AOP
SMART LIVING

Deprimeret efter ferien? Få psykologens bedste råd

Gruer du også for at skulle tilbage på pinden? Så er du langt fra alene. En ny undersøgelse viser nemlig, at hele 4 ud af 10 af de danske kvinder, har følt sig trist eller deprimeret efter ferien. Læs her, hvordan du undgår the summer blues.

Sommerferien står for de flestes vedkommende på ren afslapning og hyggeligt samvær med venner og familie. Der er tid til at koble af og komme helt ned i gear, så man kan møde på arbejde igen, fyldt med overskud og god energi.

Virker dette glansbillede langt fra din egen virkelighed? Så er du bestemt ikke alene. En ny undersøgelse, foretaget af rejsesiden Momondo, viser nemlig at hele 37 % af de danske kvinder føler sig "triste, nedtrykte eller deprimerede", når ferien lakker mod enden, og hverdagen kalder igen. 

LÆS OGSÅ: 3 tip til hvordan du undgår feriemareridtet

Ryd skrivebordet før ferien

Psykolog Ulla Dyrløv understreger vigtigheden af at komme igennem stakken af opgaver, før man trækker stikket ud og holder ferie.

”Det handler meget om, hvordan tiden er op til ferien. Det er utroligt vigtigt, at man får lukket arbejdsopgaverne ned, så man ikke kommer tilbage til en hel bunke af opgaver, der ligger på skrivebordet og venter.”

Også feriens længde har stor betydning for, hvor let overgangen bliver fra arbejde til ferie, da det kan tage lidt tid fra vi får sommerferie, til vi rent psykisk kan slippe arbejdet.

"Hvis man har rigtig meget at se til op til ferien, tager det endnu længere tid at koble af. Hvis man har kørt på et højt niveau, kan der sagtens gå nogle uger, før man kan komme helt ned i gear. Det samme gælder for børn. Derfor kan den første tid i sommerferien være svær, når hele familien er samlet," fortæller hun.

Start blidt ud

Efter nogle uger med ren afslapning under solen, kan det være en meget hård forandring for de fleste, at skulle tilbage til hverdagens mange udfordringer. Derfor anbefaler Ulla Dyrløv, at man gør opstarten så nænsom som mulig, og eventuelt starter op midt på ugen, i stedet for at møde ind mandag morgen.

"Det er en rigtig god idé at starte ud med en kortere uge på arbejdet. Så er der kortere tid til weekenden, og på den måde får man en blidere start. Det er også en god idé at planlægge den første uge efter ferien på forhånd, blandt andet i forhold til indkøb. Sørg for, at der er købt ind, og ha’ færdigretter klar i fryseren. På den måde bliver overgangen fra ferie til hverdag ikke så voldsom. Det vigtigste er en god planlægning og struktur," fortæller hun. 

For de fleste, er afslapning noget man forsøger at finde tid til i weekender og ferier. Men psykolog Ulla Dyrløv opfordrer til, at man også i hverdagen husker at være god ved sig selv, slappe af og ikke har alt for mange aftaler i kalenderen.

"Undgå at have for mange planer, så der ikke er for mange ting på skemaet. Det er desuden utroligt vigtigt, at man husker at slappe af i hverdagen. Afslapning hører ikke kun ferier til.", slutter Ulla Dyrløv.
 


 

LÆS OGSÅ: 6 tegn på at du shopper med følelserne