Smugkig i det nye IN, december 2016
Foto: Petra Kleis
MODEMAGASINET IN

Nyt IN på gaden | Smugkig i det nye december-nummer

Tid til fest! Det nye IN varmer op til sæsonens fester og julefrokoster med 439 modehits: lange kjoler, glitrende pailletter og høje stiletter – tilsat røde løber, smukt hår, funklende smykker og masser af champagne. Hvad skal menneskerne i dit liv have til jul? Find de helt rigtige og originale gaver i modemagasinet IN – uanset om det er til manden i dit liv, globetrotteren, minimalisten, miljøkrigeren eller måske dig selv. Flere designere viser tøjet frem nu – og sætter det til salg med det samme. Se alt det nye fra Burberry og Tommy Hilfiger, som netop er vist frem på de internationale catwalks – og nyhederne fra danske Ganni. Glæd dig og rigtig god læselyst!

Den internationale modebranche sitrer af saft og kraft, som den ikke har gjort i mange år. Vi er midt i en pionértid. Burberry og Tommy Hilfiger har en særlig gnist. De to brands oplever et større engagement fra fans på de sociale medier end nogensinde. Højere aktiekurser og bedre salgstal på bundlinjen end sidste år på samme tid. På én weekend blev Gigi Hadids første look på catwalken hos Tommy Hilfiger udsolgt.

Modens nye opblomstring sker på grund af ‘se nu – køb nu’-modellen, hvor kollektionerne først vises til shows og så kan købes online og i butikker sekundet efter, den sidste model har forladt catwalken. Under London Fashion Week mødte jeg Burberrys kreative direktør, Christopher Bailey, der boblede af legende glæde, fordi den kreative proces havde været ‘sjov på en ny, forfriskende måde’. På Tommy Hilfigers hovedkontor i New York bimlede erfarne medarbejdere som julekugler med ordene: ‘Det er ligesom dengang, Tommy Hilfiger kun var en spæd iværksætter.’

I dag er modeshows til ære for forbrugerne og ikke kun forbeholdt verdenspressen, bloggere og andre influencers, der i gamle dage – læs: vinteren 2016 – var de første og eneste, der fik glimt af nye farver og længder bag lukkede døre. Nu har forbrugerne samme adgang og indsigt. Modeshows er blevet demokratiseret. De snærende bånd fra stramme showkalendere i New York, London, Milano og Paris er klippet over. Væk er besværet med kastesystemet af chefredaktører, bloggere og kendisser, som risikerer at give dårlig omtale, hvis én bliver sat for langt væk fra frontrow. Nu har brands 100 procent kreativ frihed til selv at bestemme, hvad de viser, hvornår og hvor i verden – blot der er opkobling til nettet og til fans, der kan shoppe og følge med. Tag ikke fejl – at vise, hype og sælge en kollektion i samme åndedrag er en kæmpe logistisk manøvre, som er en militæroperation værdig. Modehusene skal bruge helt nye muskler.

LÆS OGSÅ: Årets julegave | Et abonnement på IN til den kvalitetsbevidste kvinde

‘Se nu – køb nu’-modellen er et stykke modehistorie, som bliver skrevet for øjnene af os. Efter min mening i samme vægtklasse, som da Coco Chanel viste tøj uden korsetter, og Christian Dior sit ‘New Look’. Der er ingen vej tilbage. Det store spørgsmål er: Hvem bliver det første danske brand, der tør kaste sig over ‘se nu – køb nu’-modellen? Modehuse som By Malene Birger og Day Birger et Mikkelsen lister sikkert pro’s og con’s op i dette øjeblik før modeugen i februar.

Men de nye tider stiller store krav til designerne på en ny måde. Den visionære kraft, det kreative kig i krystalkuglen og det høje kunstneriske niveau må ikke gå tabt. Moden skal fortsat være et spejl af samfundet, tiden – nogle gange før, vi selv er bevidste om det. Tøjet må ikke sande til i sikre look, som er salgbare her og nu. Kunsten er stadigvæk at skabe tøj, som kan købes nu, og samtidig bruges i mange sæsoner gennem mange år.

God læselyst

Anne Axholm

Årets julegave

Julen er allerede så småt ved at indtræde, og måske du kender følelsen af at stresse lidt over alle de mange julegaver, der skal købes og ikke udtænkes. Den bedste julegave er ofte, hvad du selv godt kan lide. Så giv et abonnement på IN, på enten 4, 8 eller 12 måneder, priserne starter fra 150 kroner. Og bare rolig, vi har gjort det nemt for dig - du behøver nemlig ikke tænke på at minde personen, du giver gaven til, om at abonnementet skal opsiges. Det stopper automatisk, når abonnementet udløber. Køb julegaven lige HER

Her kan du læse mere om de forskellige tilbud og bestille årets mest fashionable julegave - KØB HER!

Smugkig i det nye december-nummer

LÆS OGSÅ: JULEGAVER | 21 idéer til din ønskeseddel

 

Læs mere om: