WEEKEND

Hvornår stopper filmbranchen med at kassere kvinder, når de runder de 40?

Den nye komedieserie ’Ginny & Georgia’ har fået hug for deres måde at fremstille kvinders alder på. Men det er langt fra første gang, at filmbranchen forvrænger kvindebilledet. Læs mere om sagen her, og hvorfor det har gjort seere rasende.

Det er ikke unormalt, at skuespillerinder bliver castet i roller, som er meget langt fra deres egen alder. Men den bevidste manipulation af skuespillerinders alder er vi flere, der har fået nok af. For det er en direkte hån mod kvindekønnet.

De kvindelige skuespillere bliver ofte sat i forskellige roller, hvor de enten skal spille meget unge eller meget ældre end deres egentlige alder. Og det sker desværre oftere end man tror.

Læs også: 'Promising Young Woman' gør op med den kvindelige stereotype

Det er kun kvinder, der har en dato

I Netflix-filmen ’Mank’, der er instrueret af David Finchers, er det tydeligt at se, hvordan forskellen på mænd og kvinders alder i filmbranchen bevidst bliver manipuleret. Aldersforskellen på de to skuespillere i hovedrollen er stor, men i filmen skal de forestille at være jævnaldrende. 

I filmen spiller Gary Oldman og Tuppence Middleton et ægtpar, der begge skal forestille at være 43 år. Men i virkeligheden er Gary Oldman 62 år og Tuppence Middleton blot 33 år. Når ægteparret i filmen skal forestille at være jævnaldrende, hvorfor skal der så være tre årtier mellem dem? Og hvorfor spiller Tuppence Middelton en kvinde, der er 10 år ældre, mens Gary Oldman i sin rolle, er 19 år yngre?

Den klassiske julefilm ’Love Actually’ fra 2003 er endnu et eksempel. Næste gang du trykker afspil på den folkekære romantiske komedie, så tænk over, at den dengang 18-årige Keira Knightly spiller nygifte Juliet og at 13-årige Thomas Brodie-Sangster spiller en ung dreng, der går i folkeskole.

Selvom Thomas Brodie-Sangster dog ser meget yngre ud, end han egentlig er, er det absurd, at der blot er 5 år imellem de to. 

Læs også: Kvindernes internationale kampdag – 5 podcasts om seje kvinder

Filmbranchens "alderssyge"

Det er heller ikke unormalt, at skuespillerinder bliver tildelt en moderrolle - selvom de i mange tilfælde så kunne have medvirket i 00’er-programmet Teen Moms eller endnu vildere, være jævnaldrende med deres såkaldte børn.

Det seneste eksempel er komedieserien ’Ginny & Georgia’, hvor den blot 31-årige Briann Howey spiller mor til 24-årige Antonia Gentry.

Andre eksempler på filmbranchens forvrængede alderssyn er filmen ’Alexander’. Her spiller en 28-årig Angelina Jolie mor til den dengang 28-årige Colin Farrel. I filmen ’You should have left’ spiller den 61-årige Kevin Bacon og 34-årige Amanda Seyfried forældre til deres fælles børn. 

Mange skuespillerinder har også fortalt, at deres karriere er blevet mærket af filmbranchens alderssyge, og aldersproblemet er langt fra kun forbeholdt Hollywood. Danske skuespillerinder bliver  også ofte castet i roller, der er ældre, end de egentlig er.  

I et interview med Soundvenue afslørede 36-årige Julie Agente Vang, der er kendt fra ’Når støvet har lagt sig’ og ’Mødregruppen’, at hun ofte spiller 10 år ældre i roller:

- Der kan stå ’flot 40-årig’ eller ’flot 45-årig’ i manuskriptet. Hvis man manipulerer med folks alder ofte nok, får man langsomt masseret en fejlagtig idé ind i samfundet om, hvordan kvinder på 40, 50, 60 osv. ser ud. Det er skide synd for det kvindelige publikum, der tænker ’Skal jeg spejle mig i det?’, når en 42-årig i filmen, er 32 i virkeligheden.

Læs også: 5 danske kvinder, der er gået forrest for kvinder

Skuespillerinder bliver kasseret før de fylder 40

Som balletdanser topper man som 30-årig, og fodboldspillere skal helst have udmærket sig i start 20’erne. For skuespillerinder gælder samme ”regler”, men med et strejf af kvindeundertrykkelse. For det er jo ikke en sportsgren, hvor kroppen ikke kan følge med efter en vis alder.

Mandlige skuespillere, som f.eks. Sean Connery, har en lang og succesfuld karriere bag sig, som først stopper, når de går på pension - selvom Sean Connery stadig fik tilbudt roller.

I modsætning til dette står de gængse kvindelige skuespillere, der faktisk ikke må bliver mere end 35 år, før de får at vide, at de er for gamle.

Det er Maggie Gyllenhaal et godt eksempel på, da hun i en alder af 37 år fik at vide, at hun var for gammel til at spille sin 55-årige mandlige medspillers elskerinde. 

Tendensen i filmbranchen er Reese Witherspoon særligt opmærksom på. Den 44-årige skuespillerinde satte nemlig ord på sin frygt for, at hendes tid er ved at løbe ud, i forbindelse med the Glamour Women of the Year awards i 2015, hvor hun i en tale hyldede sin kollega Amy Schumer:

- Amy, jeg er fem år ældre end dig, så jeg er nødvendigvis nødt til at spille din bedstemor, hvis det stod til Hollywoods standarder, og du bliver nødt til at spille din egen mor.

Faktisk er dette et gennemgående tema i filmbranchen; at kvinder forsvinder efter 40 år, og at mænd kan blive gamle og stadig få pigen i 20’erne, eller som administrerende direktør for Women in Film and Television (den førende organisation for kvinder inden for kreative medier) Kate Kinninmont siger:

- Hvis kvindelige skuespillere tæt på de 40 er heldige, kan de blive castet som den ældre dame eller heks.

Læs også: Kvinder har kæmpet kampe i over 100 år, men hvad har de egentlig opnået?

Gennemsnitsalderen på det kvindelige cast er absurd

Filminstruktør Stephen Follows gennemgik i 2015 romantiske Hollywood-komedier fra 1984-2014 for at kortlægge, om der var noget om snakken. Han fandt ud af, at gennemsnitsalderen på kvinder i et filmisk og heteroseksuelt forhold på intet tidspunkt, i den 30 år lange tidsperiode, har været højere end de mandlige skuespillere.

I gennemsnit er kvindelige skuespillere 4,5 år yngre end mandlige skuespillere i romantiske film. I den forbindelse er det vigtigt at pointere, at det altså kun er i genren romantiske film. Analysen siger intet om andre filmgenrer, biroller eller kvinders faktiske alder over for deres filmalder.

Læs også: De tre vigtigste kvindekampe lige nu

I kølvandet på MeToo-bevægelsen og fjerdebølgefeminismen skulle man ellers tro, at filmbranchens systematiske casting af unge kvinder, der skal spille over for ældre mænd, havde ændret sig. Men uanset hvor dygtig en skuespillerinde er, er tendensen fortsat, at de ikke spiller alderssvarende karakterer, som er deres talent værdigt.

Læs mere om: