SMART LIVING

De mest brudte nytårsforsætter – er dit på listen?

Er nytårsforsætter til for at blive brudt? Noget kunne tyde på det, hvis man ser på listen over dem, der sjældent bliver indfriet - og det er helt okay.

Kan du holde dit nytårsforsæt?

De blev skrevet ned med gode intentioner, mens du soleklart så for dig, hvordan du i det kommende år ville få pænere lår, sundere hud og langt mere overskud, fordi du skippede fastfooden og lagde smøgerne på hylden – for slet ikke at tale om de mængder af alkohol, som du så nemt som ingenting reducerede til et minimum. Du gjorde det af et godt hjerte og troede inderligt på det. Sidste år.

LÆS OGSÅ: Her er de mest populære nytårsforsætter - og et par alternativer

Men med et nyt år foran dig er de mange – og sikkert også rigtig gode – nytårsforsætter måske blevet til én stor omgang dårlig samvittighed, fordi du allerede har en nagende fornemmelse af, at sandsynligheden for, at de bliver indfriet, er ligeså lille og slap som din rygrad. For hvis de virkelig var så vigtige for dig, så var de nok blevet til noget alle de andre år, hvor de også stod på din liste.

Så hvad siger det om dine nytårsforsætter? At de er umulige at overholde? Noget kunne i hvert fald tyde på, at de er for stor en mundfuld for dig i den form, som du havde tænkt dem.

Skal de derfor give dig succesoplevelser i stedet for skuffelser, så skulle du måske prøve med færre nytårsforsætter og dele dem op i mindre og mere overkommelige mundfulde. Rom blev ikke bygget på en dag, og det samme bliver dit overnaturlige super-jeg heller ikke. Og ved du hvad? Det er måske også helt okay, for er det i virkeligheden lidelserne og afsavnet værd?

De mest brudte nytårsforsætter - er dit på listen?

Hvis du har lavet nytårsforsæt i år, står et eller flere af dem måske på denne liste over de mest brudte forsæt. Tag et kig på listen og husk på, at det er helt okay, hvis du også - som så mange andre - har brudt dit nytårsforsæt.

Nytårsforsæt: Stoppe med at ryge

Ja, okay. Rygning er ikke godt for noget. Men det kan være hyggeligt at stå der ud på de sene nattetimer og have lange dybe samtaler gennem en smøg eller to. Ryger du flere pakker om dagen, kunne et fortsæt derfor være kun at ryge i festlige lag. På den måde bliver hver dag jo også en fest…

LÆS OGSÅ: Sådan holder ud dit nytårsforsæt

Nytårsforsæt: Dyrke mere motion

Det kræver overmenneskelige kræfter at nå fra 0 til 100 på et splitsekund. Tro derfor ikke, at du kommer til at løbe tre gange om ugen eller dyrke yoga hver morgen, hvis motion ikke har været en fast del af din hverdag indtil nu. En kaffe to go med frisk luft i kinderne fremfor en cafétur med din veninde kan også kategoriseres som motion.

Nytårsforsæt: Skippe fastfooden

Hvorfor skippe noget, der smager himmelsk, fordi det har allieret sig med friture og mayonnaise? Forbudt er altid ekstra tillokkende – specielt når du i et svageligt øjeblik med tømmermænd kun kan tænke på farven gul og et stort M. Prøv i stedet at reducere antallet af ture på Den Gyldne Måge i stedet for helt at banlyse dem

Nytårsforsæt: Drikke mindre alkohol

Du skal nok tage dit alkoholforbrug op til revision, hvis du ligger i fosterstilling flere gange om måneden ovenpå en gedigen druktur, men du behøver langt fra lægge låg på det. Lidt, men ofte, fremfor store mængder nu og da, er langt bedre for din krop og har også sundhedsmæssige fordele. Så hellere et glas vin til maden i hverdagen end to flasker lørdag aften.

LÆS OGSÅ: Det er særligt skamfuldt for kvinder at drikke

Hvorfor bryder man sit nytårsforsæt?

Der kan være mange årsager til, at vi bryder vores nytårsforsæt. Her er de årsager, de fleste oplever.

Det var for overambitiøst
Du ville gerne holde op med at ryge, men at gå fra en pakke cigaretter om dagen til ingenting er altså hård kost, selv om man har en vilje af stål. Måske havde det været bedre at trappe ned langsomt.

Du havde egentlig ikke lyst til at gennemføre det
Hvis du synes, at et stykke hjemmebagt kage sammen med familien er noget af det hyggeligste, er det en dum idé at starte året med et forsæt om nul sukker. Så går du jo glip af nogle af de stunder, du nyder allermest.

LÆS OGSÅ: 7 grunde til, at du tager på når du er stresset

Du fortalte for mange mennesker om dit nytårsforsæt
I mange tilfælde kan det være en god idé at involvere dine nærmeste i dine forsætter, så de kan bakke dig op. Men faktisk kan det også være en ulempe, hvis alle fra dine kollegaer til din nabo og din tandlæge kender dit forsæt. Det kan nemlig virke utroligt demotiverende, hvis du ikke kan indfri ambitionerne. Så bliver du pinlig over for dine omgivelser og kan have svært ved at sadle om - selv hvis du falder i de dårlige vaner igen.

Vigtigt at huske om nytårsforsæt

Hvis du falder tilbage i de dårlige vaner og ikke kan holde dit nytårsforsæt, behøver du ikke vente til næste år, før du prøver igen. Hvem siger, at man kun må ændre sine vaner ved årsskiftet? Tænk over dit forsæt, og justér omfanget, hvis det blev for overambitiøst. Og så starter du bare forfra i morgen.

LÆS OGSÅ: Lyver du om, hvor sund du er?

Læs mere om: