Jimmy Choo
Foto: PR
TALK OF TOWN

Customize dine Jimmy Choo-stiletter op til jul

Du skal selv vælge modellen, farven, stoffet, finde ud af om du vil have dine initialer i sålen og meget mere i Jimmy Choos nye customization-kollektion, der er åben til julehandlen.

Det amerikanske skobrand Jimmy Choo har lanceret en customization-kollektion, hvor du selv skal vælge model, farve, stof, højde – og finde ud af om du vil have dine initialer i sålen. Det er en limited edition, som Jimmy Choo prøver af i forbindelse med julen, så du skal være hurtig, hvis du vil have fingrene i et par unikke stiletter.

LÆS OGSÅ: Design din egen Proenza Schouler-taske

Cuztomization-trenden er en af de største i modebilledet lige nu. Fendi lagde ud med at lancere en taske med skiftbare hanke. Valentino lavede efterfølgende samme koncept, og til A/W 2016-sæsonen, som vi er i lige nu, hoppede blandt andre Hugo Boss, Prada og Dolce & Gabbana også med på den.

Dolce & Gabbana har også kreeret en sko til deres A/W 2016-kollektion, hvor man har mulighed for at dresse op eller ned med pelsdetaljer, og flere og flere modehuse tilbyder indgravering af monogrammer og hele navne på både sko, tasker og tøj.

Edie Parker sælger festclutches til +13.000 kr. med dit (eller en andens) navn i hobetal. Burberry har stor succes med deres online ‘Scarf Bar’, der giver dig mulighed for at få dine initialer på de klassiske ternede tørklæder. Og designeren Anna Quan tilbyder samme service på fx husets kjoler. Flere modehuse har også brugt badges, pins og klistermærker i eller som inspiration til deres design, fx Coach, Mads Nørgaard og Zara.

Det italienske modehus Gucci er nok alligevel dem, der er gået længst med customization-tendensen. Her har man nemlig åbnet en særlig customization-afdeling i udvalgte butikker, hvor man selv kan vælge læderfarve og broderier og få sit navn påsyet husets it-bags, sko og så videre.

LÆS OGSÅ: NYHED | Personificér dine Gucci-køb

Men hvordan blev customization-trenden så stor? Det tog IN en snak med trendforsker og ejer af trendbureauet Pej Gruppen, Louise Byg Kongsholm, om.

– De store modehuse tjener gode penge på accessories som tasker, fordi de sælger rigtig mange af dem, og fordi der er en god profitmargen på dem. Men det er lidt selvmodsigende at være et eksklusivt modehus, der masseproducerer og sælger tasker, for så er varerne i princippet ikke eksklusive længere. Og hvad gør man så? Jo, så tilbyder man personlig tilpasning af taskerne med fx skiftbare hanke, mulighed for at få sine initialer på eller ved at medsælge små pelsvedhæng, man kan klipse på, siger hun.

– Og det får jo også køberen til at føle sig unik. Vi har et grundlæggende behov for at skille os ud, et behov, der kommer, når vi som teenagere skal gennem identitetsopbygningen. Hvis en venindegruppe har mere eller mindre den samme designertaske, kan den personliggøres, så den bliver unik, fortsætter Louise Byg Kongsholm.

Jimmy Choos customized stiletter kan fås på skobrandets hjemmeside, og foruden stiletter – og flade sko – kan du også lave din egne tasker derinde. 

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Læs mere om: