Smugkig i det nye IN, september 2017
Foto: Katrine Rohrberg
MODEMAGASINET IN

Nyt IN | Smugkig i det nye september-nummer

Velkommen til ny sæson – ny mode. Det nye IN sætter spot på alt det bedste fra den internationale modeverden – designerne, kollektioner, trends – krydret med det bedste fra de stærke danske brands. Mød også modige personligheder, der går deres egne veje: Danske kvinder fra den kreative branche, Hollywood-skuespillerinden Diane Keaton, filminstruktøren Nicolaj Arcel og Geeti Amiri, der prikker hul på fordomme og tabuer – og betaler en høj pris. Inden for skønhed boomer det med skønne sager med honning til hud og krop fordi den gyldne søde masse har så mange gode egenskaber.

‘The only art I’ll ever study is stuff I can steal from’

Nu er det højsæson for modeuger i New York, London, Milano og Paris, hvor forårs- og sommerkollektionerne for 2018 bliver vist frem for alle os, der venter på at opleve originalt design. Gucci slog ud på modens richterskala i 2015, da kreativ chef Alessandro Michele viste debutkollektionen i ‘fake vintage’-stil, som lignede farmors aflagte garderobe.

Som en ægte kunstner ved, kommer ingenting ud af det blå: Alt ‘nyt’ står ofte på skuldrene af tidligere værker fra andre årtier.

LÆS OGSÅ: 7 overraskende facts om rosévin

I dag leverer designere op til otte kollektioner om året mod kun fire for få år siden. Det er et massivt pres, fordi kollektionerne også skal give sorte tal på bundlinjen. I farten glemmer enkelte tilsyneladende at ære dem, der æres bør – eller også gør de blot, hvad branchen altid har gjort: Låner fra det fælles kulturelle arkiv.

Men det lader instagramprofilen @diet_prada ikke længere modebranchen slippe af sted med. En af dem, der bliver grillet, er Guccis takkede similibriller fra Cruise 18-kollektionen, som til forveksling ligner et par, som blev skabt af den franske brilledesigner Alain Mikli til performeren Divine.

Gucci er også blevet kritiseret af både New York Times og amerikansk Vogue, fordi det italienske modehus brugte ballonærmer med logomønster uden reference til Harlem-skrædderen Dapper Dan, der siden 1980’erne har syet vintagemærkevarer om til nyt design med et humoristisk touch som netop ballonærmer. Gucci erklærede så, at store dele af kollektionen er en hyldest til Dapper Dan, der skal samarbejde med Gucci om nye styles.

Gucci er langtfra alene om at blive hængt ud af @diet_prada, som dog også roser fx Fendi, Louis Vuitton og Vetements for deres originalitet. 

Stik imod andre brancher har modefolket opfattet kopi af deres varer som et adelsmærke. Andre vil argumentere, at mulighederne for variation i tøjdesign er begrænsede, fordi kroppen jo er formet, som den er. Men modebranchens holdning er under forandring, og designerne kan passende lære af musikbranchen: Efter en stejl læringskurve krediterer musikere i dag hver eneste lille lydbid, som de låner fra andre kunstnere – og betaler royalties for. Godt hjulpet på vej af digitaliseringen. Og uden der går noget af kunstnerens nyfortolkning af den grund – nummeret hitter stadigvæk.

Inspiration til denne leder er hentet fra Financial Times og den internationale debat i kølvandet på Guccis Cruise 18-kollektion.

God læselyst,

Anne Axholm, chefredaktør

Få en smagsprøve på, hvad du kan forvente af denne måneds magasin i galleriet, og husk at du også kan købe magasinet til din telefon eller tablet HER

Smugkig i september-nummeret - 2017

Giv et abonnement i julegave - vælg mellem 17 forskellige blade og magasiner - KØB HER