SMART LIVING

Her er de mest populære nytårsforsætter - og et par alternativer

Vægttab, rygestop og mere motion. Hvilke populære nytårsforsætter står på din liste? Og kunne du overveje at skifte dem ud med et par alternativer?

Nytårsfortsæt 2020

Når året går på hæld, har du chancen for at starte på en frisk. Ligesom mange andre har du måske allerede gjort dig tanker om et nytårsforsæt eller to for at komme godt fra start i det nye år. Sandsynligheden for, at dine forsætter matcher nogle af de mest populære, der går igen år efter år, er overvejende stor – måske fordi, de er svære at overholde og derfor bliver skrevet på listen igen og igen?

Uanset hvad, så se her, om dit nytårsforsæt er på listen over de mest populære – og bliv inspireret til et par alternativer, som måske er lettere at komme i hus med og som i den sidste ende kan gøre dit år endnu bedre. De fleste nytårsforsætter holder nemlig ikke længere end et par uger ind i januar. Få gode tips til at holde fast i de gode vaner i vores guide til at holde dit nytårsforsæt her.

De 10 mest populære nytårsforsætter

  • Vægttab
  • Mere motion
  • Rygestop
  • Få en kæreste
  • Drik mindre alkohol
  • Arbejde mindre
  • Stoppe neglebidning
  • Se familien noget mere
  • Stoppe med at bande
  • Drikke mindre kaffe

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du i gang med fitness

Hvorfor er det en god idé at have et alternativt nytårsforsæt?

De klassiske nytårsforsæt er helt sikkert motiveret af de bedste intentioner. Men hverdagen kan ofte få bugt med dem, og så ryger man tilbage i sine dårlig vaner - og bliver måske tynget af dårlig samvittighed over, at man ikke var bedre til at holde sine nytårsforsæt. Især hvis man har valgt et af de mest brudte nytårsforsætter.

Det kræver, at man er målrettet og beslutsom, hvis man skal holde sit nytårsforsæt, og derfor er det en god idé at lave et nytårsforsæt, som er realitisk.

Hvis man ved, at man ikke kommer til at gå i fitnesscenteret tre gange om ugen, er det et dårligt forsæt. Ligesom en 'kold tyrker' kan være svært at overholde, når det gælder rygning, hvis man er storryger. I stedet kan det være en idé at lave et nytårsforsæt om gå et par ture i naturen hver uge og trappe ned på cigaretterne. Så kan man justere sine forsæt i løbet af foråret og måske på den måde opnår succes med det oprindelig mål: at gå i fitness flere gange om ugen og stoppe med at ryge.

De alternative nytårsforsætter kan også være små påmindelser til en bedre hverdag med mere ro og overskud.

10 alternative nytårsforsætter

  • Jeg vil grine og smile mere og gøre hver dag sjov
  • Jeg vil sige 'ja' til mere
  • Jeg vil danse mere – i sengen, på køkkengulvet eller ude
  • Jeg vil blive bedre til at forkæle mig selv
  • Jeg vil blive bedre til at forkæle mine nærmeste
  • Jeg vil udleve en af mine drømme
  • Jeg vil give slip på en ængstelse
  • Jeg vil blive bedre til at sige 'pyt'
  • Jeg vil lære at trække vejret og være i nuet
  • Jeg vil fokusere på det positive hver dag

Hvor stammer nytårsforsætter fra?

Traditionen med nytårsforsæt går tilbage til Babylonien for 4.000 år siden. Dengang handlede nytårsforsæt om at levere lånte redskaber tilbage. I antikkens Rom lovede folk ofte at være gode ved andre mennesker, og løfterne blev udskiftet med bønner og faste, da kristendommen vandt indpas. I vores tid handler nytårsforsæt typisk om personlig forbedring og personlige mål.

LÆS OGSÅ: Sådan holder du dit nytårsforsæt