SMART LIVING

Sådan holder du dit nytårsforsæt

De færreste nytårsforsæt holder længere end et par uger ind i januar. Få gode råd til at holde dit nytårsforsæt lige her.

De populære nytårsforsæt er svære at holde

Kvit cigaretterne, løb hver dag, spis sundere… Vores hjerne elsker at have en anledning til at ændre vores dårlige vaner, og nytår er netop sådan en anledning. De mest populære nytårsforsæt er dog typisk det sværeste af holde. Se om dit nytårsforsæt er på listen over de mest populære her.

Og selv om intentionerne er gode, og motivationen helt sikkert er der – om end ikke den 1. januar, så i hvert fald den 2. – så kan det bare være helt vildt svært, at holde de (lidt for) ambitiøse mål man har sat for sig selv, når først hverdagen sætter ind.

LÆS OGSÅ: Her er de 4 mest brudte nytårsforsæt

Hvorfor er nytårsforsæt så svære at holde?

Psykolog William McCann fortæller, at de fleste nytårsforsætter bliver for overvældende:

- Fra et psykologisk perspektiv burde vi lave nytårsforsætter, som vi ved, at vi er i stand til at gennemføre. Selv om det virker uhensigtsmæssigt, burde vi sænke forventningerne.

Men hvis man nu virkelig gerne vil stoppe med eksempelvis at ryge, er det så ikke en god idé at være ambitiøs og virkelig sætte sig for, at man helt vil stoppe?

Nej – for du skal sigte mod succes, ikke mod stjernerne.

Sådan holder du dit nytårsforsæt

Hvis du gerne vil give dig selv bedre chancer for at holde dit nytårsforsæt, så læs med her. Her får du 5 tips til, hvordan du holder dit nytårsforsæt.

Tip1: Du holder dit nytårsforsæt ved at have en plan

Hvis det er rygningen, du gerne vil stoppe med, så overvej, hvor meget du ryger nu. Hvis du ryger to cigaretter om dagen, kan du nok godt overveje en kold tyrker, men hvis det er en pakke i døgnet, er det måske meget mere realistisk at begynde med at skære ned til en halv pakke om dagen. Så kan du gradvist sætte flere delmål, så du i løbet af året kan opnå dit egentlige nytårsforsæt: At blive helt røgfri.

Tip 2: Vær flere om at holde et nytårsforsæt

Nogle nytårsforsæt er svære at holde alene, og derfor er det en god idé at gå flere sammen, så I kan støtte hinanden. Vil både dig og din veninde komme i bedre form? Så lav en ugentlig løbe- eller fitnessaftale, som I hjælpes ad med at holde. Hav eventuelt en lille bødekasse, I skal indbetale til, hvis en af jer aflyser aftalen (så kan I jo altid tage ud at spise for pengene, når året er gået).

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du i gang med fitness

Hvis du og dine kollegaer er enige om, at I er lidt for glade for slikskabet, når eftermiddagstrætheden rammer, så lav en sund snack-ordning, hvor I skiftes til at fylde skabet om med sundere lækkerier i stedet.

Tip 3: Vær mere konkret med dit nytårsforsæt

”Jeg vil gerne spise mindre” eller ”Jeg vil gerne løbe mere” er ikke særligt gode nytårsforsætter – for hvornår har man egentlig opnået dem? Sæt i stedet mere konkrete mål á la ”Jeg vil gerne spise vegetarisk tre dage om ugen” eller ”Jeg vil løbe en tur hver weekend”. Så er dit nytårsforsæt mere håndgribeligt og nemmere at holde.

Tip 4: Hold dit nytårsforsæt med 'Hvis, så'-regler

At holde et nytårsforsæt handler i bund og grund om at ændre vaner - ikke at ændre dit liv. Hvis du eksempelvis gerne vil tabe dig, men elsker at gå ud at spise, kan du lave en 'Hvis, så'-regel: "Hvis jeg går ud og spiser i aften, så bestiller jeg en salat med dressingen ved siden af i stedet for den pastaret, jeg plejer at bestille."

Tip 5: Lav en evaluering på dit nytårsforsæt

Hold en lille status hver tredje måned, hvor du gør op med dig selv, hvordan det går med at overholde dit nytårsforsæt. Så har du nemlig mulighed for at ændre forsættet eller sætte lidt højere krav til dig selv i stedet for at lade det løbe ud i sandet.

LÆS OGSÅ: 10 alternative nytårsforsætter