Nyt modeleksikon
WEEKEND

Nyt modeleksikon viser verden i forandring

Sammen er de to af de tungeste navne i den danske modebranche. Nu udgiver designer Mads Nørgaard og journalist Anne Christine Persson et modeleksikon, der tegner et billede af en dansk modebranche i udvikling, forholder sig til verden og giver bud på, hvordan fremtidens modestjerner bliver skabt.

Det her kunne nemt ende med en ordentlig omgang navlepilleri af den slags, der er rasende uinteressant for alle andre end de umiddelbart involverede. Modebranchen har det nemlig med at fejre sig selv, tale om sig selv, lukke sig om sig selv. I rigtig mange år har den været både kendt, berygtet og hadet for sine lukkede døre, sin arrogance over for andre, sin naivt blinde tro på, at dem i branchen er de eneste smarte.

Det danske modeleksikon 

Det er heldigvis – langsomt – ved at ændre sig. Festen er ikke lige så fed, som den engang har været – eller lige så vigtig, i hvert fald. Måske fordi verden ændrer sig, vores klode brænder, og modebranchen efterhånden har opdaget, at det ikke ser smart ud fuldstændig at lukke ørerne for verden omkring en, mens man skåler i champagne. Det er i hvert fald det, jeg fornemmer, da jeg sætter Anne Christine Persson og Mads Nørgaard stævne for at tale om ‘Dansk Modeleksikon’, der udkommer 5. oktober. For selv om der her er tale om et opslagsværk over dansk mode, indeholder det også en lang række tekstbidrag, interview og essays, der på godt og ondt tegner et billede af en mode og en verden, der ikke er den samme som for bare 10 år siden.

LÆS OGSÅ: Vogue's Sally Singer giver dig tips til at navigere i den digitale tidsalder 

Hvad er det, der foregår?

Tilsammen er de to af dansk modes største og tungeste profiler. Nørgaard som tøjmanden, købmanden og designeren, hvis efternavn er forbundet med et af dansk designs største ikoner. Persson som tidligere udviklings-

direktør i Copenhagen Fashion Week og en af hovedkræfterne bag den organisatoriske udvikling, modeugen, og dermed dansk mode, har gennemgået over de sidste 15 år.

Men givet, det er langtfra alle, der synes, mode eller modebranchen er interessant. Så hvis man som helt udenforstående åbner bogen, hvad er det så, man får ud af det?

– Så får man et godt billede af, hvad dansk mode er i international sammenhæng. En grundig indføring i problematikker omkring bæredygtighed, inklusion, diversitet, hvad internettet har gjort, og en grundforståelse af dansk mode. Altså, hvad det egentlig er, der foregår, siger Mads Nørgaard, inden han suppleres af Anne Christine Persson.

– Og en forståelse af, hvad vi kommer af. Vi har en overvægt af nutidige designere i vores leksikon, men der er en del historie og indblik i, hvordan dansk mode er opstået. Det her er en bog til folk både i og uden for branchen, forklarer hun og tilføjer, at der netop er tekster skrevet af en række forskellige danske og internationale journalister og eksperter, fordi bogen skal give en helt anden tyngde og relevans til dens læsere.

– I A-Å-delen har vi tegnet branchen leksikalt, men essays belyser mange flere emner. Bæredygtighed fylder en del, fordi der er nogle ting ved branchen, der ikke fungerer i den måde, vi behandler mennesker, produktion og planet på. Der skal sættes spørgsmålstegn og belyses nogle kritiske vinkler, siger Anne Christine Persson.

Danske smykkedesignere er populære både herhjemme og i udlandet. Her er det Jane Kønig.

LÆS OGSÅ: 4 danske smykkebrands, der aldrig går af mode

Nye talenter, nye medier

En af de ting, der fylder i ‘Dansk Modeleksikon’, er et fokus på den betydning, den digitale udvikling, sociale medier og internettet har haft for modens måde at kommunikere på, være på og blive set på. Eller som den amerikanske modejournalist og kreative digitale redaktør for Vogue, Sally Singer, skriver i sit essay ‘The Digital Era’, som du kan læse på side 114-115: Hvordan er moden ændret af sociale medier og internettet? Hvordan er den ikke blevet ændret?

Med andre ord: Internettet har betydet alt. Også for hvem der får lov at skabe moden.

– Bloggeren Pernille Teisbæk har fx lavet en dagbog, hvor man får indblik i, hvordan influencer-spillet er skruet sammen, økonomien bag og hverdagen for dem. Min mor spurgte mig forleden: ‘Mads, hvad laver en blogger?’. Og det prøver den tekst at forklare, siger Mads Nørgaard.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

Sociale medier har også skabt mulighed for, at nye designstjerner kan komme frem. Det bedste eksempel herhjemme er måske designduoen Saks Potts, der aktivt har brugt deres modelveninder og veninders Instagram-følgere til at skabe hype om et brand, der gennem sæsoners hårdt arbejde nu har haft æren af at åbne modeugen i København.

– Sociale medier gør det nemmere at blive opdaget, fordi man kan få en fod indenfor via fx Instagram, som alle kigger på. Det er et plus, der følger med: At det er nemmere at kommunikere, forklarer Anne Christine Persson og peger på, at fremtidens talenter bliver nødt til at være skarpe på sociale medier.

– Jeg tror, talentmassen også vil opdyrkes af unge, der har forståelse for farver, mønstre, kan male eller fortolke, men som måske ikke har en uddannelse. Det kommer vi til at se endnu mere. Jeg synes, behovet for uddannelse er vigtigt – især fordi vi har så gode uddannelser i Danmark – men der er nye muligheder for at bruge sociale medier til at komme ind i branchen. Og hatten af, hvis man kan skabe et brand uden uddannelse.

Munthe plus Simonsen storhittede i 90’erne og 00’erne. I dag har kvinderne bag, Naja Munthe og Karen Simonsen, hver deres brand.

Noget så oldnordisk som en bog

Mads Nørgaard og Anne Christine Persson kommer af to forskellige generationer. Mads Nørgaard åbnede butik i 1986, mens Persson stadig gik i folkeskole. Han fortæller om butikken New York på Købmagergade i København, hvor softice-baren Dyt Båt Banana lå, og der blev serveret – you guessed it – på rulleskøjter. Det er før, både Anne Christine Perssons og min egen tid og en påmindelse om, at selv om moden måske er optaget af ungdom og altid kigger sig om efter det næste fix, er der varige og blivende kræfter, der vil noget andet – fx at lave noget så oldnordisk som en bog. Trykt på papir.

– Det virker helt som en antitese at udgive en bog om mode efterhånden, griner Anne Christine Persson og fortsætter:

– Men et værk omkring dansk mode har betydning for vores forståelse af den, og det, synes jeg, er vigtigt. Vi fokuserer kun på dansk mode, fordi der er nok at skrive om, der er masser af gode talenter, masser af historier.

Mads Nørgaard nikker. Og forklarer, at et seriøst blik på ikke bare mode, men også tiden, vi lever i, og i den kultur, vi skaber, er altafgørende.

– Tiden kalder på det. Tiden skriger på at blive taget alvorligt. Dagsordener som fx hvor forskruede vores kønsidealer er eller bæredygtighed, inklusion, diversitet ... De dagsordener er forstærket nu, i forhold til hvis vi havde lavet bogen for bare tre år siden. Det er en del af en international agenda, og den handler jo sjovt nok ikke om æstetik, men om holdninger. Det siger en del.

Og det siger nemlig alt. For måske er det i sig selv det mest opsigtsvækkende ved ‘Dansk Modeleksikon’: At det netop ikke bare er en billedbog med billeder af danske design gennem tiden og tørre konstateringer af, at de da ellers var det hotteste af det hotte i 1998.

– Jeg tror meget på, at de ting, der foregår omkring inklusion og diversitet, er blivende. Det er ikke trends. Det er sådan, verden er skruet sammen nu. Vi får et andet blik. Mine børn er fx fløjtende ligeglade med, hvilken seksualitet de eller deres venner har. Og hvis man spørger dem, undrer de sig over, at man spørger. Det, synes jeg, er håbefuldt og optimistisk, forklarer Mads Nørgaard og suppleres af sin medforfatter, der vender blikket mod bæredygtighedsperspektiverne og klodens tilstand, når hun skal kigge i krystalkuglen.

– Jeg tror, at selv om der stadig er forbrugsfest, så kommer den til at ændre sig. Jeg tror, flere sætter spørgsmålstegn ved, hvor meget vi køber. Brands vil kigge mere på, hvordan de producerer og præsenterer deres tøj. For det bliver de nødt til: at forholde sig til verden, mener hun.

Georg Jensen er et af Danmarks stærkeste brands.

Alt for meget tøj

Mads Nørgaard ser mere skeptisk ud. Han overvejer Perssons ord et par sekunder og kommer så med følgende betragtning al den stund, at den kommer fra en mand, der lever af at sælge tøj.

– Jeg tror, der er dobbelt så meget tøj i verden, som der burde være. Der burde være halvt så meget, og det burde koste det dobbelte. Men det sker jo ikke af sig selv. Man kan stille det retoriske spørgsmål: Er der et mætningspunkt? Kan vi få tøj nok?, spørger han og funderer selv over det.

– Anne og jeg er så indgroede i branchen, at vi nemt kan få tekstilforgiftning, men hvad med offentligheden? Kommer der et tidspunkt, hvor vi ikke vil have mere, butikkerne lukker og erstattes af skræddere, der reparerer ærmer igen? Eller kan vi blive ved med at hælde på?

Giv et abonnement i julegave - vælg mellem 17 forskellige blade og magasiner - KØB HER

De ved det ikke. Ingen ved det vist rigtigt endnu. Men rigtigt er det, at der bliver nødt til at ske noget. Og at de håber, deres modeleksikon kan give danskerne en forståelse af modens mekanismer – måske endda så de kan være med til at ændre dem. Anne Christine Persson mener, moden er forpustet, fordi alting går hurtigt: flere årlige kollektioner, flere mennesker, høj udskiftning, nyt, nyt, nyt. Mads Nørgaard har ikke nødvendigvis tænkt over det, men virker enig.

– Forpustet er et godt ord. Der er smæk på. Men synes forbrugerne også det? Er der flere, der synes, det er for meget? Det undrer mig, at der ikke er flere, der tager afstand fra moden og dens hastighed. Når man tænker på, hvor meget vi går op i økologi. Det er da en holdning til at forbruge? Den kunne man da godt have over for tøj.

Om ikke man når helt så langt i sin holdning til tøj, kan man i hvert fald bruge ‘Dansk Modeleksikon’ som et helt konkret indblik og en indføring i dansk mode – og måske endda blive klogere på, hvad der skal til, og hvad man selv kan gøre for at ændre det hele. 

Dansk Modeleksikon udkom 5. oktober på Gyldendal. Forsiden findes i syv forskellige farver.

Se flere udklip fra bogen i gallieret 

Nyt modeleksikon

LÆS OGSÅ: 4 film du skal se i biografen i november 

Læs mere om: