
2017 skal ikke gentage 2016’s fejltagelser, bitterhed og had.
Verdenssamfundet har taget en kollektiv beslutning: Et positivt livssyn er in og skal skrive en ny drejebog for 2017. En fortælling, som vi alle er medforfattere på – og moden går forrest: aldrig før har så mange mode-huse leget med humor – som i Moschinos groteske tegneserieunivers eller som Balenciagas showpiece-strømpebukser, hvor strømpen også inkluderer skoene. Paletten af farver strutter af livsglæde. Gul – som solen og optimisme. Pink – vi ser verden gennem lyserøde briller. Grøn – håbets farve. Og skuldrene har ikke været så brede siden 1980’erne. Vi er klar til at bære mere på dem.
Bevægelsen mod at skabe en mere positiv stemning i 2017 viser sig også på højeste niveau i verdenssamfundet: Resultatet af det amerikanske valg kløvede sig ned gennem middagsbordene hos familier og venner, som knækkede midt over. Alligevel tog Hillary Clinton farven lilla på, da hun erkendte sit nederlag, for at skabe forsoning mellem de blå republikanske stater og de røde demokratiske på det politiske landkort. Hillary Clinton bed også skuffelsen i sig, da hun sammen med sin ægtemand, ekspræsident Bill Clinton, takkede ja til indsættelsen af sin politiske ærkefjende Donald J. Trump – ligesom Barack og Michelle Obama.
LÆS OGSÅ: Events du kan opleve under modeugen!
Et nyt kapitel, hvor stridsøksen er begravet, er begyndt. Også Europa oplever et stemningsskifte. Den britiske sprogvagthund, Oxford English Dictionary, optog i sin nyeste udgivelse det danske ord ‘hygge’ (på engelsk: H(Y)OO-guh – som ‘sugar’). Det skete sammen med et andet nyt ord – ‘Brexiteer’ – en person, der støtter Storbritanniens exit af EU, som nu er en realitet.
De nye ord opsummerer verdens tilstand som to sider af samme mønt. I Storbritannien er bøger om ‘how to hygge’ kæmpe hits på bestsellerlis-terne, ligesom pyjamastrenden og kåber til dagligt brug – hyggetøj – har taget modeelskere med storm og fortsat gør det. Vreden over elitære beslutningstagere afspejler sig i attituden hos punkrocktrenden, som du kan se mere til på side 43.
Selv om vi prøver, kan det moderne menneske nok ikke helt slippe nervøsiteten for fremtiden eller bekymringerne. Så brands som Céline, Mulberry og Balenciaga kommer med megatasker og kæmpe lommer på tøjet, så vi kan putte alle vores bekymringer ned i dem. Selv om vi af al magt prøver at være positive.
God læselyst
Anne Axholm
Få en smagsprøve på, hvad du kan forvente af denne måneds magasin i galleriet, og husk at du også kan købe magasinet til din telefon eller tablet HER
LÆS OGSÅ: Det skal du vide om champagne