Sådan får du altid forkælet dig selv i weekenden
SMART LIVING

Sådan får du altid forkælet dig selv i weekenden

Selvforkælelse er godt for både krop og sind. Følg disse fem tip som sikre, at du får mest mulig selvforkælelse i weekenden.

Hvis du vil hoppe med på selvforkælelses bølgen, så hjælper det at vide, hvad det præcis er, som kvalificerer en selvforkælelses-aktivitet.

– Det er noget, som du virkelig gerne vil, men ikke behøver at gøre, fortæller Jennifer Louden, der taler for vigtigheden af selvforkælelse og har skrevet bogen ’The Woman’s Comfort Book’. Og det lyder jo godt, men hvordan er det lige, at du gør det i praksis?

Jennifer Lousen guider til fem gode rutiner her, som du kan bruge i weekenden.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

5 tip til at få forkælet dig selv i weekenden
 

1. Start dagen med at få noget gjort

Sørg for, at du hurtigt får krydset en ting af på din to do-liste, der får dig til at føle, at du har udrettet noget, der er dybt tilfredsstillende. Det kan godt være, at du skal tvinge dig selv til at kaste dig over den, men jo mere, du gør det, jo mere vil du mærke og vide, hvor rart det føles bagefter, hvor du uden skyld kan slappe af.

2. Tag dig tid til at overveje din selvforkælelse

Ved at bruge lidt tid på at mærke efter og tænke over, hvad du virkelig gerne vil forkæle dig selv med, når du først har fået sat kryds på din to do-liste, laver du en blid overgang mellem dine gøremål og din fortjeneste og når frem til det helt rigtige for dig. Sæt dig på en bænk udenfor, tag et bad eller lad dig guide gennem en meditationsapp på din telefon, så du får mental ro til at mærke efter.

LÆS OGSÅ: Lav din egen hjemmespa

3. Stil dig selv dette spørgsmål

Når du har fundet roen, så stil dig selv spørgsmålet ‘Hvad vil jeg virkelig gerne lige nu?’. Dette er den virkelige start på din selvforkælelse. Om fredagen havde du måske mest af alt lyst til at læse din favoritbog, men dagen efter er din drømmeaktivitet måske ændret. Så i stedet for at have en plan på forhånd for, hvad du gerne vil forkæle dig selv med, så lyt til dine behov, når du kommer dertil. For pludselig kunne det, som du drømte om dagen forinden, pludselig virke som endnu en to do på din liste.

4. Bliv ved med at stille dig selv det spørgsmål

Når du først har fundet frem til, hvad du virkelig gerne vil, så blive ved med at spørge dig selv, hvad du virkelig gerne vil lige nu. På den måde undgår du at sidde og se det ene afsnit efter det andet af din yndlingsserie uden, at det giver dig noget ekstra. Så når du for eksempel har set et afsnit, så spørge dig selv, om du virkelig gerne vil se et mere? Eller om du kunne bruge tiden på en anden god måde?

LÆS OGSÅ: 4 ting, som glade kvinder gør i weekenden

5. Giv din selvforkælelse struktur

Den letteste made at gøre dette på er ved at sætte en grænse på din selvforkælelse. Hvis du prøver en ny idé af, men ikke er sikker på, hvordan det fungerer for dig, så afsæt en time til det. Hvis du har brug for mere mig-tid efterfølgende, så tag en time mere. Efter et par uger, så finder du ud af, om du er gladest, når du har en hel eftermiddag eller aften til selvforkælelse, eller om du har det fint med blot at bruge en eller to timer på det.

LÆS OGSÅ: Meditation - sådan kommer du igang

Kilde: Oprah.com