv et abonnement i julegave - vælg mellem 17 forskellige blade og magasiner - KØB HER