Roskilde Festival
Foto: Christian Hjorth
TALK OF TOWN

FESTIVAL | Roskilde er mere end musik

Trendspottere, reklamefolk og designere valfarter til Roskilde musikfestival i juli for at spotte nye upcoming trends før de bliver main-stream.

Selv en hårdkogt musikelsker har brug for en pause fra musikken på Roskilde Festival. Derfor dækker festivallen op med en bred vifte af events og kultur-oplevelser som fx fælles morgensang, øl-bowling, karaoke-sang og foredrag. En del af arrangementerne markerer åbningen af camping-områderne, så gæsterne når at sætte teltene op, inden den rigtige festival går i gang.

LÆS OGSÅ: BEAUTY KIT | Det skal du have med på festival

”Dream City” er fx et stort legerum for voksne, hvor festivalgæsterne lever deres egne events-drømme ud. Eneste krav er, at mange gæster skal kunne lege med – det er ikke nok, at du selv har en fest. Sidste år var der gigantisk pudekamp eller et stort skumbad – uden vand. Hvad mon gæsterne finder på i år?

”Filosofien bag ”Dream City” er, at give ejerskabet over festivallen tilbage til publikum ved, at du får mulighed for at skabe og bygge din egen stemning på campingpladsen før festivallen officielt begynder. Det handler virkelig om co-creation, samarbejde, bæredygtighed og fede ideer,” skriver Roskilde Festival i en pressemeddelelse. ”Dream City” kører også VHS-video-aften, som i de gode gamle 90’er-dage, hvor videoer blev set på et kassettebånd fremfor streamet på Youtube. På programmet står også ”100 sange på 100 minutter – og 100 slurke af øl” for dem, der skulle have lyst til en aften a la Bakkens Hvile. Andre fortrækker måske oplæsning af erotiske noveller, yoga eller en nytårsfest – for at tage festligt forskud på 2017.

LÆS OGSÅ: Pernille droppede det godt betalte job til fordel for velgørenhed

”Rising City” er et område, hvor nye talenter kan blomstre fx musikere inden for ”stony rock, indie pop, urban hip hop” og mange andre stilarter. Som Roskilde Festival selv siger:

”Uanset om du er politisk aktiv, arbejder med humanitære eller sociale mærkesager eller kulturel opblomstring, så er din stemme dit våben. Fortæl, hvad du tænker – del med andre festivalgæster og diskutér, hvad der gik galt i fortiden, skal ske her & nu for at påvirke udviklingen i fremtiden.” 

Meninger, som brydes. Ny kunst, som opstår. Hele den kreative stemning, som syder og bobler på Roskilde Festivalen er en magnet for designere, reklamefolk og trendspottere, der kommer for at opdyrke nye strømningerne før de bliver til main-stream trends.

Stylist og designer, Gitte Christensen, kommer på Roskilde Festival for at blive inspireret og tanke kreativt op – og har været fast gæst mere end 25 gange.

”Jeg kommer for at følge med i musikscenen, blive inspireret af alle kunstinstallationerne og de mange festival-outfits. I det hele taget opleve alle de nye trends - om det så er musik, mad eller kunst,” siger hun. 

I de senere år har toppen af dansk erhvervsliv også fundet vej til Roskilde Festivalen, fordi både store banker og konsulentfirmaer inviterer de private beslutningstagere ned til en alternativ målgruppe-analyse på festivalpladsen. 

Også modebrands rykker ind på Roskilde Festivalen.

I år åbner Becksöndergaard en butik med tasker og tørklæder, som der kan blive brug for over de solskoldede skuldre, hvis det bliver varmt.

Traditionen tro er både Mads Nørgaard og Henrik Vibskov også at finde på festivalpladsen med pop-up-butikker – ofte med gode rabatter. 

LÆS OGSÅ: HAMBORG-GUIDE | Tag på weekend syd for grænsen

Læs mere om: