Sådan holder du dit nytårsforsæt
Foto: AOP
SMART LIVING

Sådan holder du dit nytårsforsæt

De færreste nytårsforsæt holder længere end et par uger ind i januar. Få gode råd til at holde dit lige her.

Kvit cigaretterne, løb hver dag, spis sundere… Vores hjerne elsker at have en anledning til at ændre vores dårlige vaner, og nytår er netop sådan en anledning.

Og selv om intentionerne er gode, og motivationen helt sikkert er der – om end ikke den 1. januar, så i hvert fald den 2. – så kan det bare være helt vildt svært, at holde de (lidt for) ambitiøse mål man har sat for sig selv, når først hverdagen sætter ind.

LÆS OGSÅ: Her er de 5 mest populære nytårsforsæt

Men hvorfor er vores nytårsforsæt så svære at holde?

I en pressemeddelelse fra Wake Forest Baptist Health fortæller psykolog William McCann, at de fleste nytårsforsætter bliver for overvældende.

- Fra et psykologisk perspektiv burde vi lave nytårsforsætter, som vi ved, at vi er i stand til at gennemføre. Selv om det virker uhensigtsmæssigt, burde vi sænke forventningerne.

Men hvis man nu virkelig gerne vil stoppe med eksempelvis at ryge, er det så ikke en god idé at være ambitiøs og virkelig sætte sig for, at man helt vil stoppe?

Nej – for du skal sigte mod succes, ikke mod stjernerne.

Du holder dit nytårsforsæt ved at have en plan

Hvis det er rygningen, du gerne vil stoppe med, så overvej, hvor meget du ryger nu. Hvis du ryger to om dagen, kan du nok godt overveje en kold tyrker, men hvis det er en pakke i døgnet, er det måske meget mere realistisk at begynde med at skære ned til en halv pakke om dagen. Så kan du gradvist sætte flere delmål, så du i løbet af året kan opnå dit egentlige nytårsforsæt: At blive helt røgfri.

Vær flere om at holde et nytårsforsæt

Nogle nytårsforsæt er svære at holde alene, og derfor er det en god idé at gå flere sammen, så I kan støtte hinanden. Vil både dig og din veninde komme i bedre form? Så lav en ugentlig løbe- eller fitnessaftale, som I hjælpes ad med at holde. Hav eventuelt en lille bødekasse, I skal indbetale til, hvis en af jer aflyser aftalen (så kan I jo altid tage ud at spise for pengene, når året er gået).

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du i gang med fitness

Hvis du og dine kollegaer er enige om, at I er lidt for glade for slikskabet, når eftermiddagstrætheden rammer, så lav en sund snack-ordning, hvor I skiftes til at fylde skabet om med sundere lækkerier i stedet.

Vær mere konkret

”Jeg vil gerne spise mindre” eller ”Jeg vil gerne løbe mere” er ikke særligt gode nytårsforsætter – for hvornår har man egentlig opnået dem? Sæt i stedet mere konkrete mål á la ”Jeg vil gerne spise vegetarisk tre dage om ugen” eller ”Jeg vil løbe en tur hver weekend”. Så er dit nytårsforsæt mere håndgribeligt og nemmere at holde.

Lav en evaluering

Hold en lille status hver tredje måned, hvor du gør op med dig selv, hvordan det går med at overholde dit nytårsforsæt. Så har du nemlig mulighed for at ændre forsættet eller sætte lidt højere krav til dig selv i stedet for at lade det løbe ud i sandet.

Læs mere om: