Sådan undgår du julestress
Foto: AOP
SMART LIVING

Sådan undgår du julestress

Frygter du også, at december giver dig stress? Så få ekspertens råd til, hvordan du helt konkret undgår det.

Vi har et ambivalent forhold til december måned. For på den ene side, så glæder vi os til den hyggelige julemåned, men på den anden side, så kan vi heller ikke overskue de mange ekstra arrangementer og gøremål som følger med.

IN har spurgt parterapeut Martin Østergaard om, hvordan vi har det med julen og hvad det er, der helt konkret stresser os. Og til det svarer han:

– Vi har det dobbelt med julen, ligesom vi også har det med privatliv og arbejdsliv - to andre primære årsager til stress og følelse af utilstrækkelighed. Vi elsker julen, fordi det er hjerternes fest, og det er hamrende hyggeligt, at vi pludselig ses meget mere med kolleger, venner og familie, end vi plejer. Men vi har det også dobbelt med de mennesker, der står os nærmest, lyder det fra Martin Østergaard, der uddyber:

– Vi holder mega meget af dem, men samtidig irriterer de os også. Og mange - især kvinder, men også stadig flere mænd - har meget høje forventninger til sig selv om at have styr på deres liv, være i balance, være sociale og sørge for, at være der for alle samtidig med, at de også lige skal dyrke sig selv. Men vi har slet ikke tid og overskud til de høje forventninger, der står i kø op til jul. Der er ikke plads til den 'pæne pige' og perfektionisten, der vil, at alle skal have det godt, mens man også selv skal føle sig i 120 procent kontakt med sig selv og sine behov, fortæller parterapeut Martin Østergaard, inden han slår fast:

– Det er ikke julen, der stresser os. Det er os selv. Vi har kørt julen så meget op, at den giver os stress og slår hul ind til den lurende følelse af ikke at gøre det godt nok eller være et godt nok menneske i forhold til kolleger, venner, familie, forældre, kæreste og børn.

Det er med andre ord op til os selv, om vi vil stresse eller ej, når kalenderen viser december. Skal du have et par brugbare råd med på vejen, så giver Martin Østergaard dem herunder.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

5 gode råd til at undgå julestress

Gaveindkøb
Alle er enige om, at gaveræset er overdrevet, men de færreste gør noget ved det. Skru ned for omfanget af gavekøb, hvis du kan og vil. Hvis du ikke kan, så tilgiv dig selv. Og hvis du for en gang skyld har lidt flere penge til lidt større gaver, så giv den gas. Der er ikke nogen regler. Du skal gøre, som du har lyst. Det fedeste er at få en gave af dig, som du er vildt glad for at give. Det fedeste er at få gaver fra dem, man holder allermest af. Den største gave er at have det godt med den, man giver en gave til. Gaven en er symbolsk bekræftelse af relationen. Gaven i sig selv gør sjældent relationen bedre.

De mange julearrangementer
Nyd dem. Bliv hvis du har lyst - eller mod forventning får lyst til at blive der. Lad være med at føle dig forpligtet til at deltage eller blive for længe. Meld fra hvis du kan. Hvis du ikke kan, så deltag og gå så tidligt hjem, du kan, uden, at du risikerer at skulle høre for det. Fokusér på den gode samtale. Det er altid hyggeligt, hvis du falder i snak og får lejlighed til at tale om noget, der ligger dig på sinde. Så betyder det mindre, at du er i en situation, du føler dig tvangsindlagt til at deltage i.

Økonomi
Det er jo banalt. Men lad være med at bruge flere penge, end du har. Hvem tror du, at du glæder? Hvis din økonomi stinker, så meld det ud til flokken, at de må forvente hjemmehæklede grydelapper eller indkøb fra efterårets loppemarkeder. Drop evt. gaver mellem de voksne. Køb et mindre juletræ. Drop ud af ræset med at imponere andre ved at fyre en masse penge af på gaver, arrangementer, underholdning, mad og sprut. Gør det simpelt. Det centrale i julen er det gode samvær. Skru op for samværet, skru ned for udstyret.

Ufrivilligt samvær
Skal du tilbringe juleaften eller julearrangementer med en eller flere personer i et selskab, som du har det voldsomt stramt med, så sørg for at sætte dig så langt væk som muligt. Og hvis du bliver opsøgt af svigermor fra helvede, så gå på toilettet. Forlang 100 procent mandsopdækning af din partner, så hans mor ikke får skudt fem giftpile i dig, mens hendes søn lige er ude for at hente gløgg i køkkenet. Rejs dig og gå en tur ud af boligen under påskud af at skulle lave et telefonopkald, mens din partner er væk et øjeblik. Man kan sagtens bruge flere dage på at komme sig over få timers selskab i en familie, hvor man føler sig uvelkommen og angrebet med eller uden ord. Stemninger kan være lige så giftige som hårde kommenterer.

Plej dig selv
Prøv at lukke øjnene, mens du trækker vejret dybt og ånder langsomt ud fem gange. Hvor lang tid tager det? 10-20 sekunder måske? Hvis du føler, at der ikke er plads til dig i julemåneden, så træk vejret dybt fem gange - eller bare tre - og så har du din 'mig-tid'. Mere skal der ikke til. Med et øjebliks fokus på åndedrættet tvinger du kroppen til at slappe af, og det virker afstressende. Og du kan gøre det næsten hvor som helst. Muligheden for at få plads til dig selv og for alvor slappe af er mindre til stede i juletiden, så hvorfor have for store forventninger til dig selv om at kunne koble af i flere timer. Man bliver ekstra stresset af at stresse over, at man ikke ved, hvornår man skal få tid til at stresse af. Så du kan lige så godt øve dig i at koble fra når som helst - lige nu og her.

Er du en af dem, der er ramt af julestress? I juletillægget, som du får sammen med månedens IN, kan du læse endnu mere om samfundstendensen, og få flere tips til at tackle december, så det bliver hyggen, der vinder over stressen!

 

Læs mere om: